Trek Madone 5.2

MatsS

Aktiv medlem
Trek Madone 5.2
Tjenare Bullen! Jag har en kompis som är 198 och är helfrälst på en Trek Madone. Jag hittade en ram på Fun Corner för 799€ <http://www.fun-corner.de/index.php?cat=WG000009&product=A002609> som skulle passa och han är eld och lågor. Kan man rekomendera den till en så stor kille?

Obs det är inte killen som har skickat in inlägget som ska ha cykeln obs !

/Mats

Trek Madone 5.2
:-)

Förutsatt att kompisen har hittat ramen i rätt storlek så kommer den att hålla och kännas styv även i en så stor storlek.

Hälsa din kompis!

Trek Madone 5.2
Han kör en XXL Scott Speedster i dag med kort styrstam, 90mm. Överröret på den är 59,5 vilket borde motsvara en 60 hos Trek , fråga är vilken storlek man ska gå på? Den Team Discovery chanel som han helst vill ha är en 60 i storlek.

/Mats

Trek Madone 5.2
MatsS skrev:
-------------------------------------------------------
> Han kör en XXL Scott Speedster i dag med kort
> styrstam, 90mm. Överröret på den är 59,5
> vilket borde motsvara en 60 hos Trek , fråga är
> vilken storlek man ska gå på? Den Team Discovery
> chanel som han helst vill ha är en 60 i storlek.
>
> /Mats

Osäker på ramgeometrin men tror att jag skulle satsa på en storlek 60 av trek. Jag är 187. Men, men. Använd storleksuträknare så fixar det sig nog.

Trek Madone 5.2
59,5 cm tycker jag låter litet för en som är 198 cm lång, men det är jättesvårt att veta. När man är så lång så tycker jag inte man kan lita på storleksuträknarna, då bör man testa.

Trek Madone 5.2
Rock skrev:
> Förutsatt att kompisen har hittat ramen i rätt
> storlek så kommer den att hålla och kännas styv
> även i en så stor storlek.

Att passformen är det viktgaste är det väl ingen som ifrågasätter.
Men att generellt säga en Trek Madone 5.2 skulle kännas styv även för en 198cm cyklist är jag mycket tveksam till.

Tidningen Tour testade i nummer 9/2007 en Trek Madone 5.2.
Hela testet finns gratis att läsa här (3 sid PDF):
http://content.delius-klasing.de/interfaces/payment/?id=2630

Den är tex bara marginellt vridstyvare än en Columbus SL-ram (Columbus SL: ~70Nm/grad, Madone 5.2: 76Nm/grad, trots detta är den inte särskilt lätt: )
Columbus själva rekommenderade inte SL-rör till ramar större än 58cm.

Därför är jag tveksam till att rekommendera en såpass instabil ram för 198cm cyklist.
198cm cyklisten bör åtminstone prova cykeln innan köp.

Många av dagens ledande ramar är både stabilare och lätttare än Trek Madone 5.2
normal_Tour_test_2008_03.jpg

http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/normal_Tour_test_2008_03.jpg
Från Tours test av kolfiber-ramar i nummer 3/2008. Läs mer här: http://www.tour-magazin.de/?p=1821

/Håkan

Trek Madone 5.2
Det var intressant Håkan. Frågan är hur mycket man känner av styvheten, han är ju en stor och stark cyklist på över 100kg. Vad sägs om det här alternativet: <http://www.canyon.com/_se/outlet/article.html?o=4543> ? Eftersom man vet att Lance har kört på Madone så kan det ju inte vara dåliga cyklar, eller?

/Mats

Trek Madone 5.2
MatsS skrev:
> Frågan är hur mycket
> man känner av styvheten, han är ju en stor och
> stark cyklist på över 100kg.
Det är svårt att veta, därför bör han prova cykeln innan köp.
Men generellt är längre cyklister mer krävande (flexet i ett rör ökar med kvadraten på längden)
samma sak med vikten.

> Vad sägs om det
> här alternativet:
Eftersom det är en 62cm är jag tveksam till om den räcker till.
Men det beror på cyklistens proportioner (långa ben eller lång överkropp?)
Kolla geometrin (OBS: Den är ändrad för -08 ramarna, de var kortare tidigare.
Jag är ~193cm och har en 64cm Canyon F10.
Skulle jag köpa en -08 skulle det bli en 62cm.

Vad är viktigast att ram är i 'plast' eller att det är en Canyon?
Om Canyons geometri passar kanske en Ultimate AL F8 skulle fungera? (Dvs -08 Canyon Alu)

Den är testad i senaste Tour
Model | standardized frameset weight | lateral stiffness | fork stiffness | BB stiffness

Canyon Ultimate AL F8   1702g    92Nm/°  53N/mm    63N/mm

Även i dessa kolfibertider finns det alltså bra alu-ramar.
Att ett Canyon Ultimate F8-ramset bara kostar 599 € (för den med tävlingslicens) gör ju inte saken sämre.
OBS
Glöm inte att kolla leveranstiden, hoppas att det inte är lika illa som för 'plast'ramarna.

