TREK Mamba hjul måste bytas, men till vilka?!

Maontenbajk

Ny medlem
Hej!

Jag har köpt en ganska misskött TREK Mamba 29" som jag städat upp ordentligt. Hjulen har blivit riktade två (!) gånger nyligen utan någon större framgång. De är så skeva att bakhjulet "svänger" in i ramen och tar i framväxlaren då den växlar till mittenkuggen och minsta kuggen. Då den ligger på minsta kuggen tar hjulet i så mycket att det helt enkelt tar stopp. Aldrig varit med om något liknande.

Nu ska jag iallafall köpa ett par nya hjul för denna cykeln kan jag inte ens lura en blind att köpa... Jag kan absolut ingenting om mountainbikedelar tyvärr så någon här kanske kan guida mig. Jag är student med hyffsad ekonomi (inte pank innan CSN kommer varje månad) och söker först och främst ett bakhjul, men är väl lika bra att slå till på ett hjulpar med en gång (?) .

Ny kassett blir det väl också på tal om ifall jag köper nya hjul, och då även ny kedja... Hjulen jag ska ersätta heter enlig TREKs hemsida:

"Formula DC20 LW alloy front hub; Formula DC22 LW alloy rear hub w/Bontrager AT-850 32-hole double-walled rims"

Och däcken är:

Bontrager 29-2, 29x2.20"

Bromsskivorna tillhör bromsarna:

"Hayes Dyno Sport hydraulic disc brakes"

Behöver jag köpa nya bromsskivor till hjulen?

Hade varit riktigt schysst med hjälp, när vintern kommer ska denna cykeln ta mig till och från skolan helt enkelt. Ska även fungera som vardagscykel året runt, kommer inte ta den på rundor i skogen eller något sådant men hjulen ska helst hålla för en kille på 100kg + väska på runt 10-15 kg utan att bli skeva så fort man sätter sig på cykeln :)

Tack på förhand!

För jag ville ha en cykel som är lätt att ta sig fram på under vintern då det nästan blir offroad att bara åka på trottoaren eftersom packad snö sällan ligger slät och fin. Hatar när det skakar så in i helvete som det annars gör på en "vanlig" cykel. Cyklar annars på racern om det gäller träning

Tillbaka
Topp