Trött på zr team

Tebelu

Medlem
Trött på zr team
Tjo!
Ursäkta trökig fråga men det har slagit tillt i huvet nu. Vore väldigt tacksam för hjälp i mitt beslut.

Har harvat runt på en Radon zr team (27) i X antal år nu. Har ju oftast jättekul på den men har tröttnat på cykeln och vill ha nåt roligare för lite stökigare stigar. Har ekonomi för en roligare HT. Typ Vitus Sentier eller liknande. Inser att det kommer ta tid innan jag har råd med en FS, (Typ 130-140), pga barn och husrenoveringar mm.

Till frågan. Kommer jag ha roligare på en modernare mer "aggressiv" HT eller bör jag harva på med Radonen tills jag har budget för en FS? Har hellre skoj än att det går snabbt.

Tack

Trött på zr team
att köpa något på vägen till det du egentligen vill ha, riskerar bli en omväg som minskar chansen komma dit du vill.

en ht är en ht. vad skulle du förbättra med ett byte, tänker du?

du kanske kan göra något nyttigt med den gamla så länge, kortare styrstam, smidigare bakdäck eller något annat?

Trött på zr team
Tjo!
Ursäkta trökig fråga men det har slagit tillt i huvet nu. Vore väldigt tacksam för hjälp i mitt beslut.

Har harvat runt på en Radon zr team (27) i X antal år nu. Har ju oftast jättekul på den men har tröttnat på cykeln och vill ha nåt roligare för lite stökigare stigar. Har ekonomi för en roligare HT. Typ Vitus Sentier eller liknande. Inser att det kommer ta tid innan jag har råd med en FS, (Typ 130-140), pga barn och husrenoveringar mm.

Till frågan. Kommer jag ha roligare på en modernare mer "aggressiv" HT eller bör jag harva på med Radonen tills jag har budget för en FS? Har hellre skoj än att det går snabbt.

Tack

Vi sitter i samma båt, till och med samma cykel faktiskt.

Personligen kommer jag behålla min Radon tills jag sparat ihop till en roligare fullgung istället för att köpa något ”på vägen dit” och därmed förlora mer pengar.

Trött på zr team
När jag byte stig-HT, både med 130 mm gaffel, till modernare geometri var skillnaden mycket större än jag hade tänkt. Gaffel vinkel gick från 67.5 grad (69 med sag) till 65 grad (66.5 med sag), som förde cykeln mycket stabilare och roligare i stökig terräng och utför.
Men om du egentligen vill ha en FS är det kanske bättre att vänta lite och köpa en direkt, eller köpa begagnat nu.

Trött på zr team
du menar möjligen slackare, så man får luta sig ännu mer framåt för att avlasta den studsande bakändan:) ?
Snarare så man slipper luta sig bakåt för att inte stå på öronen titt som tätt. Du har onekligen väldigt egendomliga åsikter ibland. :sneaky: Jag förstår inte ens vad du menar med att man ska flytta vikt för att "avlasta den studsande bakändan"? Sitter du ner när det studsar, eller vad?

Trött på zr team
Tack för många kloka svar hörrni! De representerar i stort kriget som härjar i mitt huvud ? Som sagt, mycket verkar ändå vara slutsålt vid det här laget. Får försöka sitta lugnt i båten tills nåt skoj dyker upp, och kanske uppdatera med roliga prylar till befintlig hoj längs vägen?

Trött på zr team
Snarare så man slipper luta sig bakåt för att inte stå på öronen titt som tätt. Du har onekligen väldigt egendomliga åsikter ibland. :sneaky: Jag förstår inte ens vad du menar med att man ska flytta vikt för att "avlasta den studsande bakändan"? Sitter du ner när det studsar, eller vad?
att avlasta bakändan på en mtb genom att hastigt flytta fram kroppstyngden efter att man passerat detsamma med framhjulet är inte egendomligt. det är normalt. lämpligtvis står man upp:)

på ett knaggligt parti blir det en mer kontinuerlig rörelse. bakåt för fs-åkare, framåt för ht-åkare. ju längre det är till framhjulet desto svårare blir det. att otb-risken ökar med denna manöver hör till sakens natur.

