Tub eller kanttråd Kalmar amatör

nobbe80

Ny medlem
hej
funderar på att köpa nya högprofilshjul, för min första ironman

1. märker jag ngn effekt, kanske kan snitta 31 typ på 18 mil
2. "räcker 50-60 m
3. kommer det bli sjukt vingligt med typ 80 för en amatör
4. tubdäck är det något för en hyfsat ohändig amatatör, eller är det att be om problem utifall man skulle få punka ?

Minst lika viktigt som höjden är profilen, "moderna" toroid-profiler skall ge både bättre aerodynamik och mindre sidvindskänslighet.
Kalmar är väl riktigt platt?
Då skulle jag välja kanttråd (lägre rullmotsstånd jmf med tub), disc bak och tex ett sådant här framhjul:
Planet-X CT45
Men exakt hur Planet X CT45-hjulen är jmf med andra hjul, typ Zipp Firecrest, har jag ingen aning om.

/Håkan

2&3, ~80 fram ~100 bak blir nog bra

4, Om du ändå har tummen mitt i handen spelar det nog ingen roll, det ena är inte svårare än det andra. Med tub har du fördelen vid punka, att kunna fortsätta någon mil trots platt däck (men med risk för avkavling) mot kanttråd där det är defintivt stopp på fläcken.

Senast ändrad:
Haha. Så om man planerar att köra en ironman själv är det alltså en fördel att ha tub så man kan fortsätta en liten stund på sin punka istället för att ha kanttråd då man kan stanna och laga sin punka på ett par minuter?

jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Haha. Så om man planerar att köra en ironman
> själv är det alltså en fördel att ha tub så
> man kan fortsätta en liten stund på sin punka
> istället för att ha kanttråd då man kan stanna
> och laga sin punka på ett par minuter?

Punkar du med någon mil kvar eller tills hjulbyte spar du mer tid än att fippla med slangbyte. Vad är så kul med det?

Senast ändrad:
Jag har kört 4 mil på platt bakdäck utan att det ens syntes på karboplastfälgen inget att rekommendera men det går ju

Om vi snackar punka som amatör utan följebli är det ju i 99,9% av fallen bättre med kanttråd där man byter slangen och kan rulla vidare. I de flesta fallen av punka på en Ironman kommer skillnaden vara att det tar 2 minuter att byta slang eller du gör en DNF eftersom det är för långt att cykla resterade punkat.

Satsa på att ha samma på tränings- och tävlinghjul. Då får du rutin och enkelt att köpa rätt reservgrejjer.
80-100 räcker i profilhöjd men disc är alltid fetast. Ölandsbron är inget problem, vinden blir inte så byig där. Se till att träna mkt med tävlingshjulen så att du lär dig hur de beter sig i vinden.

Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Det tar längre tid att byta slang än att byta
> tub.

Stämmer.

Nackdelen med tub är snarare att det tar lite större plats att ha med en tub än en slang. Dessutom blir en punka blir dyrare, om du inte är så händig att du kan laga tuben, vilket lär gå.

Ärligt talat, jag kör 75% på tub, 25% kanttråd (träningshjulen). Jag har betydligt fler punkor per km på kanttråd än på tub. Vad det beror på vet jag inte, men kan bara konstatera att så är det. Conti competition som tub, conti gp4000s + conti ultra light slang på C24-orna. Cyklar mellan 900-1100km per säsong. Det tar mig ungefär lika lång tid att byta däck/slang på bägge systemen ute i fält. Men ok, gillar man kanttråd ska man cykla på kanttråd. Gillar man tub kan man väl få cykla på tub. Behöver ju inte köra flame war för det, det är ju ändå söndag och några dagar kvar till fredag ;-)

Tillbaka
Topp