Trek fuel ex 8 vs Slash 8 2020

Förra veckan var jag och tittade på lite cyklar i Uppsalade och provade en Fuel ex 8 xt, Så jag beslöt mig för att det fick bli en sådan, Beställde dock den här på Åland för att jag fick bättre pris och han har bra service här! Så fick hem den ikväll :) Pedalerna samt lite annat som jag beställde till den har dock ej kommit ännu då det togs från en annan leverantör och nu vet man inte när något kommer pga Corona viruset! Men första dan som det inte regnar så blir det en längre tur iallafall, Får halka runt på plastpedaler sålänge ? Ska även laga ett fäste på väggen så ena cykeln kan hänga/stå högst upp mot taket :giggle:

Visa bilaga 406276

Nice, ska bli kul att höra vad du gillar den. Är mycket nöjd själv även om det är ovant med både bakdämpning och modern geometri.

Nu har jag hunnit bökat runt lite mera med cykeln och börjar snart vara riktigt nöjd med alla justeringar (väntar dock fortfarande på volume spacers till bakstöten för att bli helt nöjd) I slutet på veckan tubeless konventerade jag däcken! Men jag fick endå ett genomslag som slog hål på 2 ställen i däcket igår som inte vätskan kunde reda upp! (Körde 1,8bar) Ska prova laga hålen med 2 pluggar!
Men vad finns det för andra bra däck om jag behöver köpa nytt/nya? Vill fortfarande köra 2,6" breda däck iallfall, Bra grepp på blandade underlag som berg/rötter och lera samt hyffsatt lättrullat? Starka däcksidor är ju också att föredra så kanske man får mindre snakebite punkteringar i framtiden? :)

Nu har jag hunnit bökat runt lite mera med cykeln och börjar snart vara riktigt nöjd med alla justeringar (väntar dock fortfarande på volume spacers till bakstöten för att bli helt nöjd) I slutet på veckan tubeless konventerade jag däcken! Men jag fick endå ett genomslag som slog hål på 2 ställen i däcket igår som inte vätskan kunde reda upp! (Körde 1,8bar) Ska prova laga hålen med 2 pluggar!
Men vad finns det för andra bra däck om jag behöver köpa nytt/nya? Vill fortfarande köra 2,6" breda däck iallfall, Bra grepp på blandade underlag som berg/rötter och lera samt hyffsatt lättrullat? Starka däcksidor är ju också att föredra så kanske man får mindre snakebite punkteringar i framtiden? :)

Jag kör hans dampf bak och specialized butcher fram 29x2,6 nu när det är blött och snöigt bitvis. Har inte upplevt det som några problem med att dom skulle vara för veka. Kör med nube insert bak. Har även purgatory 29x2,3 och ground control 29x2,3 som jag upplever som bra beroende på säsong.

Jag kör hans dampf bak och specialized butcher fram 29x2,6 nu när det är blött och snöigt bitvis. Har inte upplevt det som några problem med att dom skulle vara för veka. Kör med nube insert bak. Har även purgatory 29x2,3 och ground control 29x2,3 som jag upplever som bra beroende på säsong.

Hur funkar nube insert? Man kör fortfarande med tubeless vätska och samma mängd luft i däcket eller? Blir däcket mycket hårdare? Tubeless ska ju vara mer lättrullat än slang tex, Men hur blir det med ett sånt där inlägg? Det skapar väl ungefär samma friktion som en slang? Antagligen är det marginellt men värt att fråga :)

Hur funkar nube insert? Man kör fortfarande med tubeless vätska och samma mängd luft i däcket eller? Blir däcket mycket hårdare? Tubeless ska ju vara mer lättrullat än slang tex, Men hur blir det med ett sånt där inlägg? Det skapar väl ungefär samma friktion som en slang? Antagligen är det marginellt men värt att fråga :)

Du kör med vätska ändå, den fyller ju inte hela däcket så det blir mjukt ändå. Skillnaden med iaf en nube är att du kan cykla hem med punka om inte vätskan tar det. Nu är ju detta sanning med modifikation, kör jag samma insert i mina 29x2,3 så fyller den ju i stort sett hela däcket men det är ändå mjukare än slang. Du kan ju köra rejält lite luft utan att behöva vara så rädd om fälgen.

