Tub på racer, pros and cons

Jilster

Aktiv medlem
För, nackdelar, tips råd värt att tänka på vad gäller tub till racer.

Har snart tänkt mig tokig och behöver hjälp.

Tack på förhand.

Oj, den gamla debatten. Jag tycker att tub ger bättre åkkänsla. Tub går också att köra med lägre däckstryck utan risk för genomslagspunka, bra för bättre komfort på pissigt underlag (typ pavé etc).

fördelar: Snyggt, lätt, går att köra på även med punktering, bättre följsamhet tycker jag, tubdäckskänsla
nackdelar: rullar trögare som HåkanC's länk visar, dyrt vid punktering, jobbigt vid punktering

Tips och råd annars vet jag inte riktigt. Kört lite med budget Schwalbe Montello och sen schyssta A. Dugast Strada Cotton och aldrig blivit stående. I år blir det Tufo S3 Lite <215g. Tränar bara på racer

1: körkänslan med tubdäck är svåröverträffad.
2: Eftersom tubhjulen är lättare än kanttrådsdito är inte bara reservdäckets vikt en aspekt att tänka på.
3: köp inte det billigaste däcket du hittar om du kör tub, jag har kört 3 punkafria säsonger med tub och kör inga sämre däck en Vittoria Evo Corsa CX tex.
4: med ett använt men helt tubdäck i reserv tar inte punkabytet snabbare än att laga slang, det använda däck är förklistrat nog att sitta säkert på fälgen när du har pumpat upp däcket till normalt tryck.
5: normalt ger tubdäck lägre rullmotstånd än kanttrådsdäck, antagligen pga av att det är kvalitetsdäck man använder.
6: ett tubdäck kavlar inte av fälgen direkt när man punkar, har man god fart utför som det lätt blir på racer är aluminiumfälgen inget man vill åka på framhjulet med.
7: irrelevant för dig, men proffsen kan normalt fortsätta på punkat däck till servicebilen hinner ikapp för hjulbyte.
8: happykorrekta Sheldon Brown har säkert någon illustrativ beskrivning hur du kan sprätta och reparera dina eventuella punkterade tubdäck för återanvändning om du vill köra "old school".
9: tubfälgar är snyggare, Mavic och Ambrosio har väldigt snygga aluminiumfälgar för funktionella träningshjul.
Om du inte redan gissat det är jag en nöjd och lycklig tubdäckscyklist :-) T

Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> 5: normalt ger tubdäck lägre rullmotstånd än
> kanttrådsdäck

Har du något emot att förklara det närmare?

/Håkan

Nej, körde förut bara tubdäck på tempocykel och då fanns det inga kanttrådsdäck som motsvarade det låga rullmotstånd man hade med 14bar i 20mm tubdäck. Det finns säkert något modernt och antagligen tyskt kanttrådsdäck som rullar lättare eftersom du finns med i tråden Håkan... ;-) T

Högt tryck ger bara lågt rullmotstånd på helt släta underlag, som velodrom eller mycket fin asfalt. Sen att det känns snabbare är en helt annan sak.

Nu börjar det snart bli OT, men...

Det är en myt att onödigt högt tryck ger lägre rullmotstånd, på annat än extremt jämnt underlag.
Dessutom är det så att med riktigt bra däck (map rullmotstånd) så 'tjänar' man ännu mindre med onödigt högt tryck.
Det syns i graferna i länken ovan.
Men de rullmotståndstesterna är gjorda på helt slätt underlag, inte i verkligheten.

