TREKs korta styrrör - vad får det för konsekvenser?

• Trådstartare Trådstartare ach
  • Start datum Start datum

ach

Ny medlem
Hej!

Ytterligare en nybörjarpuck...
Jag står i stånd att eventuellt köpa en Trek 5000 i storlek 58 cm.
Själv är jag 186 cm och har en inseam på 87 cm. Det som oroar mig är Treks korts styrstänger!
Behöver jag gå upp i storlek för att åtgärda detta eller är det oviktigt?

Någon som har erfarenhet av Treks modeller och som kan ge lite tips?

Tackar!

Senast redigerad av en moderator:
Styrstång? som styrtapp eller? Det sittern en 120mm tapp på 5000 cykeln i 58cm ram. Det är helt normalt.

Sorry.... Jag menar styrrör (det som gaffeln går igenom)...

Har du en 5000? Erfarenheter? Hur lång är du?

Nackdelen med ett kort styrrör är väl att man får ha så många spacers kanske till och med en uppåtvinklad styrstam .Tycker att det är fruktat fult iallafall på en racer.Det du skall tänka på när du köper en racer är längden på överröret så att du sitter bra .

Jag är 185 har en storlek 58 TREK 1400. Har aldrig märkt några problem med för kort styrrör, annat än att dropen sadel-styr blir ganska grov, och jag har grymt stel rygg.

Om styret sitter för lågt pga. kort styrrör, är det enklast att byta till en styrstam med lite mer vinkel än den som sitter orginal. Då kommer styret upp. Har du inte köpt cykeln ännu, så borde affären kunna åtgärda detta billigt direkt i butiken. Viktigast är längden på cykeln, eller topprörets längd. Sadel och styre går det att finlira med väldigt mycket.

ach skrev:
-------------------------------------------------------
> Sorry.... Jag menar styrrör (det som gaffeln går
> igenom)...
>
> Har du en 5000? Erfarenheter? Hur lång är du?

nope, jag har sålt Trek-cyklar och haft ett par själv men aldrig 5000 cykeln. 58 är rätt storlek, jag är själv 185cm. Trek har de senaste åren kört i princip samma reometri från 1400 modellen och upp till toppmodellerna.

Rock skrev:

> nope, jag har sålt Trek-cyklar och haft ett par
> själv men aldrig 5000 cykeln. 58 är rätt
> storlek, jag är själv 185cm. Trek har de senaste
> åren kört i princip samma reometri från 1400
> modellen och upp till toppmodellerna.

Och då är det alltså 58 c-t som du menar? Det är väl så TREK mäter? Bara för att dubbelkolla...

Är det någon som har erfarenhet av just Trek 5000? Är det en bra cykel eller är det mest för märket på dekalen jag betalar?

Senast redigerad av en moderator:
ach skrev:
> Rock skrev:
>
> > nope, jag har sålt Trek-cyklar och haft ett
> par
> > själv men aldrig 5000 cykeln. 58 är rätt
> > storlek, jag är själv 185cm. Trek har de
> senaste
> > åren kört i princip samma reometri från 1400
> > modellen och upp till toppmodellerna.
>
> Och då är det alltså 58 c-t som du menar? Det
> är väl så TREK mäter? Bara för att
> dubbelkolla...

japp, det är så de mäter.

Har en cykelkamrat som kör en 58 5200 och han är 184 ca. Jag själv är 187 med 90-90.5 cm ben och skulle aldrig välja en 58, utan en storlek 60.

castrello skrev:
> Har en cykelkamrat som kör en 58 5200 och han är
> 184 ca. Jag själv är 187 med 90-90.5 cm ben och
> skulle aldrig välja en 58, utan en storlek 60.

Jo men skulle du göra det pga din längd eller ditt grenmått? Eftersom jag är 186 cm med ben på 87 blir det ju en viss skillnad...

Jag skulle välja 60 pga

-dels mitt benmått som gör att jag kör med sadelhojden ca 80.5-81 cm (mitt vev till sadel) vilket gör att om jag ska köra en trek och få ett drop på ca 9 cm (ungefär lagom med det styre jag föredrar just nu) så borde jag ha ganska mycket spacers eller en styrstam med mycket rise vilket är fult. Dessutom skulle en 58:a vara för kort vilket borde komponseras med en styrstam på 14 cm vilket skulle vara pro i och för sig, men inte så som jag vill ha det.

Min nuvarande set-up är nu: sadelhöjd 81, längd från sadelsspets till mitten av styre, ca 70 cm, överrör 59.5 och styrstam 12 cm med -6 grader, normal styrlagerkopp och ca 1,5 cm spacers och styrröret ca 190 mm. Detta ger en lång cock-pit, men med för mig lagom mycket drop, som sagt 9 cm.

Av de gamla Trek skulle jag inte ens ta en 60 just för att den också skulle passa sisådär. Jag skulle välja något annat om jag skulle ha den där cykeln.

DOCK inte sagt att Trek inte är rätt för dig. Mycket fina cyklar. Kanske inte världens mest prisvärda, men bra nog. Om du kan köpa den lokalt så ger det också mycket trygghet.

Jag är 182 cm och kör på en trek i storlek 56.
Har för mig att 175-185cm 56:a 180-190 58:a kan man räkna på trek ramarna.

classekock skrev:
> Jag är 182 cm och kör på en trek i storlek 56.
>
> Har för mig att 175-185cm 56:a 180-190 58:a kan
> man räkna på trek ramarna.

Ajdå, tur att Lance inte hört talar om den generaliseringen. Han hade ju troligen för stor cykel i så fall eftersom han körde en 58a och är bara 177 lång.

Rock skrev:
> en 56 för mig som är 185cm skulle kännas som en
> knattecykel.

Knattecykel? Men en 58:a menar du är rätt storlek? Det är ju inte rätt stor skillnad mellan 56 och 58 men mellan "knattecykel" och "rätt storlek" är det desto större hopp känns det som....

Har man inte cyklat så mycket känns kanske inte en sån liten skillnad så dramatisk, men efter ett tag när man har trimmat in en perfekt sittstänllning på en ram som har rätt storlek och vet hur man vill sitta kan väldigt små differanser göra att det känns helt fel.

castrello skrev:
> Har en cykelkamrat som kör en 58 5200 och han är
> 184 ca. Jag själv är 187 med 90-90.5 cm ben och
> skulle aldrig välja en 58, utan en storlek 60.

Har exakt samma mått som du och kör också storlek 60 kompaktram och konventionell geometri. Perfekt.
Hade en Giantram tidigare storlek Large. Omöjligt att få till en bra åkställning på den slopade ramen.
Den var för "lång" och för "låg". Kämpade med olika vevarmslängder och styrstammar men fick aldrig till en körställning som kändes bra.

Jag har en TREK 5000 från 2006. Jag tycker att den funkar bra och verkar vara en vettig hoj som funkar till både nybörjare och mer erfarna. Det är samma form som US postal och Lance använde de första åren han vann touren. I och för sig var det med exklusivare kolfiberväv men uppförandet är där ändå.

Det jag uppgraderat är vevpartiet och hjulen. Vevpartiet som satt på var någon sorts Bontrager budget som jag fick byta för att pedalen åt upp gängor och vevarm. Fult var det också så det gjorde inte något. Jag har för mig att det sitter Ultegravevar på 2007:orna standard så det är inga problem.

Hjulen som satt på är Bontrager select. En bra kompromiss på hållbart. komfortabelt och billigt. Jag bytte till Mavic Ksyrium Equipe och tycker att de nya hjulen känns styvare och med bättre känsla.

Tillbaka
Topp