Tryck i framdämpare

• Trådstartare Trådstartare Dirty_rider
  • Start datum Start datum
D

Dirty_rider

Guest
Tryck i framdämpare
Tjenare!

jag undrar hur man vet vilket tryck man ska ha i sin dämpare? e det pröva sig fram eller?
har 100 psi inuläget. standard tryck skulle jag gissa, vilken gaffelpump skulle ni rekomendera, till en marozozzhi mx comp ? hittade någon på cyclecomponets.com , är det någon som har testat den?

Tryck i framdämpare
100 tycker jag är för lite... men jag gillar en hårdare dämpning. Det är nämligen du som avgör hur mycket tryck det ska vara efter tycke o smak :) testa dig fram och känn efter vad som är bäst för dig... ska det vara inställt för komfort eller snabbhet.. det är du som avgör.

Gaffelpumpen på cc är bra, så som jag har hört. Men jag har ej testat den själv.
Mvh. Danne

Tryck i framdämpare
Prova dig fram. Vill du ha ut maximala fjädringsvägen så kan du sätta ett buntband runt ena gaffelbenet som kommer att visa hur mycket fjädringsväg du har använt under turen. Då blir det lättare att justera till önskat tryck.

Själv så har jag en "MX pro" och jag brukar ligga runt 90-100psi. Hoppar och droppar lite också utan värre genomslag också. Förvisso väger jag in på strax under 70kg också så jag är inte så tung.

Hoppas tipset kan hjälpa dig lite (om du förstod vad jag menade med buntband).

Tryck i framdämpare
100 psi? Det är 6,8948 bar. Det är ett galet högt tryck. Gaffeln tål ju inte mer än 4.5 bar (för 110kg+ personer)
Det är inte så att den läcker olja längst upp och att du blåst packningarna inne i gaffeln? 100 psi är alldeles på tok för högt tryck!

Tryck i framdämpare
Jag köpte två framgallar på cykelcity för 1700:-/ st, helt nya. det tryckte in 100 psi så jag tror inte att det är för högt, utan det är nog ett "normal" tryck som jag skrev inann.

>>> Ölvikmicke <<<< menar du att buntbandet ska kunna flytta sig uppåt, dvå när gafflen komporimeras så stannar buntbandet vid max komp? o sedan ställa in så man får lagom max?

Tryck i framdämpare
Ärligt talat, om butiken laddat på med 7 bar i en MX Comp så tycker jag att de skall omstrukturera och pyssla med något annat...

Tryck i framdämpare
Oskar_ skrev:
-------------------------------------------------------
> plumse 100psi är
> 7bar..............................................
> ......

Nä, det är 6,89 som jag skrev ovan

Tryck i framdämpare
Dirty_rider skrev:
> >>> Ölvikmicke <<<< menar du att buntbandet ska
> kunna flytta sig uppåt, dvå när gafflen
> komporimeras så stannar buntbandet vid max komp? o
> sedan ställa in så man får lagom max?

Precis, den stannar vid maxkomp som du utnytjat under turen. ett tips kan vara att göra gaffeln trycklös först så du kan se vars den bottnar.

Tryck i framdämpare
okej nu vet jag int om det e samma för en mx comp o air? men visst enligt manualen så gäller det 4,5 bar för 110+ , har dock inte provkört gafflen än. vad skulle nu rekomedera? att köra in till affären o ställa ner trycket? prov "gungade" gafflen innan när jag köpte den, då verkade den förvisso vara hård , men inte alltför hård . tycker oxå att det e lite knasigt att dom ladde in 100 psi.. men om man tittar på t.ex cc pumpar så e dom upp till 300psi.... vilket är ca 20,6 bar!!...

Tryck i framdämpare
ja kör en MX pro ETA och hade idag 65 psi vilket är 100kg+, den vart riktigt hård och fick under turen trycka ut lite luft då jag vart helt slut i händerna av den nästan stela gaffeln =).