Att många ändå cyklar med onödigt högt tryck beror på att de tycker att det känns snabbare,
men i verkligheten är det alltså tvärtom

Här är en illustration av skillnaden
Stiff_casing.gif
Supple_casing.gif

Det är pga av att detta nu har blivit mer allmämnt kännt som har gjort att hjultillverkarna har börjat med bredare fälgar för att optimera dem för (något) bredare däck som då är både snabbare och bekvämare vid (något) lägre tryck, typ Hed C2 och de modernaste Zipp-fälgarna
29172404.jpg

Men skulle jag skaffa optimala hjul för tempo så skulle jag också satsa på tubhjul.
Men jag skulle definitivt inte använda onödigt smala däck (<23-25mm) eller pumpa dem onödigt hårt,
och jag skulle inte heller limma dem med vanligt lvg-lim eller använda tejp.

/Håkan

Många bra synpunkter hittills i tråden. Här kommer några fler:

Fördelar
1. I stort sett alla riktigt aerodynamiska hjul är gjorda för tubdäck (det kommer dock fler och fler sådana alternativ för kanttråd).
2. Tubdäck är mycket tuffare.
3. Tubdäck är mycket coolare.
4. Alla tuffa hjul som proffsen använder finns bara för tubdäck.
5. Alla tuffa proffs kör bara på tubdäck.
6. Tubdäck är inte bara fräckt, det är även grymt.
7. Alla som inte har tubdäck blir avundsjuka på en.
8. Man blir snygg av att köra med tubdäck.

Nackdelar
1. Man måste raka benen om man kör tubdäck.
2. Alla vill låna dina hjul hela tiden.
3. Tublim är klibbigt.
4. Alla vill ligga med en bara för att man har tubdäck, vilket gör att man inte har tid att cykla.

Är inte en fördel med tub att man kan ha däcket slängt över ena axeln och sen diagonalt över bålen, sådär som man ser att dom har på bilder från 30-talet. Ser tufft ut tillsammans med en äppelknyckarkeps på skallen.

Johan A skrev:
> Är inte en fördel med tub att man kan ha däcket
> slängt över ena axeln och sen diagonalt över
> bålen, sådär som man ser att dom har på bilder
> från 30-talet. Ser tufft ut tillsammans med en
> äppelknyckarkeps på skallen.

Så här?
eroica.jpg ht=399

Johan A skrev:
> Är inte en fördel med tub att man kan ha däcket
> slängt över ena axeln och sen diagonalt över
> bålen, sådär som man ser att dom har på bilder
> från 30-talet.

Måste man inte röka då oxå?
00LWh5-36998884.jpg

/Håkan

Det är en större chans att ett tubdäck siterkvar när du åker på en framhjuls punka i 80knutar i ingången av en serpentin, det och komforten är snart de enda fördelarna med tub i min mening när vi pratar racer. Om vi pratar cross så är inte kanttråd ett alternativ för en som satsar seriöst.

Bra bilder där grabbar... Om det är ok att röka chokladcigaretter är jag på. Jag skulle nästan kunna döda för en sån där smäck som gubben med mustaschen till höger har.
Den är snodd från L'eroica va?

Glöm inte några andra fördelar med tub:
- Du måste kladda med lim
- Du kommer sitta och svära den dagen du ska ta bort gammalt lim för att lägga ett nytt fräsch lager
- Du kommer svära över onda tummar när du sträcker ut nya tubar över fälgen
- Du måste alltid ha några förberedda förlimmad tubdäck redo
- Du kommer svära varje gång du måste köpa ett nytt däck då de kostar skjortan
- Du kommer gråta när du får punka på första rundan på ditt nya fina tubdäck
- Du kommer vara apirriterad när du inser att det tar flera dagar att limma ett tubdäck om man nu ska göra "rätt"
- Du kommer bli hatad av dina polare som får punka och har kört slut på reservslangar eftersom de inte kan använda dina usla tubdäck
- Du kommer garanterat få svårare att sälja dina hjul när du vill byta eftersom alla "icke bakåtsträvande motionärer som betalar för sin egna utrustning" sedan länge tröttnat på tub
- Du kommer till slut tröttna på att rabbla upp det föråldrade mantrat "åkkänsla och rullmotstånd" i varje tubdäckstråd

Jag tror listan kan göras ännu längre men nu måste jag springa lite ärenden.

