Trek vs Canyon

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Trek vs Canyon
Roligast tycker jag är kultstatusen Cannondales aluminiumramar har i den amerikanska cykelvärlden. Jepp, gjorda i Taiwan sedan 2011 - av samma sorts aluminium som konkurrenterna använder.

Trek vs Canyon
Laser-Björne sa:
Roligast tycker jag är kultstatusen Cannondales aluminiumramar har i den amerikanska cykelvärlden. Jepp, gjorda i Taiwan sedan 2011 - av samma sorts aluminium som konkurrenterna använder.

Det kan man tycka är roligt, men det är också en kraftig förenkling av verkligheten att säga att två ramar gjorda i Taiwan av (på pappret) samma aluminiumlegering är likvärdiga. Det blir som att säga att två maträtter gjorda av samma ingredienser per automatik ser likadana ut och smakar likadant.

Trek vs Canyon
ohellstrom sa:
Laser-Björne sa:

Det kan man tycka är roligt, men det är också en kraftig förenkling av verkligheten att säga att två ramar gjorda i Taiwan av (på pappret) samma aluminiumlegering är likvärdiga. Det blir som att säga att två maträtter gjorda av samma ingredienser per automatik ser likadana ut och smakar likadant.
Du har en poäng så klart, men precis som med maträtter så påverkas vår upplevelse mycket av presentationen och marknadsföringen. Om amerikanerna skulle göra blindtester så skulle de knappast ge senaste CAAD-modellen 6/5 i betyg.

Trek vs Canyon
Laser-Björne sa:
ohellstrom sa:
Laser-Björne sa:

Du har en poäng så klart, men precis som med maträtter så påverkas vår upplevelse mycket av presentationen och marknadsföringen. Om amerikanerna skulle göra blindtester så skulle de knappast ge senaste CAAD-modellen 6/5 i betyg.

Jadå, den typen av "chauvinistisk placebo" finns i flera sammanhang, inte bara alumniumcyklar.

"Kostar det så smakar det"

Trek vs Canyon
Min slutsats är att Trek's ramar ändå borde vara ok med tanke på att det byggs under samma tak som Caynon's fina ramar (om än av mindre erfaren personal med lägre lön). Vartefter Trek sedan monterar billigare grupper/hjul och säljer den sämre cykeln till högre pris.

Trek vs Canyon
Sixten Fors sa:
Min slutsats är att Trek's ramar ändå borde vara ok med tanke på att det byggs under samma tak som Caynon's fina ramar (om än av mindre erfaren personal med lägre lön). Vartefter Trek sedan monterar billigare grupper/hjul och säljer den sämre cykeln till högre pris.

När jag köpte lvg för några år sedan, så föll valet på en Trek Madone 3-serie i OCLV. Även om Canyon hade betydligt trevligare komponenter i samma prissegment, så valde jag Treken för den finare ramen som skulle vara något att bygga vidare på.

Nu några år och ett gäng uppgraderingar senare inser jag den "finare" Trek-ramen väger 1350 g + gaffel 530 g. Så cykeln blir aldrig lätt vad jag än byter :)

Så när det var dags för ny mtb för nåt år sedan, så blev det tyskt såklart.

Trek vs Canyon
emmer sa:
eiskall sa:
När jag köpte lvg för några år sedan, så föll valet på en Trek Madone 3-serie i OCLV.
Hade du köpt en lite högre i serierna ("finare OCLV") så hade du sluppit en som var byggd i samma fabrik som kinesiska fultyskar.

Skulle jag ha en ram som var byggd i USA, så hade det väl varit 7-serien som började på 60000? Då hade jag fått en ännu finare tysk. Och poängen är att man ser att många resonerar ungefär "Jaja, det sitter lite sämre komponenter, men ramen är i alla fall fin", vilket inte stämde i mitt fall.

Dessutom är det en massa budgetkomponenter insmugna på ställen där de flesta inte tittar. Nej, det blir inget mer "Premium" för mig :)

Senast ändrad:
Trek vs Canyon
Jag är mer förvånad över att det finns de som är förvånade ;)

och Yue Yuen tillverkar skor till både Nike och Adidas (bland annat)... och? :)

Trek vs Canyon
eiskall sa:
Sixten Fors sa:
eiskall sa:
Skulle jag ha en ram som var byggd i USA, så hade det väl varit 7-serien som började på 60000?
Med >2 kg Bontragerhjul förmodar jag. Minns du om det satt Shimano Claris eller Sora grupp på den?

Det var nog Claris, men givetvis glänste en välpolerad D-A-bakväxel i butiksbelysningen ;)
Då så, bakväxeln är ju ändå viktigast, det vet väl alla. Vilken generation bakväxeln var det, Dura-Ace RD-7402 eller?

Trek vs Canyon
Produktionen är flyttad till Kina/Taiwan för att de fabrikerna är topklass och levererar mycket jämn kvalitet i de stora volymer som efterfrågas.
Förutfattade meningar och fördomar.......

