Trek Remedy 7 (2020)

Timpz1337

Medlem
Trek Remedy 7 (2020)
Tjenamors alla glada cyklister!

Blev idag med en Trek Remedy 7 som rubriker lyder, detta är min första heldämpade cykel förutom en downhillcykel jag hade för många år sedan.
Tänker mig göra lite uppgradering på den såsom att byta till kolfiberstyre och konvertera till tubeless för att få ner vikten.
Men det jag undrar är ifall några av er har några tips på andra grejer man kan byta ut för att viktminska.

Tack på förhand :)

Bilagor

• IMG_20200223_160258.jpg
    IMG_20200223_160258.jpg
    386.9 KB · Besök: 517
Trek Remedy 7 (2020)
Hjul är väl mest givande har jag förstått. Det är också där min egen hoj behöver kärlek. Sen tycker jag man kan spara mycket att inte köra med fetare däck än man behöver och annat som kanske kan vara overkill.

Annars får du plocka isär, väga och se var du kan spara billigast.

Trek Remedy 7 (2020)
Hjul och däck som sagt, men är verkligen låg vikt viktigt på en 160mm/150mm cykel? Den är ju byggd för att vara snabb utför. Komplettera med en grym gaffel när du kört slut på denna istället.

Grattis till en riktigt schysst cykel!

Trek Remedy 7 (2020)
Du kan göra ett excelark och lägga in vikt på alla komponenter så ser du vart du får mest besparing per krona.
Med det sagt så är det imo ganska överskattat för upplevelsen att spara några hekton på komponenter. Köpte precis en ny cykel som visade sig vara 1 kg tyngre än den förra men enda gången jag märker det är när jag lyfter dom.

Trek Remedy 7 (2020)
8AB8F046-4D41-4AC9-A9CD-77987A15078E.jpeg

AA7173C4-DB89-4FE1-B9CA-B5E3DB86F362.jpeg

Här är de gram jag ”tjänat” ihop.
Styre: -122g (2000kr)
Bakhjul DT Swiss E1700: -172g (4000kr)
Stam: ~150g vs 122g = -28g (900kr)
= -322g

MEN jag har lätt förlorat de grammen igen med större bromsskivor, styvare framgaffel och tunga däck. Låg vikt är inget jag prioriterar.

Trek Remedy 7 (2020)
Tack för svaren allihopa!
Kanske bara har snöat in mig på att lägre vikt inte är så viktigt som man tror...
Är ny på detta och ser sjukt fram emot den kommande säsongen i skogen och i parkerna. ?

Trek Remedy 7 (2020)
Tack för svaren allihopa!
Kanske bara har snöat in mig på att lägre vikt inte är så viktigt som man tror...
Är ny på detta och ser sjukt fram emot den kommande säsongen i skogen och i parkerna. ?
Om du nu måste köpa lättare grejer så är kassetten och vevpartiet ställen du kan spara ganska mycket vikt, kanske uppemot 500 gram. Men det blir ju snabbt jävligt dyrt att jaga gram! Vad väger cykeln nu?

Trek Remedy 7 (2020)
Nx vev är väl ok om man byter klingan till nåt trevligt och sparar en bit under 100g. Kassetten är ett problem. Vet inte vad bästa alternativet är utan att byta body.
14.7 är väl ändå ok för en sån hoj....

Trek Remedy 7 (2020)
Byt ut dom otäcka Bontrager lock-on-handtagen till Esi grips. Det är nog den priseffektivaste viktbesparing du kan göra, och som en bonus ökar komforten markant.

Tillbaka
Topp