TRP SPYRE mekaniska - värdelösa?

kroem

Aktiv medlem
Har en cx med dessa mekaniska skivbromsar. Inget riktigt klipp i dem alls, dem känns faktiskt verkligen dåliga. Jag har haft cykeln inne på service för att byta belägg och dem sa typ "att dem var inte så bra när jag lämnade in". Jag litar inte på deras bedömning generellt, men innan jag lämnar in den igen - är dessa bromsar bara dåliga?

Jo, de är rätt kassa. Jag har samma på min CX och jag var riktigt missnöjd i början men nu har jag vant mig.

Igår tog jag en sväng med en gammal cykel med fälgbromsar för första gången sedan i höstas och de bromsarna var ganska mycket effektivare. Nu var det iofs torrt och optimala förhållanden för fälgbromsen, men ändå.

Jag har inte kört med dem själv men allt jag läst säger i princip ”världens bästa mekaniska skivbromsar”.

Är skivorna rena? Fräscha vajrar och höljen?

joohan sa:
Jag har inte kört med dem själv men allt jag läst säger i princip ”världens bästa mekaniska skivbromsar”.

Är skivorna rena? Fräscha vajrar och höljen?

Jag inbillar mig att mina blev lite bättre när de blev inkörda, men om de ska vara ”världens bästa” så ligger ribban rätt lågt.

Bonzo - lite så jag kände nu när jag tog ut racern med fälgbroms....

Joohan - det är så det står på internätet, men det kanske är som att säga världens godaste lapskojs. Det är ändå inte så gott...

Har bytt vajrar, själv så det litar jag inte heller 100% på...

ooms sa:
Ja, dem och avid BB7 brukar väl anses vara de bästa mek skivbromsarna.

Jo. Är nog så. Jag har kört 2000 mil med TRP spyre på pendlaren och rätt justerat med bra vajrar/höljen så fungerar de bra. Pålitliga och bra med bromskraft, känslan är väl lite sådär, men det fungerar och jobbet blir gjort. Självklart är bra fälgbromsar på alufälgar i torrväder bättre, men mekaniska skivbromsar är bra till pendlare som går i ur och skur. Skivor är billigare än fälgar.... och billigare än shimano hydrauliska vilka inte tål salt och kyla.

Men nä TRP Spyre är inte roliga, men tillräckligt bra och mekaniskt sunda vilket ger lång livslängd och bra milkostnad. Glöm inte vikten av bra höljen och klok vajerdragning!

Jämför inte spyre med bb7 eller ens br517/cx77...
Gamla hayes cx eller bb5 i bra skick är en mer rättvis jämförelse.
(Är det äldre spyre så spänn aldrig vajern mer än att armen går i ändläge. De kan sluta funka när de behövs som bäst annars.)

PerraPirat sa:
Har spyre på min Crux stl XL, så långa höljen. Bytte precis till dessa vajrar/höljen: https://www.bike24.com/p2224353.html och tyckte det blev betydligt bättre i alla fall.
Kör med Sram centerline skivor och SwissStop Disc 15 E belägg.

Jepp, Jagwire KEB höljen är det som gäller om du vill få lite klipp i bromsarna. De funkar ju annars också, men inget du kan jämföra med hydrauliska.

ooms sa:
Ja, dem och avid BB7 brukar väl anses vara de bästa mek skivbromsarna.

Nej, den äran går till Paul Klamper. Har dem på en cykel och får instämma i hyllningskören, väldigt stor skillnad mot de BB7 jag har på en annan cykel och hade på den cykeln tidigare. Sedan om de är värda priset får man fundera på, för mig var de det.

för de 700eurona man får ge för en Klamper/Love lever/Jagwire/Sram Centerline setup så får man verkligen hoppas att dom är avsevärt bättre än de 150euro en BB7/speed dial/Jagwire kombo går på.

Har bb7 på pendlaren, fungerar fint. Kan låsa hjulet med ett finger och har helt okej modulation. Hade jag haft 5000kr extra liggande och skräpandes när jag köpte bromsar hade jag gärna haft paul får jag erkänna.

Dom här vajerdragna hydrauloken som säljs under namn som Juni Tech, Yokozuna, Gunsta, m.fl (undvik "kina" då de "alltid" har vajerdrag för MTB) funkar riktigt bra (så länge de inte överhettar för då vill de enligt, illasinnade?, rykten låsa sig; något jag aldrig lyckats med). Dessutom lätta och smidiga (till skillnad från hy/rd).

Något som gör natt och dag på bb7 är den här hylsan mellan belägget och mekanismen. Är den inte välsmord förlorar man mycket kraft, men är den välsmord så blir det mesta bromskraft istället för friktion. Just den biten är lite bättre gjord på Paul, men frågan är om det är värt priset av tre uppsättningar bb7.

Påtal om natt och dag på bb7 så gör rengöring, möjligen inte helt överraskande, stor skillnad.

