(tubdäck) Måste man ta bort det gammla limmet?

mr. mongo

Ny medlem
så var det dags att limma på de nya däcken på de gammla hjulen. jag har läst på... på happy och på andra ställen. har förstått att det är aceton eller kemisk bensin som gäller för att ta bort de gammla limresterna. jag frågade på cykelcity om man var tvungen arr ta bort det gammla limmet varpå den unge gentlemannen sade att det räckte med att sandpappra ned den gammla limytan så att den blev slät. problemet är att det gammla limmet inte låter sig slipas. det geggar ut istället... frågan är

Kan man limma på nya däck utan att göra något åt det gammla limmet?

Det gamla limmet bidrar faktiskt till att fästa även ditt nya däck. Jag brukar "tvätta" med aceton ovanpå limmet, då löser sig de översta "klumparna" och det blir en jämnare yta att lägga ett nytt tunt limlager på. Att limmet geggar ut när du slipar beror helt enkelt på att tublim inte torkar på det sätt som "vanligt" lim gör.

Om man dragit på många lager lim kan det vara på sin plats att helt rensa hjulet på lim ibland. Detta görs lämpligen med en lagom rundad metallmojäng (spårskruvmejsel kan oxå funka med då får man vara lite försiktig) som du skrapar loss limmet med. Det är dock ett jäkla jobb, men det går att få det i princip helt rent då.

Är det inte tjockt så ska det sitta kvar. Annars måste du lägga på ett lager klister först och låta det torka.
Man ska klistra tubdäck på färskt eller gammalt torkat klister på fälgen.

Tillbaka
Topp