Trött på punka, vilka däck och ev inserts?

blitz

Aktiv medlem
Köpte mig en Trek Slash 8 i september, är generellt väldigt nöjd med cykeln. Men inte med däcken. Tänkte vänta till våren, men efter dagens punka så tröttnade jag.

Sitter Bontrager XR4 Team Issue 2,4 bak och Bontrager XR5 Team Issue 2,6 fram.

Körde på DHR2/DHF på min förra vilket jag var nöjd med. Men hittade Assegai med vilket verkar som ett vettigt däck.

Vad skulle ni rekommendera?

Funderar även på inserts, finns ju en uppsjö. Rimpact, Crush Core, Huck Norris o.s.v.

Ska man köra i inserts både fram och bak, eller primärt bak?

Har samma upplevelse med Bontragerdäck, jag pluggade säkert 4 hål under första och enda sommaren jag använde dom.
Sen dess har jag kört Assegai DD fram och Agressor DD/DHR2 Exo bak och är mycket nöjd. Använder Vittoria Airliner bak och skulle rekommendera nått åt det hållet som fyller däcket mer än tex Huck Norris.

Jag har kört Baron/Kaiser med Rimpact original/pro, har vägt ca 100-110kg, tycker att insertsen har hjälpt till att stabilisera däcken rejält, fina köregenskaper. Inte en enda punktering och dessutom inga skador i fälgarna heller.

Ska man köra i inserts både fram och bak, eller primärt bak?
Beror på om syftet bara är punkaskydd eller också förbättrade dämpningsegenskaper. Själv skulle jag hellre sätta Cush Core fram än bak, och då nöja mig med nån enklare (och lättare) "korv" bak för bara punkaskydd. CC är nåt helt annat och ändrar i grunden hur däcket beter sig. Men väger satan.

Fick aldrig punka på mina XR3. Däremot har jag fått två hål i mitt Maxxis Forekaster bak och ett stort sidoväggshål på mitt High Roller 2 fram.

Handlar väl mer om otur än däcken i sig.

Gjorde det, nu sitter det slang i. Andra slangen efter dagens runda. Har kört med ganska högt tryck.
Du körde slanglöst men det gick hål på däcket? Typ snakebite?

Min erfarenhet av att köra med slang är att om man har tunna och sladdriga däck får man punka nästan oavsett tryck. Hade på min första dh hoj (som jag slängde ihop av bra-att-ha grejer) för ett antal år sedan hans dampf performance däck och jag skojar inte när jag säger att jag fick punka på vartannat åk i hammarbybacken . Höll på att bli tokig. Och det var i princip på lite småsten, körde inte ens på det som var lite mer gnarly. Bytte därefter till onza greina dh däck och då fick jag aldrig punka.

Så på med lite kralligare däck. Skulle gissa på att maxxisdäck med exo borde räcka hyfsat, DHF/DHR är en fin kombo. Och kör du dem tubeless bör det funka. Kör du mycket utför kan du också överväga snäppet kralligare stomme, om vi pratar maxxis så DD.

Skumt att sätta team issue XC däck på en sån typ av hoj.
Körde xr4 och gucka 1dag och fick 8 hål ... misstänker iofs stark att dom "glömt" lägga i corden i det däcket ;)
Byt till vad som helst så blir det bättre .

Jag har inte punkat några XR4, men håller med om att det finns roligare däck. Cushcore gillar jag skarpt, kör det både fram och bak, men så bryr jag mig inte om vikten heller. Utan ilägg bak så bular jag fälgar på löpande band om jag kör med det tryck min usla teknik uppför kräver.

Om du gillade DHRII/DHF på din förra hoj är det väl bara att fortsätta med det? Jag kör själv Dissector/DHF, men skulle absolut kunna köra DHRII/DHF eller DHRII/DHRII också.

Du körde slanglöst men det gick hål på däcket? Typ snakebite?

Min erfarenhet av att köra med slang är att om man har tunna och sladdriga däck får man punka nästan oavsett tryck. Hade på min första dh hoj (som jag slängde ihop av bra-att-ha grejer) för ett antal år sedan hans dampf performance däck och jag skojar inte när jag säger att jag fick punka på vartannat åk i hammarbybacken . Höll på att bli tokig. Och det var i princip på lite småsten, körde inte ens på det som var lite mer gnarly. Bytte därefter till onza greina dh däck och då fick jag aldrig punka.

Så på med lite kralligare däck. Skulle gissa på att maxxisdäck med exo borde räcka hyfsat, DHF/DHR är en fin kombo. Och kör du dem tubeless bör det funka. Kör du mycket utför kan du också överväga snäppet kralligare stomme, om vi pratar maxxis så DD.
De två första hålen var när jag körde TL, sen åkte en slang i.

Slänger in en fråga till, ska man satsa på maxbredd båda bak och fram? 2,5 bak och 2,6 fram. Det blir givetvis mer tungtrampat men det ger ju bara mer träning.

De två första hålen var när jag körde TL, sen åkte en slang i.

Slänger in en fråga till, ska man satsa på maxbredd båda bak och fram? 2,5 bak och 2,6 fram. Det blir givetvis mer tungtrampat men det ger ju bara mer träning.
På med så kralliga däck du orkar trampa bara.

Personligen hade jag hållit mig kring 2,3-2,5, bredare så riskerar det bli lite sladdrigt.

Tillbaka
Topp