Trögrullat vid hjulbyte

LuckyDuke

Medlem
Trögrullat vid hjulbyte
Har precis satt på ett helt nytt framhjul på min crescent cykel och nu tycker jag inte att de är lika bra rull i cykeln längre, får inte samma respons när jag trampar, fundera på att sätta på ett lite bättre hjulager, tror ni de kan hjälpa?

Trögrullat vid hjulbyte
Ja de är samma däck, bytte bara fälgen, den går fri från bromsen också.

Kan de inte vara att de är sämre hjullager på min nya fälg?

Vad är den mest bidragen orsaken till att en cykel är lättrullad?

Trögrullat vid hjulbyte
skitna däck rullar lättare än nya. smalare däck bromsar mer än tjocka. punkteringsskydd i däcket bromsar, slangar med punkteringsskydd likaså. tjocka slangar rullar trögare än tunna. bytt slang?

altså bytt fälg? lite långsökt, men är den nya inte uppekrad med rätt ekerspänning kan det kanske bromsa lite..

eller är det ett nytt hjul med generator? det bromsar även utan tänd lampa, vissa modeller mer än andra.

lagren är överskattade som en källa till friktion.

Trögrullat vid hjulbyte
kais01 sa:
lagren är överskattade som en källa till friktion.
Det skiljer åtskilliga Nmm mellan bra/dyra och billiga/dåliga lager. Räkna om det till gram på styva foten och jämför med andra motstånd så ser du att det inte är skit trots allt (inte så att man känner det när man rullar lite utan mer som i att man tappar några procent fart över en timma).

Trögrullat vid hjulbyte
om inte eventuellt justerbart lagerspel är direkt felinställt kan det säkert skilja flera tiondels watt mellan ett billigt och ett dyrt.

kan säkert göra ett antal sekunder på en vätternrunda. ett lowend generatornav som är avstängt har däremot rapporterats kunna ge ett motstånd som kan jämföras med att ha ett par tiotals kilogram ökad vikt på cykel vid jämn fart på platten.

intressant info i gramjaktens tidevarv. inkopplad generator ska vi inte tala om.

Trögrullat vid hjulbyte
kais01 sa:
om inte eventuellt justerbart lagerspel är direkt felinställt kan det säkert skilja flera tiondels watt mellan ett billigt och ett dyrt.
kan säkert göra ett antal sekunder på en vätternrunda.
Tänker du högt nu? Gör inte det för då avslöjar du din dumhet...

kais01 sa:
ett lowend generatornav som är avstängt har däremot rapporterats kunna ge ett motstånd som kan jämföras med att ha ett par tiotals kilogram ökad vikt på cykel vid jämn fart på platten.
intressant info i gramjaktens tidevarv. inkopplad generator ska vi inte tala om.
Du jämför inte äpplen och handgranater nu? Virvelströmmar och cogging är ju inget nytt för de som lekt med annat än sig själv. Trodde det gällde alla men uppenbarligen inte.

Trögrullat vid hjulbyte
emmer sa:
kais01 sa:
kan säkert göra ett antal sekunder på en vätternrunda.
Tänker du högt nu? Gör inte det för då avslöjar du din dumhet...

kais01 sa:
ett lowend generatornav som är avstängt har däremot rapporterats kunna ge ett motstånd som kan jämföras med att ha ett par tiotals kilogram ökad vikt på cykel vid jämn fart på platten.
Du jämför inte äpplen och handgranater nu? Virvelströmmar och cogging är ju inget nytt för de som lekt med annat än sig själv. Trodde det gällde alla men uppenbarligen inte.

Trevlig ton........ Påminner om någon.

Trögrullat vid hjulbyte
emmer, det var ju roligt att du var här.

även utslitna hjullager med fula gropar i lagerbanorna rullar utan väsentligt motstånd så länge kulorna finns där och lagret inte skurit. ljudet är däremot förskräckligt.

det som inte rullar bra är för tajt dragna justerbara lager. billiga industrilager däremot med stora toleranser och glapp samt taskig härdning lider som grupp betraktat mer av dålig hållbarhet än dåligt rull.

det finns förstås lager som är fulla av rost, och lagertätningar som kan bjuda motstånd. det är inte det jag talar om.

hjullager som det alltså var fråga om här, rör sig i förhållande till cykelns fart relativt långsamt. effekterna du tar upp kan kanske vara mer aktuella när det gäller styrhjul i växeln. dock är kedjans glidlager också med i den ekvationen. noterbart är iaf att det blir ett kraftigt ökat motstånd upp till flera watt när kedjans fart når en viss gräns.

ett lager i ett cykelhjul rör sig med en fart som är långt från den gränsen.

Trögrullat vid hjulbyte
Jag tackar o bugar för alla svar o all hjälp,väldigt imponerande av ert kunnande.

Skönt o veta att de finns ett ställe man kan få svar om man har fler cykelfrågor =)

Tillbaka
Topp