/C som av någon anledning sitter med två tubhjulpar trots att han hade föredragit kanttråd....

cerro skrev:
> JT: Tur jag rakade min ben idag då. 3 par hjul i
> lägenheten och 2 par av de är tubhjul. :)

Har man bara 3 par hjul i lägenheten får man inte ligga... Som bäst hade jag 11 par + 1 diskhjul hemma, numera får jag nöja mig med ynka 5 par :-/ T

Håkan C skrev: Men jag skulle definitivt inte använda onödigt smala däck (<23-25mm) eller pumpa dem onödigt hårt, och jag skulle inte heller limma dem med vanligt lvg-lim eller använda tejp.

Är nyfiken på vad du skulle rekommendera för lim till tubisarna?

mvh Nicke

Funderar seriöst på ett par par tubhjul nu till nya racern. Körde ju tub många år eftersom det var det som satt på den racer jag köpte för 30 år sedan. Lagade även en hel del punkteringar men det var ju inte speciellt roligt - idag skulle jag nog helt enkelt slänga däcket ...

Det är som sagt otroligt mycket coolare med tub - det argumentet är starkt nog ensamt oberoende av vad tyska tester säger

Niclas F skrev:
> Är nyfiken på vad du skulle rekommendera för
> lim till tubisarna?

Banlim, men det kan nog vara svårt att få tag på och då kan tex shellac, el likn, vara ett alternativ.

/Håkan

Little Stereo skrev:
> 3: köp inte det billigaste däcket du hittar om
> du kör tub, jag har kört 3 punkafria säsonger
> med tub och kör inga sämre däck en Vittoria Evo
> Corsa CX tex.

Hur långt har däcket/n rullat om året/n?

HåkanC skrev:
> Niclas F skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är nyfiken på vad du skulle rekommendera för
> > lim till tubisarna?
>
> Banlim, men det kan nog vara svårt att få tag
> på och då kan tex shellac, el likn, vara ett
> alternativ.
>
>
>
> /Håkan

Håller banlim för väta och regn? Vore trist annars. Finns det några kända nackdelar? Går det att få loss däcket vid vägkanten tex :)?

JT skrev:
> Många bra synpunkter hittills i tråden. Här
> kommer några fler:
>
> Fördelar
> 1. I stort sett alla riktigt aerodynamiska hjul
> är gjorda för tubdäck (det kommer dock fler och
> fler sådana alternativ för kanttråd).
> 2. Tubdäck är mycket tuffare.
> 3. Tubdäck är mycket coolare.
> 4. Alla tuffa hjul som proffsen använder finns
> bara för tubdäck.
> 5. Alla tuffa proffs kör bara på tubdäck.
> 6. Tubdäck är inte bara fräckt, det är även
> grymt.
> 7. Alla som inte har tubdäck blir avundsjuka på
> en.
> 8. Man blir snygg av att köra med tubdäck.
>
> Nackdelar
> 1. Man måste raka benen om man kör tubdäck.
> 2. Alla vill låna dina hjul hela tiden.
> 3. Tublim är klibbigt.
> 4. Alla vill ligga med en bara för att man har
> tubdäck, vilket gör att man inte har tid att
> cykla.

+1

glitch skrev:
> - Du kommer bli hatad av dina polare som får
> punka och har kört slut på reservslangar
> eftersom de inte kan använda dina usla tubdäck

Funkar att slänga på ett tubdäck på en kanttrådsfälg och cykla hem men definitivt inte tvärt om.

Hur kan lågt tryck ge mindre rullmotstånd? Rullmotståndet är väl direkt proportionellt med hur mycket däckyta som ligger i marken och deformeras (trycks ihop)?
Mer däck i marken = mer yta att skapa friktion mot? Är ju bara att ta ytterligheterna med ett vanligt däck med sjukt lågt tryck och ett med sjukt högt. Man rullar ju bättre på hjulet med högt tryck.