? Eftersom man vet att Lance
> har kört på Madone så kan det ju inte vara
> dåliga cyklar, eller?
Det är för många faktorer som skiljer en 198cm/>100kg cyklist mot LA för att det skall vara ngn ide' att jämföra.
Lance fick tex mycket bra betalt för att cykla på Trek, ändå krävde han att de tillverkade specialmodeller åt honom. Vad säger det om hur bra originalramarna var?

/Håkan

Trek Madone 5.2
Han har idag en ganska bra cykel, Scott Speedster som känns lätt och fin, har sett många bra recensioner på den. Han har handbyggda tubhjul med ultegra nav och en aldeles ny Ultegra grupp på, tror att han är väldigt nöjd. Förra året var han i Usa på semester och lånade då en Trek Madone strl 62 som han blev väldigt förtjust i, en hel del beroende på låg totalvikt, skön känsla i åkningen, snygg design. Han har i alla fall provat en och är nöjd.

Om han ska byta så är det nog till en "plastcykel" för att känna att det blir en uppgradering.

Jag ska visa honom tråden och dom alternativ ni har gett så får vi se vad som händer.

/Mats

Trek Madone 5.2
MatsS skrev:
> Förra året
> var han i Usa på semester och lånade då en Trek
> Madone strl 62 som han blev väldigt förtjust i,
> en hel del beroende på låg totalvikt, skön
> känsla i åkningen, snygg design. Han har i alla
> fall provat en och är nöjd.

Vad är det då att tveka på?
Vore jag i samma sits skulle jag köpa den.

/Håkan

Trek Madone 5.2
Håkan jag råkar ha cyklat en 60cm 5.5 som bygger på samma ram som 5.2an och de där sista 2cm bör inte påverka styvheten nämnvärt.

Trek Madone 5.2
Själv blev jag sugen på F10:an, skulle bli ett bra bygge med Ultegra-SL komponenter och ett par bra handbyggda hjul. Tror inte slutpriset skulle bli så farligt om ramen går lös på 749€.

/Mats

Trek Madone 5.2
Rock skrev:
> Håkan jag råkar ha cyklat en 60cm 5.5 som bygger
> på samma ram som 5.2an och de där sista 2cm bör
> inte påverka styvheten nämnvärt.

Jag vet inte om jag förstår ditt inlägg rätt eller fel....
Men menar du att du upplever den Madone som du har provcyklat som tillräckligt styv och att du därför tror att den även skulle passa för en 198cm/100kg cyklist?

Varför skrev du inte det då i ditt första inlägg?

Men jag tycker fortfarande att det är fel att säga att en Trek Madone 5.2 skulle kännas styv även för en 198cm/100kg cyklist.

Missförstå mig rätt nu:
Din egen, personliga, upplevelse ifrågasätter jag inte på ngt som helst sätt.

Men det är inte ett test som gör att man kan ge generella råd, det är en personlig upplevelse.
En annan cyklist behöver definitivt inte få samma upplevelse av cykeln som du (eller jag).
De flesta tidningar/sajter som säger att de testar cyklar gör inte det.
De skiver bara cyklistens personliga upplevelser av cykeln, dvs en recension.

Exempel
I http://www.velo.se/view.php?id=1746 hyllar Per Edgren Orbea Onix, cykeln och i synnerhet ramen: "Cykelns hjärta och själ som verkligen tål att byggas vidare på för en riktigt lätt cykel. Bra samspel mellan ram gaffel."
Tidningen Kadens "testade" en Orbea med samma ram/gaffel och sågar gaffeln och till viss del även ramen och deras omdöme om användningsområde är helt tvärtemot vad Velo tycker.

MatsS skrev:
> Själv blev jag sugen på F10:an, skulle bli ett
> bra bygge med Ultegra-SL komponenter och ett par
> bra handbyggda hjul.
Om storlek och geomtri stämmer för dig så kan det säkert bli en bra cykel.
2006 modellerna hade dessutom den snyggaste logotypen (enl mig)
PMa mig om du vill geometritabell för -06

/Håkan

Trek Madone 5.2
Jag och kompisen ser säkert lite roliga ut när vi hojar ihop, han är 198 och drar en 62:a i storlek, jag är 170 och borde ha en 52:a :)

När jag kraschade min Avanti strl S med 51cm överrör tidigare i vår så fick jag en ersättningsram Cinelli Aliante tyvärr trivs jag inte riktigt på den utan den är för stor, har mätt upp den till 54cm virtuellt. SÅ jag funderar på att byta ut hela cykeln och ev köpa en FAT carbon som har diskuterats här på forumet, annars verkar F10 vara ett bra val. Även jag gillar stuket på Madone och dom fanns i storlek 52, svårt det där med val.

/Mats

Tillbaka
Topp