Trög växling fram på GT Avalanche 1.0 - Hur fixa?

• Trådstartare Trådstartare malo
  • Start datum Start datum
M

malo

Guest
Hej!

Har en GT Avalanche 1.0 -05 som går fint men det finns några uppgraderingar att göra. Först på listan är att ordna så att det går lättare att växla upp med framväxeln. Just nu vrickar man tummen när man ska dra upp kedjan på största klingan.

Hur fixar man detta?

Osäker på om det påverkar att det är vajerdragning under vevlagret.

/Marcus

Jo, smörja är ju den självklara starten på problemlösningen. Så därför har jag redan testat det.

Jag är misstänksam mot att ha vajern dragen under veven, kan man bygga om dragningen på något sätt?

Hej!

Skulle vilja passa på att fråga hur din GT är?
Är du nöjd med den. Funderar nämligen på att köpa en GT Chucker 1.0 -04. Mkt bra skick. Framgaffeln är bytt till en Dirt Jumper 3.
Är det ett bra köp tror du? Begär 6000 kr för den. Toppskick!

Egentligen är det min sambo som har cykeln. Gaffeln är lite för trög för henne och cykeln skulle gärna ha fått vara lättare (men så är det ju alltid).

Men överlag så är hon/vi väldigt nöjda med den. Den är kul att cykla på - bra känsla - och kan vara värd att hotta upp med lite coolare prylar. Hon gav 4000 för den. Det är ett OK pris tycker jag.

Har själv en annan GT och är också nöjd med min, så satsa på en GT du!

Känner inte till Chucker men 6000 för en -04 låter som att det lämnar utrymme för prutmån.

Nya vajrar och höljen är tips nummer ett när växlingarna börjar gå trögt tycker jag. Budget-varianten är 70-kronors-kitet på Clas Ohlson som innehåller en komplett uppsättning till både fram och bak, fungerar utmärkt.

Vajerdragning under vevlagerhylsan ger en snäll böj på vajern som kan vara en fördel, trots att det ser ut att sitta utsatt. Jag tycker inte att det finns någon anledning att gå ifrån det.

Okej, så behålla vajerdragningen. Kan man minska på fjädertrycket någonstans istället? I växeln eller i reglaget?

malo skrev:
-------------------------------------------------------
> Okej, så behålla vajerdragningen. Kan man minska
> på fjädertrycket någonstans istället? I
> växeln eller i reglaget?

Kan du berätta vilken växel som sitter på den (fram)? Generellt sett är rengöring av nogrann sort väldigt positivt. På med olja sen. Andra har redan påpekat att byta vajrar och höljen. Har den varit så sen början eller har det blivit värre med tiden?

Det sitter Shimano Deore växelreglage (integrerat med bromshandtaget) och Deore framväxel på cykeln. Den är körd en säsong och var ganska trög redan från början.

När växlingen är trög fram tycker jag oftast att det beror på att framväxeln är fel injusterad. Följer man Park tools guide slaviskt så brukar det kunna bli bra.

Jag försökte beskriva vad jag var ute efter, men det blev väldigt rörigt. Du kan nog utesluta reglagen, lätt att kolla också genom att lossa vajern och se hur trögt det är då. 1. Gör rent. Jag vet att jag mekat en deore toppull som var trög genom att ta loss en låsbricka och göra rent så att fjädern fick lite mer plats att flexa på. Kan du hitta något som liknar det? Bild kan hjälpa också, om du har möjlighet. 2. Växeljustera. 3. Nya höljen och vajrar.

Tillbaka
Topp