Tryggare omkörning av cyklister

Erik Sandblom

Aktiv medlem
Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om. Det säger trafikförordningen. Jakob Forssmed, kristdemokrat, uttalade sig 2021 om att detta bör förtydligas. Nu är han socialminister och har fått ett ännu bättre förslag av VTI, nämligen att bilister som kör om cyklister måste ha alla hjul över mittlinjen.

Läs min artikel:

Tryggare omkörning av cyklister. Ecoprofile

Senast ändrad:
Låter som en bra regel - speciellt om bilisten håller skyltad fart. Tänkte skriva att jag personligen kan tänka mig ett mindre avstånd om bilisten håller låg fart, men inser att det är bättre med en enkel och tydlig regel.
Om man drar paralleller till A-traktorer/EPA/Mopedbil/Valfritt långsamtgående hinder så håller man ut och kör om i farten om sikten tillåter. Eller så andas man en extra gång och inväntar rätt tillfälle att köra om. Samma princip fungerar när man kör om cyklister och då är det toppen om det är tydligt hur mycket utrymme som ska lämnas!

Vad händer med cyklister som cyklar bredd det finns regler för det med men dom flesta cyklister skiter i den reglen.

Känns som ett helt okontroversiellt förslag. Kan bilisten inte använda hela motgående körfältet vid omkörning betyder det att hen får möte och då är det troligen inte heller möjligt att hålla 1,5 m till cyklisten och därmed inte lämpligt att göra omkörning överhuvudtaget.
Det här är ju pudelns kärna. En självklarhet. Men ändå stöter man tom på cyklister här på forumet som inte klarar av ekvationen. Skrämmande, på riktigt.

Vad händer med cyklister som cyklar bredd det finns regler för det med men dom flesta cyklister skiter i den reglen.
Förstår inte din invändning? Såvida inte folk cyklar på bägge vägbanorna är det inga konstigheter att köra om ifall man har alla sina hjul över mittlinjen. MC-cyklister ligger ofta i rote, och det är ju inga problem att passera.

Vad gäller om cyklist kör om cyklist, är det samma som ska gälla där? Om det nu ska vara enkelt borde det ju vara så.

Tycker det är en bra regel, finns ju absolut inget att förlora på det. Andra problem som cyklister ställer till med i trafiken påverkar ju inte detta.

Har lite
tår inte din invändning? Såvida inte folk cyklar på bägge vägbanorna är det inga konstigheter att köra om ifall man har alla sina hjul över mittlinjen. MC-cyklister ligger ofta i rote, och det är ju inga problem att passera.
Förstår inte din invändning? Såvida inte folk cyklar på bägge vägbanorna är det inga konstigheter att köra om ifall man har alla sina hjul över mittlinjen. MC-cyklister ligger ofta i rote, och det är ju inga problem att passera.
Trafikförordningen där står allt och det här är bara ett förslag som inte har gått i genom riksdagen ännu.
Men det finns bra läsning i trafikförodningen 3kap4paragrafen,3kap12paragrafen,1kap4paragrafen där finns definationer vad som gäller för fordon

1670937960601.png

Hmm... Påminner mig lite om Tron:
1670938120336.png

Trafikförordningen där står allt och det här är bara ett förslag som inte har gått i genom riksdagen ännu.
Men det finns bra läsning i trafikförodningen 3kap4paragrafen,3kap12paragrafen,1kap4paragrafen där finns definationer vad som gäller för fordon

Inte speciellt kontroversiellt, vad jag kan se. Tror alla här håller med.

3 kap. 4 §
Den som åker kälke, sparkstötting eller liknande fordon eller som åker skidor, skridskor, rullskridskor eller liknande på väg får inte låta sig skjutas på eller tolka, dras eller låta sig dras av ett motordrivet fordon eller en spårvagn.

3 kap. 12 §
På väg ska vägrenen användas
1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas,
2. vid färd med moped klass I,
3. vid färd med ett fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen, eller
4. av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.

Skyldigheten att använda vägrenen enligt första stycket 1-4 gäller endast om vägrenen är av tillräcklig bredd och i övrigt är lämplig att använda.

Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik, får vägrenen användas tillfälligt även vid färd med andra fordon.

Har körbanan avgränsats med en heldragen kantlinje får vägrenen användas endast i de fall som anges i första stycket. Förordning (2014:1035).