Nackdelen är ju att det blir meckigare att kränga på däcket. Ska du köra insert så poppa det först sen lossa en sida och använd buntband eller remmar allt eftersom du får på däcket annars blir man gråhårig bara när det släpper efter. Beroende på däck så blir det väldigt tight sista biten.

Har provat otaliga, kör sönder däcken för det mesta. Men drog på ett par maxxis aggressor exo wt 2.5 bak och dhf exo wt2.5 fram. Körde 2.6 innan och märker ingen nämnvärd skillnad, på volymen/bredden. Men fasen så bra däck!! Lätt de bästa kombon jag kört, allt grepp man kan önska både bak o fram, aggressor är relativt lättrullat. Tror framdäcket väger typ 1060g o bak är väl typ 1000, så inga lättviktare men inga problem o trampa uppåt!
Annars så går du bara upp i tryck, ja kör rätt hårda däck o det har jag rätt nyligen börjat med (typ förra hösten) tycker däcken greppar betydligt bättre när dom är lite hårdare då dubbarna blir lite stabilare o håller formen mer, lite ovant i början när man kört lågt innan, men efter ett par turer så är du van o kommer nog inte gå tillbaka till lågt tryck igen??.

bara ändra dämparna lite så känns det lika ”mjukt” som innan men mer grepp?

Edit*
Maxxis wt 2.5 serien är mer eller mindre lika breda som 2.6 däcken jag kört och jämfört med.

edit 2* wtf blev i en separat post..

Bra att veta :) Beställde efter ett maxxis rekon exo+ 2,6 som reservdäck bak och även 2st "korvar/inlägg som jag tänkte prova montera bak när jag byter däck så borde jag få lite extra skydd! Men ska slita lite till på mitt nuvarande däck då det är ganska tätt nu :) Börjar även titta på lite knäskydd/armbågsskydd och en bättre ryggsäck med något ryggskydd och lite bättre förvaring än den jag har nu! Men knä/armbågsskydd skulle jag vilja prova innan jag köper något, Och som vanligt finns inget sådant hemma i en butik här på Åland, Så jag får snällt vänta med skydd tills dom öppnar upp gränserna pga covid-19 :/

Bra att veta :) Beställde efter ett maxxis rekon exo+ 2,6 som reservdäck bak och även 2st "korvar/inlägg som jag tänkte prova montera bak när jag byter däck så borde jag få lite extra skydd! Men ska slita lite till på mitt nuvarande däck då det är ganska tätt nu :) Börjar även titta på lite knäskydd/armbågsskydd och en bättre ryggsäck med något ryggskydd och lite bättre förvaring än den jag har nu! Men knä/armbågsskydd skulle jag vilja prova innan jag köper något, Och som vanligt finns inget sådant hemma i en butik här på Åland, Så jag får snällt vänta med skydd tills dom öppnar upp gränserna pga covid-19 :/

Jag köp poc vpd2.0 på arm/knä skydd o efter flera krascher har jag aldrig känt minsta lilla i varken knä eller armbågar, men nyckelben o handled fick sig ett par brott extra till samlingen. Köpte även en väst(ryggskydd) o shorts med skydd, även dessa i vpd 2.0 från poc, dessa har jag inte hunnit krascha in ännu men nu är handleden läkt och är väl dags o testa dom nu då ?‍♂️.

men kan inte annat än o rekomendera knä/armbågs skydden från poc, vpd 2.0 är extra mkt skydd men inga problem att trampa med i 4tim utan att dom ska va besvärliga eller ivägen. O du har väl knappt 100 höjdmeter att klättra på åland så dom passar nog dig perfekt. Mjuka tills man kraschar då blir dom hårda. Är man nu iväg o cyklar någonstans med berg o ska göra en stigning på ett par timmar är de bara glida ner dom på smalbenen så slipper de bli onödigt varmt!

Tillbaka
Topp