Trögcyklat på vintern?

Trögcyklat på vintern?
Navdynamo är helt underbart - och bidrar till trögheten. Jag vet inte hur jag tänkte när jag deltog i Abloc Winter Challenge men lampan lyste. Det var -14 vid start på morgonen och jag var tacksam över att snöstormen var veckan innan.

Bilagor

• 651E0A7E-DB21-4F30-8AC2-1CAE3BAC6ABA.jpeg
    651E0A7E-DB21-4F30-8AC2-1CAE3BAC6ABA.jpeg
    217.3 KB · Besök: 72
Trögcyklat på vintern?
Navdynamo är helt underbart - och bidrar till trögheten. Jag vet inte hur jag tänkte när jag deltog i Abloc Winter Challenge men lampan lyste. Det var -14 vid start på morgonen och jag var tacksam över att snöstormen var veckan innan.
Körde ni distansen i ett svep? Har själv funderat på långrundor vintertid men får nog träna lite till först.

Trögcyklat på vintern?
Erfarenhetsmässigt tar det ca 10% längre tid till jobbet med dubbdäck om förhållandena i övrigt är bra. Slask, modd och is plussar på (nysnö går förvånansvärt bra).

Trögcyklat på vintern?
Körde ni distansen i ett svep? Har själv funderat på långrundor vintertid men får nog träna lite till först.
Ja, start Kl 5 och målgång ca 20. Depåer varav flera inomhus och med ordentlig mat. Följebil för cykelmeck och för att ta hand om cyklister som inte hängde med. Mig t.ex.
jag har cyklat 20 mil randonne utan support i februari. Helt OK med stämpling på fik, bensinmackar och pizzerior. Att hålla vätskan flytande är viktigt - törsten får inte bli ett hot.

Trögcyklat på vintern?
Nu minns jag inte var, men en berättade en sak som även jag varit med om. Nämligen att snö packar ihop sig mellan bakhjul och stänkskärm. Mycket konstigt känns det, litet som om en fallskärm vecklar ut sig ur ryggfickan...

Edit: Man skulle kunna lösa det genom att bakhjulet snurrade åt andra hållet när man cyklar. :unsure:

Senast ändrad:
Trögcyklat på vintern?
Ja, start Kl 5 och målgång ca 20. Depåer varav flera inomhus och med ordentlig mat. Följebil för cykelmeck och för att ta hand om cyklister som inte hängde med. Mig t.ex.
jag har cyklat 20 mil randonne utan support i februari. Helt OK med stämpling på fik, bensinmackar och pizzerior. Att hålla vätskan flytande är viktigt - törsten får inte bli ett hot.
Vättern runt på vintern, häftigt!

Hala vägar med is och spår är det värsta tycker jag, men jag har vanliga Schwalbe Marathon.

Trögcyklat på vintern?
Ja, seriöst! Luftmotståndet är proportionellt med densiteten av luften som är proportionellt med 1/temperatur. Så vid -10 grad har man 10% högre luftmotstånd än vid +20 grad, det är klart märkbart!
I (dyra) inomhus hastighetsskridskobanan har man därför en temperatur av +7 grad lite högre ovanpå isen för att få flera världsrekord.

Jag tror dock också att dubb är största boven.

Var tvungen att räkna på detta efter att ha fått känn på mer fart under dagens pendling.

Om allt annat är detsamma tar min pendling på 17km hela 2 minuter längre tid en kall vinterdag -15C jämfört med en varm sommardag 30C. Beräknad snitthastighet 24,8km/h respektive 26,1km/h med följande antaganden, Alltså endast temp som är förändrad i jämförelsen ovan.

Men ja för min egen del är det framförallt is, snö, modd som gör att jag cyklar lite varsammare riktigt kalla dagar som förra veckan. Lägg till några extra lager kläder, lägre däckstryck så går det ännu långsammare. Balaklava minskar den upplevda farten ytterligare.

1671477014790.png

Tillbaka
Topp