1 kap. 4 §
/Upphör att gälla U:2022-09-01/

Inte speciellt kontroversiellt, vad jag kan se. Tror alla här håller med.

3 kap. 4 §
Den som åker kälke, sparkstötting eller liknande fordon eller som åker skidor, skridskor, rullskridskor eller liknande på väg får inte låta sig skjutas på eller tolka, dras eller låta sig dras av ett motordrivet fordon eller en spårvagn.

3 kap. 12 §
På väg ska vägrenen användas
1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas,
2. vid färd med moped klass I,
3. vid färd med ett fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen, eller
4. av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.

Skyldigheten att använda vägrenen enligt första stycket 1-4 gäller endast om vägrenen är av tillräcklig bredd och i övrigt är lämplig att använda.

Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik, får vägrenen användas tillfälligt även vid färd med andra fordon.

Har körbanan avgränsats med en heldragen kantlinje får vägrenen användas endast i de fall som anges i första stycket. Förordning (2014:1035).

1 kap. 4 §
/Upphör att gälla U:2022-09-01/
Tala för dig själv va! Jag har varit förbannad på förbudet att tolka efter spårvagn på sparkstötting i åratal! Grav diskriminering av pensionärer på sparkstöttingar som inte har konverterat dem till eldrift.

Lägger till denna diskussion....

Jag borde förklara att jag använder Google Translate eftersom min svenska inte räcker till ännu.

Jag blev väldigt illa omkörd på fredagseftermiddagen strax söder om Vetlanda. En skåpbil passerade mig med mindre än 30 cm fritt utrymme. Jag körde 33 km/h i en gräns på 40 km/h. Mitt i en by, ingen mötande trafik rak väg.

Jag vinkade i frustration efter att han passerat. Han såg mig inte. Det var ett företagsfordon, så jag spelade in registreringsskylten och mailade företagschefen.

Det var (jag fick senare reda på) killen som gick förbi mig som ringde mig i morse (han presenterade sig inte). Han var ganska defensiv och var inte särskilt hjälpsam när jag frågade om jag kunde använda engelska eftersom min svenska ännu inte är tillräckligt bra för att förklara trafiköverträdelser. Hur som helst, han trodde inte att han hade gjort något fel och lade på luren på mig.

Alla gör fel ibland, men det jag tyckte var väldigt oroande är att han inte trodde att han hade gjort något fel.

Hur någon kan tycka att det är OK att passera vilken annan trafikant som helst på 30 cm höjd är otroligt. Tänk om det var ett barn?

Jag ska försöka nå företagets chef om det. Ska jag prata med polisen? Jag har inga kamerabilder, men jag har plats, tid, registreringsuppgifter etc. Det är den värsta omkörningen jag har upplevt på 7000 km sedan jag flyttade till Sverige från Storbritannien förra sommaren.

det var verkligen inte ok av honom. och det var bra att du tog kontakt. mer kan du knappast göra.

så förslag att spara ditt blodtryck och istället fundera på hur du kan minska risken att det händer igen fortsättningsvis.

som du säkert läst från en laserbaserad undersökning från ditt hemland lämnar även dessa tölpar dubbelt så mycket avstånd till barn och kvinnor. så slutsatsen är att de aktivt läser situationen, och kör nära dig med vilje.

du kanske inte behöver klä ut dig, men min erfarenhet är att man blir passerad med mycket bättre avstånd om man med flit kör lite vingligt i situationer när bilar behöver passera.

det funkar faktiskt.

är det så trångt att passage inte är lämplig, kör jag gärna en kort bit mitt i den aktuella bilfilen, att ta sin plats helt enkelt. men svänger tydligt ut åt höger så snart det finns möjlighet. glada vinkningar brukar då komma.

det funkar att vingla och köra ute i "bilfilen" [sic], men jag har blivit så sjukt rädd för de där många "enskilda" rötäggen som hatar cyklister och försöker skrämma/straffa oss genom att köra nära. vissa tutar och kör om supernära, om jag "tar min plats". en sån människa vet jag inte vad den är kapabel till. vad som helst, känns det som.

då kör jag nära vägkanten istället, för det är mindre läskigt med de helt vanliga rubbat vårdslösa människorna som kör nära för att de inte ids visa hänsyn.

finns det en vägkant använder man förstås den:)

men i tätort där problemen är störst finns tyiskt antingen en trottoarkant, eller en rad parkerade bilar vars dörrar närsomhelst slås upp.

