Trek Fuel EX 8 och Fun Corner?

tyskhojen

Ny medlem
Hej happyetis

Jag går i funderingar att slänga iväg en beställning på en Trek Fuel EX 8 på Fun Corner ( http://www.fun-corner.de/ ) och har lite frågor:

Är det någon som handlat från Fun Corner? Hur är det med hojen under transporten från tyskland till sverige, är den försäkrad på något sätt? Är det vanligt med stölder under transporten? Jag har handlat skidor och lite sånt från tyskland tidigare och det har funkar bra men nu är det lite mer pengar som står på spel...

Min andra fundering är vilken ramstorlek som är gångbar för mig som är 185 cm lång, benlängd ca 89 cm? Jag har funderat på 18.5" eller 19.5". Är svårt att jämföra med min nuvarande cykel då geometrierna skiljer en del. Jag vill inte ha för mycket "racing-ställning a la hängande på styret" men måste samtidigt kunna få upp sadeln tillräckligt. Någon Trek-ägare där ute som har något tips?

/Henke

Senast redigerad av en moderator:
Svenska posten är väl inte direkt kända för att leverera grejerna hela och till rätt adress men det är gemensamt vilken affär man än handlar från.

När jag köpte min hoj från fun corner var paketet tappat från en gaffeltruck, överbackat av lastbilen och sedan överkört av en bortsprungen ångvält. Cykeln var hyffsat hel med tanke på hur kartongen såg ut. Fick ett nytt styrlager för det var krossat samt 60 Euro i ersättning för lackskador (ca 10 % av cykelns värde). Jag upplevde som de hade mkt bra kundsupport, inget gnäll. Jag mailade bilder på cykeln och på kartongen och sen var det klart.

Jag är 184 och kör på en 19.5" Fuel Ex 8 2007. Det känns bra för mig men du kan säkert gå ned till 18.5" utan problem om du vill ha en liten smidigare sak. Jag har kapat 2cm på styret för att få en lite mindre känsla i cykeln.

Jag skulle nog inte köpa utan att provköra först. Mitt tips är att ordna detta på ngt. sätt, det finns kanske ngn. LBS i närheten.

Hej!

Jag är 185.5 och kör en 19.5" Fuel EX9:a 2008. (fantastisk cykel BTW).

Ett tips är att byta till en kortare styrstam, jag bytte ner från 100mm, orginal, till 70mm.
Mycket bättre för aggresivare körning.

Ett tips är att läsa på Treks Tech Blog, där finns en del läsvärt om geometri, mm.

http://trekmountain.typepad.com/king/tech_talk/index.html

Du kommer bli riktigt nöjd om du köper Fuel:en!

//C

Ang. fun corner utalar jag mg inte.

Däremot Fuel EX, Jag är 179cm lång kör på en 17,5" EX (-08) där jag bytt 90mm stammen mot en 50mm.

Å eftersom det är världens bästa cykel så förtjänar denna tråden en bild oxå:
Le_Svetto_C3A5k.jpg ht=506

Jag köpte min Trek Madone 5.2 kolfiber racer från Fun Corner, snabb bra leverans. Kartongen helt hel inga skador. Växlar och bromsar behövde justeras de hade monterats av en riktig planta.

Jag skulle trots det definitivt handla av dem igen genom att priserna och snabbheten var bra.

Jag har några kopisar som kör EX5 dom är väl mellan 177 och 183cm och alla kör 17,5 så köp inte större än 18,5 för då blir det för stort o segt

Jag handlade i mars 2007 en Gary Fischer Fat Possum från Fun Corner och så har en kompis till mig oxo gjort. Bara goda erfarenheter. Upptäckte vid uppackningen ett litet veck på en hydraulslang till frambromsen - fotade den om mailade till Hr Rainer Klanke och han skickade utan knussel en ny.
Vet att det gick ett par likadana cyklar från Fun Corner till Umeå oxo.
Så jag kan verkligen rekommendera att du handlar av honom.

Gick det ens att beställa cykeln från fun corner?

"The Trek ( Gary Fisher ) Bicycle Corporation does not authorize retailers to sell Trek Bikes over the Internet or by mail order. Delivery should only be made to you at an authorized Trek retail location. This does not apply to frames/framesets/ wheels and parts"

Tillbaka
Topp