Trek vs Canyon
Det jag fann intressant med artikeln var att även om kolfiberramar till Canyon och Trek tillverkas "i samma fabrik" så var det i två separerade linor/silos. Och att återigen lära sig att "Made in China" varken är en kvalitetsstämpel uppåt eller nedåt om man inte samtidigt gör lite efterforskning på om tillverkaren bör klassas som "cream", "competent" eller "cowboy". Allt som är tillverkat i U$A, eller Europa blir inte per automatik en "bra produkt" eller för den skull bättre än motsvarande produkter tillverkade i Kina eller något annat sydostasiatiskt land. Japan har redan gjort resan, Taiwan är på god väg, Kina står på tur.

Trek vs Canyon
emmer sa:
Jeppe_E sa:
Henrik_E sa:
Rock sa:
Ett par ordentliga felaktigheter i den artikeln.
Då kan väl du som tydligen vet bättre upplysa oss om vilka de felaktigheterna är.
Nä, det är bättre att köra Trump-style :p
Är inte "trumpstyle" att haspla ut sig felaktigheter lite hur som helst?

Ja, eller att bara säga att det är fel, utan att ge vidare information.

Trek vs Canyon
Jeppe_E sa:
emmer sa:
Jeppe_E sa:
Henrik_E sa:
Rock sa:
Då kan väl du som tydligen vet bättre upplysa oss om vilka de felaktigheterna är.
Fast det är ju tvärt om så det är lite "trumpstyle" på den kommentaren.

Trek vs Canyon
emmer sa:
Jeppe_E sa:
emmer sa:
Jeppe_E sa:
Henrik_E sa:
Rock sa:

Kontentan är väl ändå att Rocks inlägg var fullständigt meningslöst då det inte innehöll någon användbar information.

Trek vs Canyon
ohellstrom sa:
emmer sa:
Jeppe_E sa:
emmer sa:
Jeppe_E sa:
Henrik_E sa:
Rock sa:

Kontentan är väl ändå att Rocks inlägg var fullständigt meningslöst då det inte innehöll någon användbar information.

Precis! Skönt att någon kunde göra den kopplingen. För en stund trodde jag att min riktningsradar låg nere.

Trek vs Canyon
Jeppe_E sa:
ohellstrom sa:
emmer sa:
Jeppe_E sa:
emmer sa:
Jeppe_E sa:
Henrik_E sa:
Rock sa:

Precis! Skönt att någon kunde göra den kopplingen. För en stund trodde jag att min riktningsradar låg nere.

Det innehöll ju visst användbar information nämligen att det finns två ordentliga felaktigheter. Har du hittat dessa behöver du inte leta vidare. ;-)

Trek vs Canyon
Titta vad UPS kom dragande med idag, en ny fulkinestysk! Beställde söndag em, onsdag lunch står den hemma i vardagsrummet :-)

Bilagor

• fultyskkines2.jpg
    fultyskkines2.jpg
    147 KB · Besök: 42
Senast ändrad:
Trek vs Canyon
GoranS sa:
Jeppe_E sa:
ohellstrom sa:
emmer sa:
Jeppe_E sa:
emmer sa:
Jeppe_E sa:
Henrik_E sa:
Rock sa:
Det innehöll ju visst användbar information nämligen att det finns två ordentliga felaktigheter. Har du hittat dessa behöver du inte leta vidare. ;-)
+1
(Sen om det är lite jobbigt och det är lättare att kräva att andra ska göra jobbet åt en är ju oxå "trumpstyle" :-) )

Trek vs Canyon
GoranS sa:
Jeppe_E sa:
ohellstrom sa:
emmer sa:
Jeppe_E sa:
emmer sa:
Jeppe_E sa:
Henrik_E sa:
Rock sa:

Jag är oenig. Jag menar att inlägget innehöll ett odokumenterat påstående om att en artikel innehåller två felaktigheter. Då avsikten med tråden inte är att leka "finn fem (eller två, för att vara precis) fel" betraktar jag inte Rocks inspel som användbart.

Sen är jag inte dummare än att jag inser att du retas lite med mig, men jag står ändå för åsikten att Rocks inlägg var dåligt.

Trek vs Canyon
Eftersom ni verkar ha väldigt svårt för källkritik och kontrollera det ni läser så ska jag bjuda på en av felaktigheterna jag hittade. Valverdes och Contadors cyklar är inte byggda i samma fabrik, sålänge Trek inte har börjat bygga Canyons i Waterloo vill säga.

Trek vs Canyon
Rock sa:
Eftersom ni verkar ha väldigt svårt för källkritik och kontrollera det ni läser så ska jag bjuda på en av felaktigheterna jag hittade. Valverdes och Contadors cyklar är inte byggda i samma fabrik, sålänge Trek inte har börjat bygga Canyons i Waterloo vill säga.

Artikelförfattaren kommenterar ju detta:

Trek.PNG

Trek vs Canyon
Rock sa:

Och du upptäckte själv förstås detta under en kontroll av samtliga fakta i artikeln!?

Trek vs Canyon
Johan A sa:
Vad är slutsatsen? Att Trek och Canyon är samma ram för att de byggs i samma fabrik? Jag hajar inte.
Slutsatsen är väl - gissar jag - att Canyon är inte så dåliga i ramen som man kan tro från rambrottstråden eftersom de byggs i en fabrik men samma ägarkonstellation som den fabriken som bygger de massproducerade Trekcyklarna.
Vet inte riktigt om det skulle vara så mycket till journalistiskt scoop direkt.

Tillbaka
Topp