Trek jämfört med Crescent

dankar10

Medlem
Hej.

Jag har efter en mångkampskarriär beslutat mig för att gå över till triathlon. Jag har tidigare cyklat på en Trek Crossrip alternativt en begagnat Scott Plasma som jag köpt billigt. För ett par veckor sedan köpte jag en Trek Madone 6.9 på blocket och upplevde en otrolig skillnad i fart och känsla. Jag blev helt frälst och i helgen gjorde jag 38 km/h i snitt utan draft på 40 kilometer vid Helsingborgs triathlon. Detta jämfört med 33 km/h förra året och jag kan inte direkt säga att jag tränat cykling särskilt seriöst.

So far, so good.

Jag har inte ens gjort nån bikefit utan jag cyklade på min Madone 3 gånger mot vad som kändes bra. Nu har jag fått blodad tand, lagt undan en slant med pengar och beslutat mig för att göra ett seriöst cykelinköp.

Trek är, trots god korrespondans, svåra att få till en bike-fit samt ett köp av 3 cyklar till ett rimligt pris. Jag tänkte mig en Speed Concept för triathlon, en Domane för distansträning samt en Madone för tempoträning samt vissa tävlingar då man inte får ha triathloncykel. Så har jag min gamla Crossrip som man kan cykla på grusväg på.

Jag har däremot fått till en bra deal på Crescent och deras motsvarande modeller torde vara Tempus, Exa och Tera. Någon som har någon god erfarenhet av Crescents tävlingscyklar? Trek är ju ett världsmärke och man lär inte bli annat än nöjd men dels är Crescent lättare att korrespondera med och så är det en viss kärlek i att köra med svenska kvalité=)

Sammanfattningsvis: Jag behöver en bikefit samt tre hyfsat bra cyklara enligt ovan. Blir det lika bra att köra på Crescent som på Trek?

Tacksam för hjälp.

Mvh
Daniel

"viss kärlek i att köra med svenska kvalité=) "

Du menar en viss kärlek i att köra cyklar beställda ur gamla kinesiska kataloger? :)

Rent spontant låter det ju snarare som du är ute efter den bästa sponsorn? Eller tänkte du betala fullpris på alla cyklar?

Men glöm det där med att Crescent skulle vara något speciellt svenskt. Iaf temporamen är en "katalogram" från China/Taiwan.

Bikefit är ditt eget ansvar att ordna hos lämplig lbs.
Gällande Trek vs Crescent... Så lite som Atlas säger... Crescent är kinesisk katalogram. Därmed inte sagt att Trek inte tillverkas i Asien, det gör dom men Trek har ljusår mer erfarenhet än Crescent när det gäller racer. Dom designar sina egna cyklar, Crescent pekar i en katalog.

Sixten Fors sa:
Svaret, oavsett fråga, stavas aldrig Crescent

Om inte frågan är: världens sämsta cykel?

Nja... snarare skall frågan vara: Vilket cykelmärke har världens mest oförtjänt bra allmänna rykte?

För hur vi än vrider och vänder på det finns det värre skrothögar att plocka upp på Netonnet tillsammans med en torktumlare eller betala en slant för på Harald Nyborg m.fl.

När det kommer till svensk kvalitet är det väll typ Sandström och Tegnér som gäller (snubbar som löder egna ramar). Monark svetsar ju sina i Sverige vilket är imponerande men de håller nog inte nämnvärt mycket högre kvalitet än någon annan för det.

Rollo är väll svensktillverkad och sannerligen kvalitet men de är DYRA.

Nej, köp en cykel du gillar och där du får en bra deal. Crescent, trek eller något annat. De kommer alla vara från typ samma asiatiska fabrik :)

Glöm det här med märke. Du är ett bra exempel på en som borde gå till en riktig cykelhandlare live. Dom kan erbjuda dig bra cyklar och bikefit på alla.

Senast ändrad:
Hej. Tack för ditt svar, det ligger något i det du skriver. Jag är ute efter den någorlunda bästa cykeln, är det sedan så att jag kan få lika bra cyklar till ett billigare pris så spelar det såklart roll men för mig är kvalitén viktigtast ändå.

Hej. Tack för ditt svar. Givetvis förstår jag att det är mitt eget ansvar att göra en bikefit, ingen kommer väl tvinga mig till det eller bara helt plötsligt dyka upp hemma hos mig och säga ”här får du en spontan, gratis bikefit”? Tack också för att jag lärt mig en ny innebörd av förkortning ”lbs”. Jag förstår att Crescent kanske inte är något att satsa på då, jag är som sagt ny inom idrotten triathlon/cykel.