Men 100 psi låter väldigt mycke, jag har den marzocchi bomber gaffelpump som CC säljer, och listan som finns på pumpen visar 95-100kg+, 52-65 psi.

Tryck i framdämpare
100 psi i en mx comp? shit! jag kör 30 psi i min, jag testade att dra upp den i 40-50 en gång för skojs skull, och den blev hur trög som helst.. Väger 70kg. Att den inte exploderar med 100 psi? Den borde ju i princip vara helstel vid det trycket tycker jag ;)

Dirty_rider skrev:
> men om
> man tittar på t.ex cc pumpar så e dom upp till
> 300psi.... vilket är ca 20,6 bar!!...

Finns andra dämpare som jobbar med högre tryck..

Tryck i framdämpare
mm, har kollat runt o kollat på div manualer o liknade, allt säger ju faktiskt om man nu som jag ca 70 kg ska ha runt 42 psi ... vad kan hända me gafflen , menar nu när det e tok för mkt tryck i den, eller ja har ju två me 100 i... båda e dock omonterade och alldrig andvända, kan dom ha tagit skada ???? isåfall kör ja in till cykelcity o klagar.. :(

Tryck i framdämpare
T.ex. CRC säger på http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=1109
"The Low Pressure pump would be used for Marzocchi Fork's". På "Low Pressure"-pumpen går mätaren upp till 100 PSI. Det är nog klokt att åka förbi affären eller låna en pump av nån och se till att utgå från värdet manualen rekommenderar. Sen kan man ju köra med ganska mycket högre/lägre tryck än det som rekommenderas beroende på vad man gillar, men 100 verkar fel.

Tryck i framdämpare
Min pump går ända upp i 400 psi men det betyder ju inte att jag laddar på med mer än vad manualen rekommenderar som max. Om butiken klämt i 100psi så är risken stor att de blåst packningarna i den men då borde det bubbla upp lite olja vid skrapringarna.

Tryck i framdämpare
hmm , okej, *kollar nogrannt * nix det bubblar inte någon olja eller liknade, inte ens kladdigt.

Tryck i framdämpare
Det e ju för fan så J_vla DÅLIGT!!!!!!.....
Kollade nu o ser att det bubblade lite ur det ena benet!!!...
Ska genast dra in till Cykelcity o klaga!!
e det ngt som går att repara, är det bara att byta ut packningarna eller?

Tryck i framdämpare
Hummm.... Det hade varit ett ganska högt tryck =)

Dirty_rider, du skall absolut lämna tillbaka dämparen och de skall byta luft-tätningarna inne i gaffel och de skall byta skrapringarna (de som syns vid innerbenen) eftersom alla dessa fyra tätningar/bussningar som går åt levereras i ett kit.
Håller med, riktigt jäkla dåligt av dem att inte kunna pumpa en gaffel ordentligt!

Tryck i framdämpare
mm, ska köra in där efter jobbet i morrn.. tycker bara att det e konstigt, köpte två st o antaglien så e bägge då kassa :(
kollade lite nu så såg det ut som själva skrapringen har lyft sig ca 2 mm, altså den ligger inte jämns med kanten på gafflen. .. jaja inte så mkt jag kan göra åt det nu ifall. lite surt när man får resterande delar till bygget i veckan som kommer.. :( :(

Tryck i framdämpare
100 psi är inget problem för gaffeln!
Det är definitiv för mycket för att gaffeln skall fungerar bra, den har alldeles för lite slag och känns väldigt hård och stöddig, men den går inte sönder. Läste någonstans att en Marzocchi gaffel ca. tredubblar sin tryck när den komprimeras helt. Dvs. kör du med 50 psi blir det 150 psi när du gör en fin drop och bottnar gaffeln. Har du lite högre oljenivå för att få lite mer progression blir tryckhöjningen ännu större.

Enkel test : skruva på gaffelpumpen och be en polare att komprimera gaffeln så mycket som möjligt, så ser du att det blir långt över 100 psi (och du har fortfarande inte bottnad gaffeln).

