Triatonklocka för glad amatör

Felde

Medlem
Hej,

Håller på att kika på en träningsklocka till min bättre hälft. Hon önskar träna för triathlon. Är en glad amatör men har ändå kikat på klockor i lite högre prisklass, upp till ca 3000 kr. Som alla vet så ökar ju motivationen i direkt förhållande till investeringen i prylar för att utföra träningen....

följande klockor har noterats

Suuntoo ambit 3 sport (eller inte sport, eller peak, förstår inte riktigt skillnaden?)
Garmin 910XT

Det känns oerhört svårt att se vilken som eg är bäst. Garmin verkar vara ett "tryggt" val men ambit3 känns smidigare och mer modern ? Finns det andra bättre alternativ?

Eller kan det vara vettigt att gå med en vanlig "pulsklocka" som är vattentät istället? I så fall vilken?
tankar någon? :)

tack på förhand

Den stora skillnaden mellan klockorna är att Ambit 3 använder sig av Bluetooth för att kommunicera med kadensmätare mm. Medan Garmin använder sig av ANT+
Köp en 2900XT, mycket mer modern än en 910XT

Finns bara en Ironman-klocka.
Seså inte snåla nu.

IronMan-Bvlgari3.jpg

Felde skrev:
-------------------------------------------------------
> Akoa - vad finns info om det ? hittar inte när
> jag söker.
>
> Zirxo - menar du 920XT ? den är typ 1300 kr över
> budget ;)

920xt är den nya. Bör väl gå ner lite i pris. Kolla dcrainmakers sida. Han har mycket info om den.

Akoa skrev:
-------------------------------------------------------
>
> 920xt är den nya. Bör väl gå ner lite i pris.
> Kolla dcrainmakers sida. Han har mycket info om
> den.

Nja. 920XT (som inte finns i Sverige ännu, men kommer inom några veckor) kommer förmodligen inte att sjunka i pris på ett bra tag. Det kommer däremot 910XT att göra plus att det kommer att finnas många sådana ute på begagnatmarknaden (inklusive min :) ).

Visst finns det många nya funktioner och trevligheter på 920XT, framförallt en mängd nya mätvärden och siffror som kommer ur din träning. Men går man nu från "ingen klocka alls" så skulle jag tro att 910XT ger ett stort mervärde. Visst finns det andra klockor än Garmin, men i mitt tycke (och även i DC Rainmakers) finns det egentligen inget alternativ till 910XT. Det är den i särklass bästa klockan för triathlon sett till helheten. Den har stabil frimware, har funnits på marknaden länge och var top notch när den kom. Så en fin begagnad 910 tror jag ger absolut mest bang for the bucks. Kolla på valfri triathlontävling så kommer du att se att 80-90% av alla med klockor har just en 910XT. Tror inte bara att det är marknadsföring. :)

Jag har i alla fall varit väldigt nöjd med min!

Jag är i bästa fall en glad amatör, köpte en Suunto Ambit 3sport HR nyligen när den kom, direkt blev jag snabbare, smartare, och eventuellt också lite snyggare ;) men framförallt är det som du säger motivationshöjande!

För att ge dig lite seriös input:
Jag tycker den funkar väldigt bra, lättanvänd, snabb att hitta både gps och hr-band, mkt snyggare än garmins varianter imho. Batteriet räcker långt, som amatör är det inget som begränsar en, möjligtvis att det börjar bli ett problem när om man ger sig på flerdagarsrace...

Den stora fördelen med blåtand jämfört med ANT+ är att man slipper ladda upp datan via dator, istället laddas det upp via blåtand direkt till telefonen. Suuntos app movescount är sådär men det går att synka direkt till tex strava/runkeeper etc.
HR-bandet är bekvämare än mitt gamla (iofs billigt skit), och fungerar bra.

Apparna man kan ladda ner till klockan har jag inte gett mig på att prova så det kan jag inte ge dig nåt utlåtande om.

Den stora fördelen med bluetooth OCH ant+ är att det går ladda upp direkt till mobilen utan att behöva gå via dator ;-)
Garmin uploader heter appen och det går att ladda upp till de flesta träningssajterna. Har man inte inbyggd ant+ går det utmärkt att sätta stickan med otg-adapter i mobilen.

Kanske inte direkt en triathlon klocka. Men jag tittar på garmin Fenix till min fru. Snarlika funktioner som 910 xt, men inriktat på multisport istället. Den är snyggare och kan bäras som klocka till vardags också. Löpanalys funktionen verkar kul.
Med vänlig hälsning,
Magnus

Ja, jag menade 920XT. Det blev lite knas när jag skrev inlägget på mobilen tydligen.

Fördelen med 920XT framför 910XT är stödet av bluetooth och wlan vilket gör det enkelt att ladda upp passen. Säger budgeten dock ifrån så är 910XT inte en dålig klocka, speciellt inte om priset sänks iom 920XT.

Suunto Ambit 3 tycker jag faller på att den inte har stöd för ANT+ vilket gör att det finns väldigt få effektmätare som fungerar med den samt att den inte har någon quick release för att sätta på styret. Något som 910XT och 920XT har.

Fenix 2 är en klocka som jag själv har och som har alla funktioner som 910XT har plus bluetooth och löpanalys samt en hel hög med funktioner som inte har med träning att göra. Den faller dock i mina ögon av samma anledning som Ambit 3, ingen quick release. Det suger att behöva släppa styret och titta på armen för att kolla vad man har för puls/effekt/whatever när man cyklar.
Jag köpte den för att ha när jag pendlar/springer/simmar/gymmar/kunna ha som klocka på jobbet och är oerhört nöjd med den hitills.

Budgetalternativ är ju annars en 310XT, tror att det enda som är bättre med 910XT är utseendet och simfunktionen, men annars funkar den kalasbra till triathlon.

Själv slog jag till på en suunto ambit 2 s Hr. Riktigt nöjd med den, priset 2189kr på xxl. Har hon ingen sen tidigare ( hade inte jag heller) så tror jag att den kommer funka jättebra och att hon kommer bli kanon nöjd. ANT+ har den.

Tack för alla svar :)

Efter lite klämmande och kännande så blev det en Suunto ambit 3. Tror det var design, samt att den satt bättre på hennes handled som fällde avgörandet.

Skoj att folk som har den är nöjda! (Även om Garmin is the shit!)

Tillbaka
Topp