Har lite svårt att släppa det här... :S

greblleM skrev:
> Rullmotståndet är väl direkt proportionellt med
> hur mycket däckyta som ligger i marken och
> deformeras (trycks ihop)?

Eftersom däcksytan ligger still mot marken är rullmotståndet oberoende av hur stor den är.
Men däckets deformation spelar stor roll och ett smalare däck deformeras mer och ger då ett högre rullmotstånd
TireRR.gif

Onödigt högt tryck i däcken ger inte lägre rullmotstånd annat än på helt släta rullmotståndstestapparater och inte ens då är skillnaden i rullmotstånd pga de xtra baren särskilt stor (åtminstone inte hos bra däck)

Men i verkligheten cyklar man inte på helt slätt underlag, och ju sämre underlaget är desto större blir nackdelen med smala, onödigt hårt pumpade däck och NÅGOT bredare däck med mer verklighetsanpassat tryck.
Zipp 303-fälgen ovan skall vara optimerad för däck med 24-27mm bredd.

OBS, och det här är ett viktigt OBS
Tester visar även att skillnaden i rullmotstånd mellan 'dåliga' och 'bra' däck är större än skillnaden i rullmotstånd mellan 20 och 23mm(eller 25mm) däck.

/Håkan

Senast redigerad av en moderator:
Jag är också i hjulköpartagen och har kikat på HED Stinger S6 som är tubdäck. (HED erbjuder för närvarande 10% rabatt i sin webbshop.)
Finner det lite lustigt att debatten är så polariserad. Om det vore så att kanttrådshjul vore billigare, lättare, ge lägre rullmotstånd etc. varför skulle då de ledande hjultillverkarna envisas med att plocka fram nya modeller av tubhjul? Rimligen borde det inte finnas en marknad för dessa och framförallt proffsen borde väl ha bytt?

Om enda skälet är att risken att kränga av hjulen är mindre borde väl rimligen merparten av proffsen chansa? Att välja en suboptimal lösning av säkerhetsskäl känns inte i linje med att ta bort skruvarna till flaskställen och andra petitesser som syftar till att skala bort enstaka gram?

Sexigare räcker tyvärr inte för mig. Har inte någon i tubdäcksskyttegraven lite vetenskapliga test att kontra med?

tubhjulen är ju helt klart lättare än kanttrådshjulen. Dessutom borde de vara lättare att tillverka då de är som en låda istället för som ett u

Lättare är ju kvantifierbart och vidare är det ju faktiskt skillnad på den rörliga massa och ett tubdäck i sadelväskan så där kanske du är något på spåret. Hur svårt det är att tillverka känns mindre relevant.

Daddy D.Lux skrev:
> Lättare är ju kvantifierbart och vidare är det
> ju faktiskt skillnad på den rörliga massa och
> ett tubdäck i sadelväskan så där kanske du är
> något på spåret. Hur svårt det är att
> tillverka känns mindre relevant.

Inte helt då vissa modeller är billigare i tub än kanttråds varianten även ut till kund.

Alla som inte använder tubdäck är våldtäktsmän...

Ni som använder tubdäck, vad använder ni för sealant? Stan's, Vittoria Pitstop, Tufo's?

Tubdäck ger bästa känslan och kan kombineras med de bästa hjulen. Mitt intryck är att motståndet mot tubisar kommer från folk som inte använder dem eller som inte cyklar men bara läser olika tests på nätet och i tour...

Sam skrev:
> Little Stereo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 3: köp inte det billigaste däcket du hittar
> om
> > du kör tub, jag har kört 3 punkafria
> säsonger
> > med tub och kör inga sämre däck en Vittoria
> Evo
> > Corsa CX tex.
>
>
> Hur långt har däcket/n rullat om året/n?