att ta sin plats och/eller vingla lite är ändå användbara alternativ.

en zefal spy backspegel på överröret underlättar en del.

problemen för mig är störst på halvstora 70-80-vägar med varierande bred vägren, 10-40 cm. väldigt vanligt att vägrenen inte går att lita på pga skräp, hål, snö, is eller att den plötsligt bara blir smalare. ju bredare väg desto värre nästan, för då kan bilarna få för sig att de "kommer förbi", trots möte, utan att ens ha två hjul över mittlinjen.

men jag tycker framförallt att det är helt fel vinkel att diskutera hur offren ska bete sig för att trafikbrotten ska minska. särskilt som det inte finns några klockrena strategier som offren kan använda som gör det säkrare i alla situationer. vingeltaktiken kan lika gärna orsaka min död, som att rädda mig, känner jag.

Blir mest förvånad när förare av fordon väljer att köra om med minimal marginal. Att det är värt att riskera någons hälsa bara för att kanske markera sitt missnöje eller vad det kan bero på.
Räcker med en ganska så liten knuff från en bil för att det skall göra ont på en cyklist.

problemen för mig är störst på halvstora 70-80-vägar med varierande bred vägren, 10-40 cm. väldigt vanligt att vägrenen inte går att lita på pga skräp, hål, snö, is eller att den plötsligt bara blir smalare. ju bredare väg desto värre nästan, för då kan bilarna få för sig att de "kommer förbi", trots möte, utan att ens ha två hjul över mittlinjen.

men jag tycker framförallt att det är helt fel vinkel att diskutera hur offren ska bete sig för att trafikbrotten ska minska. särskilt som det inte finns några klockrena strategier som offren kan använda som gör det säkrare i alla situationer. vingeltaktiken kan lika gärna orsaka min död, som att rädda mig, känner jag.
håller med. dock finns det finns en rad situationer i livet där man som potentiellt offer kan minska risken att bli utsatt. men det innebär inte i sig en skuldförflyttning, långt ifrån.

något som är otäckt på de lite snabbare vägarna är suget kring långtradare. kommer en sån gör man bäst i att vara riktad i riktning höger.

men vingeltaktiken funkar även på dessa. man vinglar förstås för tusan inte ut i vägbanan, utan vid manövern när man från en position mer centralt i vägbanan rör sig högerut.

vilket renderar bättre samarbete även gentemot tölpar. tried and tested.

Tack för alla svar.

Chefen för företaget ringde mig. Jag förklarade situationen och han sa att han skulle prata med sin medarbetare. Uppenbarligen kommer han inte att vara glad över att deras företagsbil körs farligt.

Kommer från Storbritannien, där cyklister och bilister nästan verkar vara i krig, har det generellt sett varit bra här. Det enda är att vissa förare helt enkelt inte verkar veta hur man säkert manövrerar runt cyklar. Det verkar vara brist på utbildning. Jag hoppas åtminstone.

Jag har haft en lite konversation men polisen angående säkert avstånd vid omkörning. Känns inte som det finns så mycket stöd för en säker trafikmiljö för oss oskyddade där.
Sammanfattning: så länge du inte blir påkörd är det tillräckligt avstånd.

Bilagor

• Screenshot_20240828_094018_Facebook.jpg
    Screenshot_20240828_094018_Facebook.jpg
    244.8 KB · Besök: 104
  • 20240828_154309.jpg
    20240828_154309.jpg
    255.4 KB · Besök: 105
Jag har haft en lite konversation men polisen angående säkert avstånd vid omkörning. Känns inte som det finns så mycket stöd för en säker trafikmiljö för oss oskyddade där.
Då kan man väl skippa tresekundersregeln också? Så länge ingen olycka hänt, så har man hållit tillräckligt avstånd.

Vad skönt, då kan jag köra 180 på landsvägen så länge det inte sker nån olycka. Vilka sabla jubelidioter alltså.

detta borde vara ett scoop som kunde ältas och debatteras i media i veckor. polischefer borde ställas mot väggen, omorganisationer genomföras och utredningar tillsättas. men tyvärr är väl allmänhetens syn på bilars farlighet så skruvad och cyklister så avhumaniserade folk de inte ens fattar vad som är problemet.

