Trek Slash, Coil?????

Trek Slash, Coil?????
Hej
Har funderat att sätta en Rockshox Coil bak på min slash, men är det värt det?
Undrar om någon har testat det och om det är värt det och hur det känns?

Trek Slash, Coil?????
Jag tänker mer på hur vill du att din cykel ska kännas, vill du ha bästa utjämning av ojämnheter men förlora lite lekfullhets känsla, plus lite extra vikt.
Eller är du berädd att ta lite mer feedback i pedalerna/hojen för att istället få effektivitet och något som svarar när man trycker ifrån.
Är du mer stationär på cykeln och mosar på, coil kan vara trevligare.
Är du en som gillar hopp, rycka på varje rot eller sten och pumpa dig fram, luft är att föredra.
Det är vad jag personligen har upplevt.
Kör endast luft nuförtiden för jag är mer åt det lekfulla hållet, vill ha en cykel som svarar och inte en som känns som en slak k*k. :)

Trek Slash, Coil?????
Jag tänker mer på hur vill du att din cykel ska kännas, vill du ha bästa utjämning av ojämnheter men förlora lite lekfullhets känsla, plus lite extra vikt.
Eller är du berädd att ta lite mer feedback i pedalerna/hojen för att istället få effektivitet och något som svarar när man trycker ifrån.
Är du mer stationär på cykeln och mosar på, coil kan vara trevligare.
Är du en som gillar hopp, rycka på varje rot eller sten och pumpa dig fram, luft är att föredra.
Det är vad jag personligen har upplevt.
Kör endast luft nuförtiden för jag är mer åt det lekfulla hållet, vill ha en cykel som svarar och inte en som känns som en slak k*k. :)
Jag föstår vad du menara och jag är lite på båda sidorna, bror på om jag tävlar eller kör bara för att jag tycker det är kul.
Men efter som jag redan har en luftdämpare så kan jag ju byta i mellan beroende på var och hur jag kör och det var därför jag ville veta hur det känns på just denna cyklen.

Trek Slash, Coil?????
Ok, jag kör en 2022 med Rockshox super deluxe coil.

Jag skulle säga att vill du ha båda sidor är det viktigt att välja en coildämpare med justering av lågfartskompression (lfk) och lågfartsretur (lfr). Ställer du lfk hård och lfr mjuk så får du en coildämpare som svara bra om du gillar och latja på små kanter på stigen.

Jag tänkte först byta mellan coil och luft för att köra coil i park och luft på stig men jag byter aldrig från coilen då den är klart bättre på allt det stökiga och går i princip ställa den blir lika lekfull som luftdämparen.

Luftdämparens stora begränsning är att fjädern är rejält progress men dämpningskurvan inte är det. Det är pimärt att fjäderkraften är så mycket större än returdämpningen i slutet av slaget som gör att en luftdämpare upplevs så "lekfull".

Trek Slash, Coil?????

Jag skulle säga att vill du ha båda sidor är det viktigt att välja en coildämpare med justering av lågfartskompression (lfk) och lågfartsretur (lfr). Ställer du lfk hård och lfr mjuk så får du en coildämpare som svara bra om du gillar och latja på små kanter på stigen.

Jag tänkte först byta mellan coil och luft för att köra coil i park och luft på stig men jag byter aldrig från coilen då den är klart bättre på allt det stökiga och går i princip ställa den blir lika lekfull som luftdämparen.

Luftdämparens stora begränsning är att fjädern är rejält progress men dämpningskurvan inte är det. Det är pimärt att fjäderkraften är så mycket större än returdämpningen i slutet av slaget som gör att en luftdämpare upplevs så "lekfull".
Tack för informationen, fick svar på det jag ville.
Och om jag ska köpa så är det den nya rockshox dämparen och den har ju hydraulisk hjälp i slutet av dom 20% som man kan justera så då kan man kanske göra den ännu mer lekfull. Och den har hög och låg compression och låg retur.
Så då måste det väl gå att göra den ganska lekfull endå hoppas jag.

Trek Slash, Coil?????
Jag har en Cannondale Habbit och vart sugen på Coil också men orolig över korta slaglängden 130 (52,5mm).
Men köpte nyss en en RS Superdeluxe Ultimate Coil då den kan justera Rebound & LSR, L/H comprition och och hydraulic bottom out + låsning.
Har inte hunnit testa den så mycket men hoppas få lite mer följsamhet och känns som det finns alla möjligheter att få den gå som man vill.
Enda nackdelen är den är bra mycket tyngre än luft. Men kommer ha den nästan bara för Bikepark och lite Enduro.

Trek Slash, Coil?????
Lånar tråden lite! Har precis köpt mig en trek slash och ska köpa mig en coil till den. Går man på eye to eye mått bara eller nått mer man måste tänka på ?

Trek Slash, Coil?????
Lånar tråden lite! Har precis köpt mig en trek slash och ska köpa mig en coil till den. Går man på eye to eye mått bara eller nått mer man måste tänka på ?

Du behöver ändra hårdvara från trunnion till vanlig metric, sen kan det vara som nämt ovan att du kommer behöva ändra stroke.
Rekommenderar att du kontaktar trek store Gbg , dom har hårdvaran på hylla för trek slash och är grymt bra att ha och göra med.

Trek Slash, Coil?????
Du behöver ändra hårdvara från trunnion till vanlig metric, sen kan det vara som nämt ovan att du kommer behöva ändra stroke.
Rekommenderar att du kontaktar trek store Gbg , dom har hårdvaran på hylla för trek slash och är grymt bra att ha och göra med.
Ursäkta en ovetande men är inte trunnion synonymt med metric?

Trek Slash, Coil?????
jag tror inte det, går man in på tex tftuned så kan man välja mellan trunnion och metric så någon skillnad borde det vara.
Det är olika infästningar i ramen. På en trunnion har du ingen "ögla" på ena sidan av dämparen utan infästningarna mot ramen sitter längre ned på den sidan. Metric och imperial är olika standarder för monterings längd och slaglängd.

Trek Slash, Coil?????
Det är olika infästningar i ramen. På en trunnion har du ingen "ögla" på ena sidan av dämparen utan infästningarna mot ramen sitter längre ned på den sidan. Metric och imperial är olika standarder för monterings längd och slaglängd.
Känner till skillnaden men undrar om trunnion finns i "imperial". Har bara sett dom i "metric". Säger inte att det inte finns men gissar att det inte är så vanligt längre.

Trek Slash, Coil?????

Plockar upp tråden. Vad för hårdhet på fjäder kör du? Vikt på dig kittad?

Tillbaka
Topp