TRP hy/rd har jag på en cykel och bakbromsen är jag verkligen inte nöjd med. Har ett par Spyre hemma men de är ännu otestade.

Jo, det är hylsan 1:20 och 2:50
Fast i sverige behövs rejält med olja / fett på kulan på ändan 2:20 del 2 samt gängan 3:50 del 2 IMHO.

Hmm ok. Blev lite diskussion om bb7 här som inte hjälper mig med mina Spyre :)

Så för att få dem lite bättre - nya vajrar/höljen, kan jag ju prova. Tvätta dem? Hur?

YouTube har tips om tvätt, jag brände mina.
Det funkade över förväntan, plockade bort skivor och pass, la dom i kemiskt ren bensin, tuttade på..
Sköljde av och torkade rent, klart bättre broms än innan iaf.

Va, jag trodde Spyre var the holy grail för mek-bromsar? Tvåkolvslösningen ser ju genialisk ut jämfört med de flesta andra som pressar skivan i sidled, Shimanooken på pendlaren har inte varit helt lätta att tampas med när saker blev slitna och smutsiga. Har ett par Spyre i kartong som väntar och jag är inställd på mirakel, trots denna tråd.

Men sen har ju mek-bromsar generellt sett inget att komma med i jämförelse med hyfsade hydrauliska.

Tror inte på tvätt eller eld, har aldrig funkat för mig. Köp nya av annan sort.

erik h sa:
Va, jag trodde Spyre var the holy grail för mek-bromsar? Tvåkolvslösningen ser ju genialisk ut jämfört med de flesta andra som pressar skivan i sidled, Shimanooken på pendlaren har inte varit helt lätta att tampas med när saker blev slitna och smutsiga. Har ett par Spyre i kartong som väntar och jag är inställd på mirakel, trots denna tråd.

Men sen har ju mek-bromsar generellt sett inget att komma med i jämförelse med hyfsade hydrauliska.

Jag har för mig att norrortsjesus (Stalle) kör med dylika på sin pendlare, och jag har för mig att han åtminstone var hyfsat nöjd.

Samplingserendipity sa:
YouTube har tips om tvätt, jag brände mina.
Det funkade över förväntan, plockade bort skivor och pass, la dom i kemiskt ren bensin, tuttade på..
Sköljde av och torkade rent, klart bättre broms än innan iaf.
hmm...skulle iofs passa om dem var lite svarta emot dagens silver....

Hade TRP HY/RD (semi-hydrauliska) bromsar på min CX innan och tyckte väl dom var ok.. Men ville ha lite mer känsla i handtagen.
Så jag bytte för ca 1,5 månad sen till TRP Spyre oken istället.
Frambromsen känns kanonbra medans bakbromsen var sådär. Kunde inte låsa bakhjulet hur mkt jag än tryckte. Fick en svampig känsla i handtaget.
Fick tips om att byta till bättre hölje, Jagwires med kevlarförstärkta höljen, och det blev som dag o natt.
Nu nyper bakbromser tidigt och känns lika bra som frambromsen.

Varför? Iom att min hoj har hölje hela vägen från handtaget till oken genom ramen, så blir det mer flex i höljet när man trycker hårt, därför behövde iaf jag ett starkare hölje till bakbromsen.

JockeS sa:
Hade TRP HY/RD (semi-hydrauliska) bromsar på min CX innan och tyckte väl dom var ok.. Men ville ha lite mer känsla i handtagen.
Frambromsen känns kanonbra medans bakbromsen var sådär. Kunde inte låsa bakhjulet hur mkt jag än tryckte. Fick en svampig känsla i handtaget.
Fick tips om att byta till bättre hölje, Jagwires med kevlarförstärkta höljen, och det blev som dag o natt.

Varför? Iom att min hoj har hölje hela vägen från handtaget till oken genom ramen, så blir det mer flex i höljet när man trycker hårt, därför behövde iaf jag ett starkare hölje till bakbromsen.
Exakt så jag känner! Bakbromsen är sjukt "svampig". Får prova nya höljen

kroem sa:
JockeS sa:

Exakt så jag känner! Bakbromsen är sjukt "svampig". Får prova nya höljen

Brukar göra nytta. Går det så försök optimera dragning och längd på höljen så att man får så stora radier som möjligt - det gör nytta.

Senast ändrad:
erik h sa:

Jag har aldrig testat andra mekaniska skivbromsar så det finns risk för att jag hade alldeles för höga förväntningar. Det enda jag har att jämföra med är mina hydrauliska bromsar på skogshojen (Guide RSC) och det är väl kanske inte helt rättvist.

Jag gick från (flera år gamla) BB7 till (nya) Spyre på min pendlare och jag kan inte se att Spyre på något sätt är sämre än BB7, snarare tvärtom. Att justera oken i sidled känns mycket enklare med de två rörliga kolvarna och bromsverkan är fullt tillräcklig.

Tillbaka
Topp