1m om hastighetsbegränsningen är 50 eller lägre annars 1.5m tycker jag är rimligt. Tror tom det är så i vissa andra europeiska länder. Dessutom borde det såklart vara förbud att köra om en cykel vid möte, något som inträffar 100% av gångerna man är ute på en runda. :(
Båda hjulen över mittlinjen kommer kommer aldrig att hända. Det är ett s.k. politiskt omöjligt förslag. :D

Jag tror inte lagar och regler kommer hjälpa. Bättre då med informationskampanjer så kanske lite fler förstår hur vidrigt det är att bli omkörd i "bara" 80 på 1,5 meters avstånd (som hade kunnat vara lagkrav). I mitt tycke är det alldeles för nära fortfarande.

Sen undrar jag fortfarande varför man inte har lag på dash-cams i Sverige. Kunde man ha på hojen också vid behov. Gör materialet otillgängligt för andra än försäkringsbolag och polisen, så finns det plötsligt bevis på typ alla trafikförseelser. Gissar att det skulle få folk att köra lite mindre idiotiskt.

det behövs ett helhetsgrepp på trafiken där privatbilister konsekvent görs till en slags andra klassens trafikanter.

enstaka skyddsregler för cyklister, som 1,5-metersregel riskerar få samma funktion som när djurskyddslagen banade vägen för djurindustrin. en förment reglering för djurens skull, som fick resultatet att industrin kunde gå loss och skapa djurfabriker så länge de följde några små detaljregler.

en spontan tanke är att 1,5-metersregeln kanske kan underlätta programmeringen av förarlösa bilar. de cyklister som ändå mejas ner får skylla sig själva för att de vinglade för mycket. bilen/bilisten följde reglerna. det skulle kunna skrämma folk från att cykla, och bidra till att bana vägen för nästa bilismboom, om diffust och flexibelt mänskligt hänsynstagande ersätts av kalla och hårda beräkningsbara "skydds"-regler.

Som jag ser det handlar all lagstiftning om att skicka signaler till samhället vad som inte är acceptabelt beteende. En regel för avstånd skulle skicka en sådan signal. Om jag minns rätt motiveras motståndet med att det skulle vara svårt att kontrollera.
Jag tror nog dom flesta, även poliser, skulle kunna avgöra om en omkörning sker med 30 cm eller 1 m. Och skulle det bli strax under metern än väl inte det hela världen.

det behövs ett helhetsgrepp på trafiken där privatbilister konsekvent görs till en slags andra klassens trafikanter.

enstaka skyddsregler för cyklister, som 1,5-metersregel riskerar få samma funktion som när djurskyddslagen banade vägen för djurindustrin. en förment reglering för djurens skull, som fick resultatet att industrin kunde gå loss och skapa djurfabriker så länge de följde några små detaljregler.

en spontan tanke är att 1,5-metersregeln kanske kan underlätta programmeringen av förarlösa bilar. de cyklister som ändå mejas ner får skylla sig själva för att de vinglade för mycket. bilen/bilisten följde reglerna. det skulle kunna skrämma folk från att cykla, och bidra till att bana vägen för nästa bilismboom, om diffust och flexibelt mänskligt hänsynstagande ersätts av kalla och hårda beräkningsbara "skydds"-regler.
Jag har cyklat tillräckligt mycket i Spanien för att tro att 1,5 metersregeln faktiskt fungerar. Å andra sidan verkar spanska bilister aldrig ha mer brått än att de kan vänta med omkörning av cyklist tills de faktiskt har överblick framåt - till skillnad från svenska bilister som för liv och död bara måste passera cyklister oavsett.
Man kan spekulera varför det förhåller sig så olika.

Lycka till med att få nån opinion kring att göra stora delar av befolkningen till "andra klassens trafikanter" (särskilt i landsändar där nästan alla behöver bilen). Förstår inte varför du och så många andra vill ha krig mellan de olika trafikslagen. Det är ju bara att lära sig att köra om på ett vettigt sätt så finns inte det här problemet.

Det som behövs är hänsyn, solidaritet och riskmedvetenhet. Svåra grejer i det nyliberala snöflingesamhället. ”Eget ansvar, vad är det för skit?! Stäm mig om du inte gillar hur jag kör!”

Tippar att hårdare regler är framtidsscenariot.

För övrigt: Skulle vi strunta i att införa lagar för att de är ”svåra att kontrollera efterlevnaden av”, skulle lagboken vara tunn och samhället än tunnare.

Tillbaka
Topp