Triathlon på fulldämpad MTB

ionizer

Medlem
Hej, ny på forumet och tänkte inleda med en skön samling frågor :D

Jag håller som bäst på att fundera på om jag ska köpa mig en cyclocross alternativt en fulldämpad MTB och är lite fundersam på om man kan köra Stockholm Triathlon på en fulldämpad MTB eller om man ska satsa på en cyclocross. Kruxet med en cyclocross är att jag ju i så fall kommer vilja köpa en fulldämpad cykel också vilket det inte riktigt finns ekonomi för. Jag har kikat lite på en Scott Genius 740 och då undrar jag om man kan få tag i släta eller i alla fall slätare däck till den när man ska köra triathlon på asfalt.

Ursäkta en dum fråga, men är Scotten 26"?

Conti Sport Contact tror jag däcken heter. De är i det närmsta slicks du kan komma på en MTB :) Det förbättrade mina pendlingstider en del i somras.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    29.1 KB · Besök: 21
Du borde lätt kunna köra med 29"-hjul med racer-slicks på den där cykeln. Har du någon i din bekantskapskrets med 29"-hjul med rätt axeltyper fram/bak så kolla om du får låna. Sen trycker du på typ 25mm Conti 4000s.

Är det inte bättre att lägga mycket krut på en fulldämpad och använda den till det den är bra på och sedan följa upp med en beggad eller billig racer/tempo? Vad du än cyklar på i den kalibern lär det gå bättre än med en fulldämpad i triathlon. Med tanke på simmandet så borde det väl inte vara sån dålig vädersäsong att en cross kan krävas heller. Jag är inte i någon av svängarna men skriver bara vad jag tycker känns rimligt.

En gammal billig stålräzzer är inte så dyr och lär prestera bättre än en mtb iaf...

Jag har kört triathlon med pendlarräzer med borttagna skärmar. Gick bra det åsså...

Senast ändrad:
Som alla andra säger, satsa på dyr heldämpad och billig racer. Alt låna racer av någon till triathlonet. För övrigt är Schwalbe Kojak det närmsta du kan komma slicks på mtb, de är nämligen helt släta slicks och rätt lätta med.

Tillbaka
Topp