Trött på att justera styrlager

D i U

Aktiv medlem
Efter att jag justerat styrlagret av nån anledning, antingen efter att jag fettat in lagren eller som senast efter byte av styrstam så håller lagret sig justerat i ca 1-2 timmar på stig sen är det glapp, justerar om och glapp efter någon timma igen. Först på tredje justeringen börjar det hålla bra. Vad gör jag för fel? Styrlagret i fråga är ett hope.

Det är inte styrlagret som ska hålla lagerspänningen utan det är styrstammen. Om det först är korrekt känsla i lagret men sedan börjar glappa är det styrstammen som glider upp och tillåter att styrlagren kan börja glappa. Alternativt att du inte tryckt ihop allt (tex baseplate?) ordentligt vid montering så delar kan vandra när du cyklar och således uppstår mer spelrum / glapp. Men det borde bara hända en gång lr så och inte vid upprepade tillfällen då den ngn gång måste nå bottnen .)

Glider starnuten efter?
Sitter den helt rakt?
Hur åtdragen är styrstammen?

Brukar låsa frambromsen och gunga fram och tillbaka när jag justerar styrlagret så att allt sätter sig :)

jolov sa:
Glider starnuten efter?
Sitter den helt rakt?
Hur åtdragen är styrstammen?

Brukar låsa frambromsen och gunga fram och tillbaka när jag justerar styrlagret så att allt sätter sig :)

Starnuten förutsätter jag sitter bra, rakt också. Styrstammen momentar jag på runt 6-7 nm.
Justerat gör jag också med hjälp av frambromsen och kollar så de inte går trögt att vrida.

Starnut:en är bara till för att ställa in rätt lagerspänning, sedan är det styrstammen som håller allt på plats. (Vilket var det båtbendsbudet menade men skrev styrlagret istället.) När styrstammen väl är åtdragen kan man plocka bort både top cap och starnut om man så önskar.

Eftersom det hände även när du bara bytt stammen så är enda rimliga förklaringen att styrstammen glider på styrröret. Gör rent styrstam och styrrör noggrant så att kontaktytorna är absolut fettfria. Kontrollera din momentnyckel så att du verkligen uppnår önskat moment! Det kan också vara skit i gängorna som gör att momentnyckeln visar fel. Gör rent även här och lägg på ett tunt lager fett.

Vad använder du för typ av distanser under stammen? Jag har märkt att såna av kolfiber är helt värdelösa eftersom de komprimeras och det börjar glappa. Kolfiber är bara starkt i dragriktningen, så det är som att ha spacers av epoxi.

Star-nut och sånt har inte med saken att göra eftersom det bara är stammens skruvar som ska hålla ihop allt när det väl är åtdraget. Alltså är det för låg friktion mellan stam och styrrör eller att eventuella distanser inte håller formen.

Det är starnut säger du, betyder det att det är ett gaffelrör av alu lr stål? Kan ibland vara så att om man kör med expander att det funkar sämre om expandern inte sitter i höjd med styrstammens skruvar. Då gaffelrören faktiskt sviktar lite. Detta kan man tex märka att vissa stammar inte riktigt vill av även fast man lossat skruvarna men släpper när man lossar expandern. Kanske kan vara ngt sånt om nu allt annat är korrekt.

Senast ändrad:
Och när du justerar lagerspänningen är väl styrstamsskruvarna (mot styrröret) lösa förmodar jag.

En till fråga. Är det angle headset?

Matt: ja de ska va rätt grejer.
Lars: inget fett mellan dom 4 ringar jag använder. Ska ta isär igen och se till att få allt fettfritt och göra ytterligare ett försök.

För mig glappade det lite trots hårt åtdrag. Visade sig vara min Hope Head Dr som satt några mm för högt upp i röret. Skulle kunna vara samma grej för dig fast att starnut inte sitter tillräckligt långt ner.

Det är inte så att din top cap krockar med styrröret då? Du behöver ju ha så att din stam (eller en distans ovanpå) går en bit högre än styrrörets ände, kanske 3-4 mm i alla fall..

Det är ju en klassiker, man drar åt men all kraft tar en annan väg än via lagrena.

Senast ändrad:
Nä jag har ca 3 mm så inte topcapen bottnar, har även stoppat i två shims som följde med styrlagret mellan övre lagret och locket.

Ok, det tyder ju på att justeringen fungerar i alla fall. Släpper den även om du backar från det läget tills kärvet försvinner och sen drar fast stammen?

Senast ändrad:
Om problemet "försvinner" efter att proceduren upprepats ett par gånger till så låter det som sagt var som att det är något som inte riktigt trycks ihop som det ska från början. Kanske kan du testa att dra gaffeln uppåt samtidigt som du spänner lagret. Det lät som att du har haft problemet även med en tidigare styrstam, om inte kanske det är stammen det är fel på.

Man kan ju undra lite varför du engagerar massor av happyiter som kommer med tanke efter tanke och din respons är ju att allt är rätt gjort eller redan testat etc. Varför funkar det då inte?

