TT-cyklar med BB30

bellasoda

Aktiv medlem
TT-cyklar med BB30
Morsning!

Jag sitter och letar tempocykel (ingen triathloncykel alltså). Typ obekväm och aggressiv för att cykla <40km på, ingen instegshoj.

Jag har en Stages BB30 vänstervevarm som jag vill ska passa. Jag försöker alltså hitta en billig cykel där jag kan få på min effektmätare.

Hittills har jag hittat Cannondale Slice och Cervelo P2 som borde passa.

Är det någon som har tips på andra cyklar som funkar med BB30 standard?

Är det någon som vet om 'Stevens Crono TT' funkar med BB30?

TT-cyklar med BB30
emilh sa:
Vevarmen är väl gjord för ett specifikt vevparti snarare än en vevlagerstandard?

Det stämmer väl iofs, men jag är beredd att byta vevparti på en eventuell cykel jag köper. Problemet är att BB30-standarden använder 30mm axel och det är inte alla cyklar där detta får plats. Dvs, i princip alla cyklar gjorda för BSA-gängade lager.

TT-cyklar med BB30
Det finns ju flera vevlagerstandarder med 30mm axel och du kan även ha vevparti med 30mm axel på en cykel med BSA-gängad vevlagerhylsa med externa vevlager. Det blir dock inte BB30, utan t.ex. BB386EVO.

TT-cyklar med BB30
emilh sa:
Det finns ju flera vevlagerstandarder med 30mm axel och du kan även ha vevparti med 30mm axel på en cykel med BSA-gängad vevlagerhylsa med externa vevlager. Det blir dock inte BB30, utan t.ex. BB386EVO.

Ok, om jag skaffar ett BB386EVO-vevparti (+ lämpligt vevlager) till en cykel med BSA-gänga, kan jag sätta på min vänster vevarm då? Det hade ju löst många problem i sådana fall.

TT-cyklar med BB30
bellasoda sa:
Ok, om jag skaffar ett BB386EVO-vevparti (+ lämpligt vevlager) till en cykel med BSA-gänga, kan jag sätta på min vänster vevarm då?
Nja. Det enda som egentligen specificeras av BB30, PF30 och BB386EVO är hur hålet i ramen ser ut, det säger ingenting om vevpartiet. Sedan så verkar flera tillverkare (Sram, Race Face, FSA, kanske fler) ändå använda samma interface mellan axel och vev på sina vevpartier för dessa standarder men eftersom längden på axeln och själva vevarmens krökning varierar kan det bli knasigt att kombinera delar som egentligen inte är utvecklade för att passa ihop.

TT-cyklar med BB30
bellasoda sa:
emilh sa:

Ok, om jag skaffar ett BB386EVO-vevparti (+ lämpligt vevlager) till en cykel med BSA-gänga, kan jag sätta på min vänster vevarm då? Det hade ju löst många problem i sådana fall.

Nej, du måste ha ett vevparti som passar din vevarm. Börja titta på det istället, sen kan du se vilka ramar det vevpartiet passar till.

Om du nu verkligen vill börja bygga en cykel med vänster vevarm som utgångspunkt....

TT-cyklar med BB30
emilh sa:
bellasoda sa:
emilh sa:

Nej, du måste ha ett vevparti som passar din vevarm. Börja titta på det istället, sen kan du se vilka ramar det vevpartiet passar till.

Om du nu verkligen vill börja bygga en cykel med vänster vevarm som utgångspunkt....

Hehe, det är väl lite bakvänt att bygga en cykel utifrån vänster vevarm. Däremot så kan en ny effektmätare kosta mer än en hel begagnad cykel, så det gör det lite svårt att hålla sig till en låg budget om den inte passar.

FSA tillverkar ju nästan identiska vevpartier för BB386EVO och BB30, se bild. Jag skaffar nog ett gossamer vevparti i såna fall, finns på Ebay från 35£. Pedalen hamnar väl lite längre ut, jag vet inte hur stort problem det är.

Tack för bra tips i alla fall! :-)

Bilagor

• IMG_1381.JPG
    IMG_1381.JPG
    46.6 KB · Besök: 23
TT-cyklar med BB30
bellasoda sa:
emilh sa:
bellasoda sa:
emilh sa:

Hehe, det är väl lite bakvänt att bygga en cykel utifrån vänster vevarm. Däremot så kan en ny effektmätare kosta mer än en hel begagnad cykel, så det gör det lite svårt att hålla sig till en låg budget om den inte passar.

FSA tillverkar ju nästan identiska vevpartier för BB386EVO och BB30, se bild. Jag skaffar nog ett gossamer vevparti i såna fall, finns på Ebay från 35£. Pedalen hamnar väl lite längre ut, jag vet inte hur stort problem det är.

Är det en FSA-vevarm du har då?
Som Mayhem skrev; BB30 säger egentligen ingenting om ditt vevparti och än mindre om vevarmen, utan det är en spec för "hålet i ramen".
Vad är det för Stages-vevarm du sitter på?

Lycka till!

TT-cyklar med BB30
emilh sa:
bellasoda sa:
emilh sa:
bellasoda sa:
emilh sa:

Är det en FSA-vevarm du har då?
Som Mayhem skrev; BB30 säger egentligen ingenting om ditt vevparti och än mindre om vevarmen, utan det är en spec för "hålet i ramen".
Vad är det för Stages-vevarm du sitter på?

Lycka till!

Jepp, det är en Stages FSA BB30 i aluminium.

TT-cyklar med BB30
På Stages hemsida ser jag nu den här texten:
"The Stages Power FSA model will not fit any FSA cranks with a pinch-bolt style interface, nor will the BB30 version fit any BB386EVO models."

Betyder det att den enda cykeln som passar min vänster vevarm (plus tänkta vevparti) är en Cannondale Slice?

TT-cyklar med BB30
BB30 har väl börjat dö ut? PF30 är ju en bättre standard, tycker jag då, och så shimano pressfit, men då är 30 mm axel inte helt optimalt.

TT-cyklar med BB30
Inte säkert att vänsterveven till BB30 passar andra vevpartier med 30mm axel. Det som skiljer är ju bredden och en vev för BB30 svänger ut från axeln för att det ska bli rätt Q-faktor (och gå fritt från kedjestaget). Sätter man en sådan vev på en bredare 30mm axel blir det väl inte alls bra? Är det en vev för BB30 så är det nog bäst att den fortsätter sitta på ett BB30-vevparti.

TT-cyklar med BB30
bellasoda sa:
Glenn Dahl sa:
Börja titta här så ser du vilka godkända ramar av UCI som du får tävla på:
http://www.uci.ch/mm/Document/News/...tofapprovedmodelsofframesandforks_English.pdf

Jag har sett den, stämmer den verkligen till 100%? Vissa modeller, typ Cervelo P2, marknadsförs väl som UCI Legal, men finns inte med på listan.

Ja, den stämmer. Men alla som läser listan verkar hoppa över första sidan. Om cykeln-modellen fanns före 2011 och inte ändrats efter så är den godkänd då denna regel började gälla 2011. Så Slicen är en modell som började tillverkas 2008, så även samma modell 2014 är godkänd även att den inte står med i listan. (säkert samma sak med P2)

"Models on the market, at the production stage or already manufactured on 1 January 2011 are not required to be approved during the transition stage. However, the non-approved models have to comply in any case with the UCI technical regulations (Articles 1.3.001 to 1.3.025) and are subjects to the commissaires decision during events."

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp