Trickcykel barn ( 9 år) - BMX eller MTB eller Street?

IsabellaN

Medlem
Hej, min kille är ca 140 lång och vill lära sig hoppa, göra lite tricks osv. Han har testat en 20 rams mafiabikes men jag tycker det känns dom om avståndet till styret blir aningen långt.. Han skulle behöva en lättmanövrerad cykel med relativt låg vikt. Han kommer åka främst i stan men kul om cykeln också funkar på dirt-banor i en cykelpark han gillar. Tacksam för alla tips! Allt jag vet är att om han ska ha en BMX ska det vara en freestyle. Men är vill veta vad det finns för andra tricks-och hoppvänliga cyklar. /Isabella

Jag tror att en BMX låter utmärkt för ändamålet. Dom är lite billigare så är inte en lika stor investering.

Vilken cykelpark är det han gillar?

Finns ju dirt jump liknande cyklar som Scott Voltage med växlar eller single speed som Ns Zircus jr Ckan vara på gränsen för storlek). Däremot är de ju ganska tunga. Som ovan inlägg tror jag en BMX blir lättare och roligare att trixa med.

Innan någon lustigkurre påpekar nåt så är 140-killen alltså min son. ?
Tror att alla förstod det... ?
För att svara på den faktiska frågan så har jag en pojk i samma storlek. Vi cyklar mountainbike och han gillar att hoppa. Dock är han också intresserad av att lära sig trix och för det ändamålet har det nu införskaffats en BMX. En stor fördel med dessa är att det finns ett hyfsat utbud begagnat till ok pris. Detta är en lösning som funkar för oss. Ska du/ni/han klara sig med en enda cykel är en dirt kanske ett bättre val. Tyvärr har jag dålig koll på segmentet och kan därför inte rekommendera ngt konkret.

Tror att alla förstod det... ?
För att svara på den faktiska frågan så har jag en pojk i samma storlek. Vi cyklar mountainbike och han gillar att hoppa. Dock är han också intresserad av att lära sig trix och för det ändamålet har det nu införskaffats en BMX. En stor fördel med dessa är att det finns ett hyfsat utbud begagnat till ok pris. Detta är en lösning som funkar för oss. Ska du/ni/han klara sig med en enda cykel är en dirt kanske ett bättre val. Tyvärr har jag dålig koll på segmentet och kan därför inte rekommendera ngt konkret.
Tack för ditt svar! Kan du rekommendera någon bra och ”nätt” mountainbike om jag nu skulle välja en sån?

Om jag väljer en BMX, hur lång sån där ”överdel” ska jag leta efter för att slippa att styret blir för långt fram? (Heter det nåt med tube? Har googlat cyklar hela kvällen men har minne som en guldfisk, tydligen.)

Fyrudden heter den, har jag för mig. I Stavsnäs. Kan du rekommendera någon mer? Blir lite resväg från centrala stan. :)
Om det är från stockholm så har jag inte jättekoll men Skogås bikepark är en ganska ikonisk park som nyligen fått ett gäng nya hopp. Sen finns ju flottsbro bikepark som är en downhill park, fast där krävs en mountainbike(kan hyras på plats)

Om jag väljer en BMX, hur lång sån där ”överdel” ska jag leta efter för att slippa att styret blir för långt fram? (Heter det nåt med tube? Har googlat cyklar hela kvällen men har minne som en guldfisk, tydligen.)
Toptube! Jag tror att 17"(43cm) skulle sitta bra för honom. Och jag tror att du ska satsa på 18" hjul också

Tillbaka
Topp