Var är alla bilder från olika vinklar på de prylar du monterat? Vill se hur det ser ut, i vilken ordning det är monterat, osv osv. Mer sådant tack, annars sitter vi bara här och spekulerar vilt.. ?

Senast ändrad:
D i U sa:
Nä jag har ca 3 mm så inte topcapen bottnar, har även stoppat i två shims som följde med styrlagret mellan övre lagret och locket.

Är det såna tunna silvriga man lägger ovanpå centreringsringen? skippa dem, om de inte behövs för att få rätt avstånd till övre "locket". Kör om inte annat med minimalt antal möjliga.
Är styrröret rakt kapat? Inte så att det på nåt ställe är lite snett och du bottnar top capen mot röret?
Provat lägga en distans till bara "för att"?
Ligger styrlagerkopparna 100% säkert i ramen? Så att de inte rör sig i ramens styrhuvud?

glitch sa:
D i U sa:

Är det såna tunna silvriga man lägger ovanpå centreringsringen? skippa dem, om de inte behövs för att få rätt avstånd till övre "locket". Kör om inte annat med minimalt antal möjliga.
Är styrröret rakt kapat? Inte så att det på nåt ställe är lite snett och du bottnar top capen mot röret?
Ligger styrlagerkopparna 100% säkert i ramen? Så att de inte rör sig i ramens styrhuvud?

En polare var tvungen att lägga på 5 mm distans/shims då han hade en rätt djup lagerkopp.

Senast ändrad:
glitch sa:
D i U sa:

Ja precis, dom silvriga shimsen. Eftersom jag nyss bytt både stam och styre med annan geometri än jag kört med tidigare har jag laborerat med att flytta distanseringar upp å ner under någon vecka. Till slut har jag iallafall lyckats få till rätt position på styret å rätt höjd som passar mig. Styrröret som är kapat från fabrik är aningens ojämt kapat med någon millimeters höjdskillnad.
Kopparna bör ligga rätt då dom är ipressade i mitt tycke Göteborgs bästa verkstad.
Ska provköra igen efter att jag rengjort/avfettat styrrör, stam och distanseringar imorgon.

Valhalla_ sa:
Man kan ju undra lite varför du engagerar massor av happyiter som kommer med tanke efter tanke och din respons är ju att allt är rätt gjort eller redan testat etc. Varför funkar det då inte?

Var är alla bilder från olika vinklar på de prylar du monterat? Vill se hur det ser ut, i vilken ordning det är monterat, osv osv. Mer sådant tack, annars sitter vi bara här och spekulerar vilt.. ?

De e ju de jag också undrar varför de bara inte funkar direkt :P

Hehe jo så klart :-)
Men det är svårt att hjälpa i blindo.

Det jag tror är att något tar en del av spännkraften. Kan väl inte vara så mycket annat. Topcapen korcksr med något, eller kanske behövs mer shims mellan övre centreringskonan och locket för att locket annars kärvar mot ramen eller övre lagerkoppen. Detta är ju inte rocket science utan ett tämligen enkelt maskinelement. Nog ska det gå att hitta problemet..

Om det inte glappar efter åtdrag och därefter börjar glappa efter några smällar så kan det ju vara så enkelt att skruvarna som fäster stammen skruvar upp sig. Jag hade testat lite locktite eller kontrollerat så momentet i skruvarna inte ändras från 8Nm eller vad de nu ska vara.

Kan det helt enkelt vara så att inre konan i övre lagret sjunker ner ett snäpp vid användning?
I vissa lager kryper ju den ner och kilar fast otroligt mycket efter ett tags användning, medan det på andra lager inte kilar på samma sätt.

Kolfiberram och IS lager? Inte helt ovanligt att det krävs en del för att lagren ska sätta sig.

Jag brukar justera lagerspänningen på min med det beprövade frambromstricket och känna med handen både upp och nere på headtuben medans man "juckar" cykeln fram och tillbaka så det inte känns något glapp och skruvar sedan åt stammen. Sedan lyfter jag framänden av cykeln i styret och smäller ner framhjulet i backen (du kommer inte ha sönder cykeln, den utsätts för bra mycket större påfrestningar när du cyklar på den) ett par gånger för att sedan kontrollera lagerspänningen medelst frambroms och juck. Om glappt, justera lagerspänningen och repetera. Om ej glappt, ut och cykla.

Lars.E sa:
Kan det helt enkelt vara så att inre konan i övre lagret sjunker ner ett snäpp vid användning?
I vissa lager kryper ju den ner och kilar fast otroligt mycket efter ett tags användning, medan det på andra lager inte kilar på samma sätt.

Jo de kan de nog va, själva lagren satt fast rätt ordentligt i skålarna när jag hade loss å servade för ett tag sedan.

Hur ofta justerat ni själva era lager, när jag väl fått ordning på mitt brukar jag oftast bara kunna glömma av det å köra.

Tillbaka
Topp