Trek X-Caliber 9 2022 vs Roscoe 7 2022

samofv

Medlem
Hej!
Jag funderar på att eventuellt köpa någon av dessa, Trek X-Caliber 9 2022 eller Roscoe 7 2022. Har inte så mycket förkunskap inom området men har förstått att X-Caliber 9 har något vassare komponenter och är en XC cykel medans Roscoe har något sämre komponenter men en annan typ av ram som funkar till fler typer av terräng, alltså mer mångsidig. Rätta mig gärna om jag har fel här. Jag kommer cykla framförallt i Skåne på stigar/banor i skogen samt grusvägar. Så ingen downhill-cykling.
Vad ska en nybörjare som jag prioritera? Bättre komponenter eller mer mångsidighet? Finns det någon annan i liknande prisklass som lämpar sig bättre?

Jag hade valt en Roscoe i det här fallet. Det är en mer mångsidig cykel. Deore M6100 funkar oerhört bra och det är klädsamt moderna delar i övrigt (breda fälgar, okej dropperlängd osv). Det är kanske lite underdimensionerat med en Recon på 140mm, men den går ju att byta ut om/när åkningen kräver det. Många verkar börja att tänka att de ska köra grusväg och enklare stig och vips står de ute i skogen och tycker att cykeln är "för mycket XC". Dessutom får du genomgående axel bak på Roscoe (Boost 148) vilket är bättre än Boost QR 141 (sen kommer man inte att tappa bakhjulet med ett QR-bakhjul, men finns möjligheten till genomgående axel så föredrar jag, och nog de flesta, att välja det).

Roscoe verkar ju vara en fin ram som absolut kan vara värd att uppgradera. X-caliber är ingen dålig cykel, men med hänsyn till den vägen många verkar vandra från grusväg till stökig(are) stig, så kommer ingen komponentuppgradering i världen att göra den bättre i dylik terräng än en Roscoe.

Jag hade valt en Roscoe i det här fallet. Det är en mer mångsidig cykel. Deore M6100 funkar oerhört bra och det är klädsamt moderna delar i övrigt (breda fälgar, okej dropperlängd osv). Det är kanske lite underdimensionerat med en Recon på 140mm, men den går ju att byta ut om/när åkningen kräver det. Många verkar börja att tänka att de ska köra grusväg och enklare stig och vips står de ute i skogen och tycker att cykeln är "för mycket XC". Dessutom får du genomgående axel bak på Roscoe (Boost 148) vilket är bättre än Boost QR 141 (sen kommer man inte att tappa bakhjulet med ett QR-bakhjul, men finns möjligheten till genomgående axel så föredrar jag, och nog de flesta, att välja det).

Roscoe verkar ju vara en fin ram som absolut kan vara värd att uppgradera. X-caliber är ingen dålig cykel, men med hänsyn till den vägen många verkar vandra från grusväg till stökig(are) stig, så kommer ingen komponentuppgradering i världen att göra den bättre i dylik terräng än en Roscoe.
Jag har lutat lite åt Roscoe hållet och det känns ju inte helt fel då. Tack för svaret!

Tjaaaaaaa, 2 helt olika cyklar trots allt även om båda är HT. Skåne o grusvägar luktar ju XC lång väg. X-caliber är på alla sätt mkt snabbare på platten än vad Roscoe är. Har just nu en Roscoe 9:a i köket och den är jättefin på sitt sätt men inte är den någon XC-cykel inte. Den är inte så snabb på platten.

Sedan vet jag inte om X-calibern är den vassaste XC-cykeln heller å andra sidan men jag tänker att det borde ju finnas ngt mitt-emellan. Har i och för sig inte kört X-calibern.

Till TS: Ställ dig istället frågan om du gillar svetto-cykling eller att sticka ut o trixa? Träna eller leka?

QR 141 och gammal geo ligger X-caliber i fatet. Vill du ha en XC-cykel skulle jag kollat på andra märken.
Jag är nog mer inne på det @SocialGimp nämner, sticka ut och trixa och leka med cykeln snarare än att köra svetto-cykling. Så hastighet är inte prio för mig. Det gör att det lutar ännu mer åt Roscoe antar jag.

Om man bara kör för motionens skull så går det ju att köra grusväg med en Roscoe också, ett extra hjulpar med lättrullade däck så blir det riktigt roligt.

Tillbaka
Topp