därför är jag tveksam till ht, och jag har skrivit om det förut, att jag tycker det är bättre att offra fram- än bakfjädringen om man nu skall offra någon. på en modern lång hoj där framhjulet ändå går 'lätt' lär detta ställa till mindre skada.

det är absolut en än så länge egendomlig åsikt, men det behöver inte förbli så. jag har sett atlantångare vända förr:)

Trött på zr team
att avlasta bakändan på en mtb genom att hastigt flytta fram kroppstyngden efter att man passerat detsamma med framhjulet är inte egendomligt. det är normalt. lämpligtvis står man upp:)

på ett knaggligt parti blir det en mer kontinuerlig rörelse. bakåt för fs-åkare, framåt för ht-åkare. ju längre det är till framhjulet desto svårare blir det. att otb-risken ökar med denna manöver hör till sakens natur.

därför är jag tveksam till ht, och jag har skrivit om det förut, att jag tycker det är bättre att offra fram- än bakfjädringen om man nu skall offra någon. på en modern lång hoj där framhjulet ändå går 'lätt' lär detta ställa till mindre skada.

det är absolut en än så länge egendomlig åsikt, men det behöver inte förbli så. jag har sett atlantångare vända förr:)
Jag har ingen aning om hur du cyklar men inget av det där verkar behövas för egen del. Förmodligen låter jag bakhjulet färdas uppåt över hindret genom att böja på benen, inte flytta vikten framåt. Men jag har inte detaljstuderat mig själv. Oavsett så kan jag inte ens föreställa mig den nackdel du tycks ha hittat med en lång och flack cykel. Jag och de flesta andra tycker snarare att det är betydligt enklare med en sån.

Trött på zr team
Du kan inte köpa lös ram bara? Om de komponenter du har är bra så kan ju ny ram vara ganska billigt alt köpa begagnat. Då kanske du har råd med fs tom?

/T

Edit: en snabb koll på K&s visar att det finns flera brötigare HTs som passar din budget dock väldigt få fs.

Senast ändrad:
Trött på zr team
Jag har ingen aning om hur du cyklar men inget av det där verkar behövas för egen del. Förmodligen låter jag bakhjulet färdas uppåt över hindret genom att böja på benen, inte flytta vikten framåt. Men jag har inte detaljstuderat mig själv. Oavsett så kan jag inte ens föreställa mig den nackdel du tycks ha hittat med en lång och flack cykel. Jag och de flesta andra tycker snarare att det är betydligt enklare med en sån.
+1
Byggde om min Grand Canyon till On-one Big Dog, alltså en rejäl geometriförändring åt det aggressiva hållet. Vågar påstå att allt blev bättre. Det som eventuellt försämrades (bortsett från något kilo i vikt) är försvinnande lite i jämförelse.
Och nej, jag håller inte heller på med ovan beskrivna tyngdpunktsförflyttningar, det rullar på fint ändå.

Trött på zr team
Du kan inte köpa lös ram bara? Om de komponenter du har är bra så kan ju ny ram vara ganska billigt alt köpa begagnat. Då kanske du har råd med fs tom?

/T

Edit: en snabb koll på K&s visar att det finns flera brötigare HTs som passar din budget dock väldigt få fs.

Det skulle ju absolut vara ett alternativ. Men då jag inte byggt cykel innan så är jag osäker på hur jag fixar det ? Hade det funnits tid hade det vart ett skoj och lärorikt projekt, men iom att jag har en del husrenovering framför mig vill jag ha cyklingen som en flykt från krav ?

Trött på zr team
Köp ngt beg? Jag köpte en beg Sentiere i vintras när jag hade ungefär samma funderingar som du. Testade min gamla häromdagen och det kändes som att jag satt ovanpå framhjulet :)
Då blev skillnaden plötsligt väldigt tydlig.

Tillbaka
Topp