Tryck i framdämpare
Det är fortfarande fel av affären att trycka i 7 bar när manualen säger max 4.5bar och gaffeln läcker numera olja enl Dirty_rider så detta är ett solklart reklamationsfall och då har affären enl lag tre försök på sig att laga felen och sen har kunden rätt att kräva en ersättningsgaffel.

Tryck i framdämpare
Hot Chili skrev:
> 100 psi är inget problem för gaffeln!
> Det är definitiv för mycket för att gaffeln skall
> fungerar bra, den har alldeles för lite slag och
> känns väldigt hård och stöddig, men den går inte
> sönder. Läste någonstans att en Marzocchi gaffel
> ca. tredubblar sin tryck när den komprimeras helt.
> Dvs. kör du med 50 psi blir det 150 psi när du gör
> en fin drop och bottnar gaffeln. Har du lite högre
> oljenivå för att få lite mer progression blir
> tryckhöjningen ännu större.
>
> Enkel test : skruva på gaffelpumpen och be en
> polare att komprimera gaffeln så mycket som
> möjligt, så ser du att det blir långt över 100 psi
> (och du har fortfarande inte bottnad gaffeln).

Vad får du för tryck om du bottnar gaffeln (eller åtminstone komprimerar den ganska mycket) med 100psi i då? Frågan är ju om den håller den för det...

Borde det inte vara en skillnad mellan temporärt max-lufttryck (som när den bottnas) och ett permanent minimitryck som den har 24 timmar om dygnet?

Tryck i framdämpare
Blir minst sagt förvånad när Cykelcity som har skeppat iväg mängder med MZ MXC genom åren levererar gafflar med 100psi i (köpte själv en där 2002, med rätt tryck i:)

Min gaffel blir en otrevlig tingest om jag trycker i mer än 40 psi. Just nu går den mest som asfaltspendlare och då har jag lite drygt 40 psi. Vill jag ha den så där skönt MZ-plufsig i skogen gäller runt 30 psi. Jag väger 87kg.

Ärligt talat måste de ha levererat den gaffeln dan efter firmafesten
/Oscar

Tryck i framdämpare
var inne o snackade me killarna idag , all credits till dom där inne!!
Alla kan ha en dålig dag :)

Allt verkar okej!

jag körde inte med gafflen med så högt tryck den stod bara o väntade på våren :D alltså komprimerades den aldig o trycker översteg inte 100psi.
dom sa det oxå, 100 psi motsvarar ungefär som att du har 50 psi o gafflen och har "låst" gafflen i komprimerat läge., då ökar ju trycker i gafflen.

>>> NY FRÅGA <<<<<

ljustering av returen, invändigt,utvändigt, hur går man tillväga? och vad är skillnaden mellan ut o invändiga funktionen?

Tryck i framdämpare
Det var en vanligt Comp Air va?
Då är det en låååååååååååååååååååååång insex-nyckel nerdoppad i oljan i höger gaffelben som är det du skall göra. Det är nämligen invändig justering på den. Väl där nere i sörjan skall du hitta justerskruven. Låter besvärligare än vad det är och man gör ju en sån justering i regel bara en gång (själv har jag inte behövt göra det alls på båda mina jag haft). Insexan skall för övrigt ha följt med gaffeln.

Tryck i framdämpare
Testade att köra min Fox 36 Performance 150 mm med cirka 20 psi mindre än vad jag åkt på under lång tid. Kändes rätt bra under en ganska genomsnittlig tur. Lämnade övriga inställningar på samma som jag haft.

Känslan först var att komforten var högre men dagarna efter känner jag att underarmarna måste ha belastats mycket mer. Rimligt?

Tryck i framdämpare
Ja det är rimligt. Gillar du det lägre trycket och känner att du inte kommer bottna dämparen så öka rebound (till snabbare) så kommer underarmarna belastas mindre igen. (självlärd så hojta om det finns andra teorier)

Tillbaka
Topp