Trött på trainer, dags för budget MTB

Spikethebike

Ny medlem
Goddagens!

Har redan tröttnat halvt på att nöta med Trainer inomhus och går därför i inköp om en MTB eller en downhill. Yes jag bor vid skogens slut och har fruktansvärt bra stigar och möjligheter att åka av. Är ingen is men lite snö, men ser inte det som något hinder.

Eftersom jag inte vill lägga en större förmögenhet, utan vill mer eller mindre ha något som är gjord funktionellt för ända målet än märket, samt att tanken är inte att jag ska tävla i det utan mer ha det utöver racern som går före, så är min fråga är hur står sig de lite billiga cyklarna jämfört med med medelklassens?
Samt att kan man åka DH med en HT?^^
Max tak 10k, där går min absoluta gräns.

Tack på förhand.

Senast ändrad:
Är du verkligen säker på att du vill ha en DH? En sådan är överjävlig att trampa på platt stig och stört omöjlig att cykla uppför med så kanske du ska tänka om.

Hur ser skogen ut där du bor?

Mathias B skrev:
-------------------------------------------------------
> Är du verkligen säker på att du vill ha en DH?
> En sådan är överjävlig att trampa på platt
> stig och stört omöjlig att cykla uppför med så
> kanske du ska tänka om.
>
> Hur ser skogen ut där du bor?

Därför jag ställde mina frågor här, utmärkt då vet jag definivt att jag inte ska ha en DH hoj utan en MTB.
Skogen har mycket backar branta sådana att ta sig uppför och utför, lite platt mark finnes men inte mycket, sen kommer man lite in i skogen är det mycket små stigar samt skarpa svängar.

En "downhill" vill du inte ha då de ska bara ner för berg, de har till å med mindre spread på sina dedikerade kasetter än lvg.

Edit: blev pucktvåa nån har redan sagt det :D

Senast ändrad:
Skall du hoja fort och ha kul upp till lagomt med stök - så siktar du på XC-cyklarna (HT eller fullgung styrs av kostnad / vad du orkar leva med, heldämpat är mycket trevligare att leva med).

Skall du åka i krångel, stök och bök och helst bära hoj hälften av tiden, snegla på något med längre fjädringsväg.

Husabuse skrev:
> Skall du hoja fort och ha kul upp till lagomt med
> stök - så siktar du på XC-cyklarna (HT eller
> fullgung styrs av kostnad / vad du orkar leva med,
> heldämpat är mycket trevligare att leva med).
>
> Skall du åka i krångel, stök och bök och helst
> bära hoj hälften av tiden, snegla på något med
> längre fjädringsväg.

Lämpligâ kanditater är dessa 3, måste ju funka i skogen på något vänster?
Som sagt behöver ingen värsting bara komma ut i skogen =)

En är 29 och de andra 2 är 27.5 =)

http://www.cykelkraft.se/kross-29-er-level-b3
http://www.cykelkraft.se/kross-27-5-level-r4

Om inte en Nishki ^^
http://www.cykelkraft.se/nishiki-cascade-650b-2015

Senast ändrad:
Husabuse skrev:
> ...du vill ha luftgaffel, sätt minimumkravet där
> iaf. :)

Har du något tips på cykel inom rimlig budget med luftgaffel?

Tyckte annars Nishikin var rätt hyfsat utrustad xD

Spikethebike skrev:
> Husabuse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...du vill ha luftgaffel, sätt minimumkravet
> där
> > iaf. :)
>
> Har du något tips på cykel inom rimlig budget
> med luftgaffel?
>
> Tyckte annars Nishikin var rätt hyfsat utrustad
> xD

Jag var och klämde på den Nishikin innan det blev en Trek Superfly 5 till damen. :) Den kändes lite...bänglig, och gaffeln var riktigt tråkig.

Just Treken var det rätt bra kurs på i höstas på Cykloteket, vet inte hur det ser ut nu.

Återupplivar tråden har inte köpt någon mtb/dh cykel ännu, har dessutom jobbat som.. Men i alla fall jag har funnit en DH cykel ag är smått sugen på, kan komma undan rätt billigt med, men frågan är hur mycket jobb kan det vara på den tro.. Enligt ägaren inga jobb alls fint skick, frågan är hur är egentligen en downhill cykel att åka stig både ner och uppför som med mtb? För det måste funka åt båda hållen så att säga då det finns en del branta backar i skogen jag bor.

Denna cykel är det: http://www.blocket.se/skaraborg/Trek_dh_64845865.htm?ca=13&w=2

Sluta tänk på DH. Den är nästan värdelös. Du kan släpa cykeln upp och rulla ned, på ett ungefär. Skulle du köpa ett par störtloppsskidor för att åka lite längd i skogen hemma? Klart det går men det är knappast kul. Du behöver en lift och ett berg och att staka sig fram är inte grejen i störtlopp. Samma sak med DH.

Har du tänkt byta trampande på trainer mot skog bör du köpa en cykel som är tänkt att trampas...

Jag tycker det låter som i ska kolla på nån slags all mountain cykel.

De går att åka på riktigt bra utför och fungerar att trampa uppför ...

Vanligtvis fulldämpade med 140 till 160 mm slag men det finns am hardtails också

Sök och du ska finna! Finns hyllmeter skrivet om denna typ av cyklar... Bara att googla

Skulle tippa på en väl underhållen beg cykel!

Kolla efter tillex radon slide eller canyon nerve am

Dessa har några år på nacken och bör dyka upp då och då på beg marknaden.

Ojoj hur tränar du om du har tröttnat på trainer ? så djäkla kul problemet är att man ibland måste vila och det är jobbigt.

Vill du ha nåt som duger var det nån i en tråd som köpte en Radon ZR häromdagen, tror den kostar 650 Euro eller nåt sånt. Vettig spec och en XC30 gaffel som jag anser är ungefär skamgränsen.

Skall du röja lite mer utför finns det lite mer nischade alternativ bland HT men lämpligen ställer du in siktet på de tidigare nämnda AM-cyklarna som är extremt allround-dugliga.

Som någon nämnde att man kunde köpa lite roliga tillbehör istället, så jag gav upp om en billig MTB..
Blev nya hjul till racern istället, väl spenderade pengar hehe ^^

Får dock bli en mtb när racer säsongen är slut typ i höst när ändå rean går igång :)

Tack för alla svar! =)

Tillbaka
Topp