Tröga lager på nya pedaler?

Forumlurker sedan flera år som först nu kommit ut ur garderoben och postat mitt första inlägg...

I ett ögonblick av svaghet och fåfänga köpte jag nya pedaler till racern, Campagnolo Pro-fit Record. När jag nu har de i min hand, blir jag osäker på om lagren på dem är för tröga (=måndagsexemplar).

Fråga 1. Visst är det så (som på mina gamla pedaler), att pedallagren ska gå så lätt att den tunga sidan av pedalen alltid hamnar nederst, utan undantag?

För det första är höger- och vänsterpedal olika lättsnurrade. Den lättare av de två hamnar oftast i "rätt" läge (tunga delen nederst), även om kanske 1/10 kan den stanna i något annat läge (då oftast med tunga delen upp på något sätt). Den trögare pedalen hamnar oftare fel, och har ett större intervall där den kan stanna "upp och ner".

Fråga 2. Är detta som det ska vara? Kommer lagren på pedalerna att "nötas in"?

Pedalerna verkar också vara gödslade med fett: detta går att se vid lagren, men framförallt sticker det upp små fettberg (!) ur håligheten där fjädern sitter. Är detta återigen ett tecken på att pedalerna kommer att nötas in, eller bara att det har hamnat för mycket fett på detta exemplar?

Bifogar framgooglad produktbild, där jag också tycker mig se fett sticka upp på högra sidan av fjädern, vilket då kanske tyder på att det inte är så ovanligt? Det spelar ingen större roll (vad jag kan se nu), utan det jag främst är brydd över är hur lagren ska bete sig.

Bilagor

• profit.jpg
    profit.jpg
    35.4 KB · Besök: 62
Att dina gamla pedaler snurrar jättelätt beror på att de är i behov av lagerservice. Rätt justerade pedalerkullager med tillräckligt mycket fett i lagren medför att en pedal går lite, lite trögt, mest beroende på fettet i lagret skulle jag tro. När du snurrar pedalen med handen så ska den alltså inte fortsätta snurra "hur länge som helst". Den ska stanna efter ett fåtal varv. Detta är i alla fall vad jag fått lära mig. Övriga på happy får gärna rätta mig om jag har fel.

Att pedalerna snurrar olika lätt måste bero på små skillnader i lagerspänning. Förmodligen kommer skillnaden mellan pedalerna minska när du använt dem ett tag.

Den stora mängden fett på pedalerna är normalt när pedalerna är nya. Torka bort överflödigt fett så är problemet ur världen. Kolla gärna någon gång per år att mekanismen i pedalen fortfarande är infettad. Om den är torr så kan du med gott samvete kleta dit lite fett för att få bibehållen funktion på pedalerna.

Tackar för ditt svar Mashimaro!

Det är inte så att mina gamla pedaler snurrar "hur länge som helst", utan stannar snällt efter något varv med bakändan nedåt. De nya däremot går att snurra ett varv (ibland två för den lättare av dem); de stannar rätt omedelbart med andra ord. Och ibland även upp och ner.

Lite lugnande det du skriver iaf. :-) Mängden fett var jag inte lika orolig för, men det är skönt att få sin känsla styrkt!

har dom där pedalerna, mina har väl ett antal år på nacken men lagrena känns fortfarande som nya.
Om det känns "ryckigt" när du snurrar pedal axeln med fingrarna så är lagerspänningen antagligen för hårt, är det däremot segt så är det nog ingen fara..
och angående service, har inte öppnat dom en endaste gång på 6 år och då var jag inte förste ägare på dom. skulle gissa att mina är pre 2k.

Senast redigerad av en moderator:
Det löser sig sa han som sket i badkaret!:-) Campas prylar är så i början. Köpte ett par daytonanav för några år sedan och blev helt förskräckt när jag kände på dem-snurrade knappt alls. Men när man kört på de ett tag så finns det knappt något som har rullat så lätt. Så med campa kör man in eller sliter in. Shimano sliter man ner.

Nya pedaler brukar snurra segt och mjukt, trögheten sitter i nya fettet och tighta lagerspänningen. Ju äldre pedalen blir desto snabbare snurrar den då fettet förändras och lagerspänningen minskar för att tillslut glappa.

Det är väl för övrigt samma fenomen med de flesta lager på en cykel..

Tackar för alla svar! Det låter ju som att det bara är att nöta på då! Jag tyckte mest att det var underligt/misstänkt att de var olika lättsnurrade höger/vänster, de nya pedalerna. Återkommer efter några mil med uppföljning...

Tillbaka
Topp