Eftersom jag har några hjuluppsättningar som roterar så blir det nog inte mer än 3-400mil på ett set, men det betyder fortfarende 1000-1200 punkafria tubdäcksmil + ytterligare några hundra på crossens tubisar. Nämde jag att klubbens mötesplats ligger vid Slussen i centrala Stockholm... :-) T

Sam skrev:
> Alla som inte använder tubdäck är
> våldtäktsmän...
>
> Ni som använder tubdäck, vad använder ni för
> sealant? Stan's, Vittoria Pitstop, Tufo's?

Joe´s på crossen, annars ingen sealant :-) T

HåkanC: Den där bilden du visar, är det med samma förutsättningar som det alltid är när det kommer från pro-breda däck-lägret, dvs olika bredd men med samma tryck? Ingen människa kör med samma tryck i ett 25mm däck som i ett 21mm därför skulle det vara roligt med relevanta rullmotstånd istället, tex 25mm/7bar och 21/mm 10 bar. Vet någon om det finns några sådana mätningar gjorda?

Om vi utgår från att nav, ekrar och nipplar är dem samma i båda byggen så ser (de ungefärliga) vikterna ut som följer för ett träningshjul:

Kanttråd
Fälg Mavic OP 425
Fälgband Schwalbe 20
Däck Vittoria OC Evo II 210
Slang whatever 70
totalt: 725g

Tub
Fälg Mavic Reflex 375
Lim whatever 20
Däck Vittoria OC Evo II 240
totalt: 635g

Ja, jag vet att det finns lättare komponenter än de jag listat, men de jag utgått från är varumärken som har båda alternativen och som inte är extremt dyra. Har även strävat efter att de lista prismässigt jämförbara komponenter.

> - Du kommer garanterat få svårare att sälja dina hjul när du vill byta eftersom alla "icke bakåtsträvande motionärer som betalar för sin egna utrustning" sedan länge tröttnat på tub

LOL + +1

slors skrev:
> Ingen människa
> kör med samma tryck i ett 25mm däck som i ett
> 21mm därför skulle det vara roligt med relevanta
> rullmotstånd istället, tex 25mm/7bar och 21/mm
> 10 bar. Vet någon om det finns några sådana
> mätningar gjorda?

Visst finns de, och de visar samma sak;
ju sämre väg desto bättre rullar ett NÅGOT bredare däck med NÅGOT lägre tryck

Ett däck som är onödigt hårt pumpat är inte tillräckligt smidigt över ojämnheter på vägen, det var detta som de här två bilderna skulle illustrera.
Stiff_casing.gif
Supple_casing.gif

Numer finns det tom de som kör i velodrom med 25mm däck.

Självklart skall ett däck inte vara bredare än nödvändigt och det skall vara så hårt pumpat som möjligt.
Men det skall inte vara onödigt smalt och/eller onödigt hårt pumpat.

/Håkan

Sam skrev:
> Om vi utgår från att nav, ekrar och nipplar är
> dem samma i båda byggen så ser (de ungefärliga)
> vikterna ut som följer för ett träningshjul:
>
>
> Kanttråd
> Fälg Mavic OP 425
> Fälgband Schwalbe 20
> Däck Vittoria OC Evo II 210
> Slang whatever 70
> totalt: 725g
>
>
> Tub
> Fälg Mavic Reflex 375
> Lim whatever 20
> Däck Vittoria OC Evo II 240
> totalt: 635g
>
>
>
> Ja, jag vet att det finns lättare komponenter än
> de jag listat, men de jag utgått från är
> varumärken som har båda alternativen och som
> inte är extremt dyra. Har även strävat efter
> att de lista prismässigt jämförbara
> komponenter.

90 gram mindre roterande vikt och samtidigt bättre körkänsla i däcken är inte fy skam förd en som vill ha ut mer av cyklingen... att det blir nästan 2 hekto för båda hjulen gör väl inte tubdäcken mindre attraktiva direkt :-) T

Tillbaka
Topp