Hej och tack för ditt svar.
Den enda erfarenhet jag har av Crescent är min nu 25 år gamla damcykel som min storasyster vann på lotto för så många år sen. Jag ärvde den för 15 år sen, har smörjt kedjan en gång per år och bytt däcken när jag fått punktering. Cykeln har stått ut i ur och skur och blivit svårt oansvarigt behandlad. Ändå håller den än idag, men tiderna förändras antar jag =)

Hej och tack för svaret. Jag har sedan tidigare uteslutit Harald Nyborg och netonnet som tänkbara försäljare av min nästkommande cykel =)

Hej och tack för svaret. Det var det bästa hittills, till slut verkar det som om magkänslan får spela en stor roll. Jag tänkte bara ta hjälp av lite mer rutinerade eftersom jag är ny på detta med cykel och triathlon =)

Hej. Tack för svaret. Säkert är det så att det finns bra och mindre bra exemplar och jag tror precis som du att Trek har bättre toppmodeller, men just den absoluta toppmodellen är kanske lite väl dyrt för mig =)

Hej.
Tack för svaret, det blir sannolikt så att det kanske är viktigare med en bra handlare än ett bra märke då =) Har bara lite dålig erfarenhet när man varit hos kanske lite mindre bra handlare (sportson, team sportia) där det står nån snutig sommarjobbare och vill kränga på en någon som till och med en amatör som jag förstår att det inte är något jag behöver.

dankar10 sa:
Hej. Tack för svaret. Säkert är det så att det finns bra och mindre bra exemplar och jag tror precis som du att Trek har bättre toppmodeller, men just den absoluta toppmodellen är kanske lite väl dyrt för mig =)

Ett tips. Tryck på citera, så syns det vilket inlägg du svarar på.

fhloston sa:
dankar10 sa:

Ett tips. Tryck på citera, så syns det vilket inlägg du svarar på.

Tack för detta tips, amatör även i forum :)

Raggamuffin sa:
I enkla ord är prestanda hur snabb den är och kvalité hur stor sannolikhet för att den ska gå sönder.

Då är det lite olika jämfört med vad jag har lärt mig om dessa ord annars. Känns som att du generaliserar lite, men jag förstår vad du menar. Tack.

Rätt storlek och passform på andra plan är 100 ggr viktigare än varumärke. Jag är kanske naiv men jag tror inte att Tor de france avgörs av vilket märke cyklisten kör. Jag tror inte skillnaden i hastighet med samma watt output från din sida är mätbar mellan trek och crescents toppmodeller. Så hitta en riktigt bra lbs eller gör en bikefit (innan du köper) hos någon som är duktig på hur kroppen fungerar och som inte kör standardvinklarna utan att ha kunskap om olika kroppars skillnader i anatomi.

Och återigen. På cykel är det din förmåga som avgör hur snabb du är. Inte cykeln. Förutsatt att du inte kör 3-växlad damtralla eller liknande.

Raggamuffin sa:
I enkla ord är prestanda hur snabb den är och kvalité hur stor sannolikhet för att den ska gå sönder.

Kvalitet är ett ord som har väldigt många innebörder, det du beskriver är hållbarhet. Såklart är hållbarhet en del av kavaliteten, men inte allt. Smarta lösningar och snygga prydliga svetsar kan också vara en del av kvaliteten.

Jonatan F sa:
Rätt storlek och passform på andra plan är 100 ggr viktigare än varumärke. Jag är kanske naiv men jag tror inte att Tor de france avgörs av vilket märke cyklisten kör. Jag tror inte skillnaden i hastighet med samma watt output från din sida är mätbar mellan trek och crescents toppmodeller. Så hitta en riktigt bra lbs eller gör en bikefit (innan du köper) hos någon som är duktig på hur kroppen fungerar och som inte kör standardvinklarna utan att ha kunskap om olika kroppars skillnader i anatomi.

Och återigen. På cykel är det din förmåga som avgör hur snabb du är. Inte cykeln. Förutsatt att du inte kör 3-växlad damtralla eller liknande.

Hej och tack för ditt svar. Klart det är vad man har i benen som är viktigast, jag ville mest ha lite inriktingar. Jag lovar att fortsatt träna mycket hårt så att jag ger mig de förutsättning som jag kan för att prestera :)

Således verkar det återigen var viktigt med handlare mer än märke :)

Tillbaka
Topp