Tubdäck v. kanttrådsdäck

Daner

Aktiv medlem
Tubdäck v. kanttrådsdäck
Så här års under TdF får vi höra mycket om att proffsklungan kör bara med tubdäck (bl a 5 år gamla Hutchisons som har lagrats i en källare) som byts ut efter 2 etapper.

Även så, flera ggr under året blir vi påminnade av vissa att vetenskapliga beräkningar visar på ett helt objektivt sätt att de bästa kanttrådsdäck har lägre rullmotstånd än de bästa tubdäck.

Jag antar att samtliga Directeurs Sportif, proffscyklister, de flesta tri-geeks och bancyklister har förmodligen inte fel, men jag vill veta mer om varför de väljer tubisar även till släta tempolopp när datorn och labbet hävdar att det skulle rulla snabbare med kanttrådsdäck.

Tubdäck v. kanttrådsdäck
Väger tubdäck mindre än kanttrådsdäck+slang? I så fall skulle ju rotationsvikt kunna motivera till tubdäck, förutom det ser jag bara tradition som motivation till att använda tubdäck...

Tubdäck v. kanttrådsdäck
Det är väl en kombination av saker och det händer faktiskt att även proffsen kör kanttrådsdäck (Ag2r har jag för mig kör det).

Min gissning om varför majoriteten kör tubdäck är att tubhjul är bra mycket lättare än kanttrådshjul eftersom ett tubhjul inte behöver konstrueras för att hålla emot däckstrycket. Ett tubdäck håller hela trycket själv. Med ett kanttrådsdäck så är det fälgkanten på hjulet som håller trycket (tillsammans med däcket). Det är svårt att göra ett kolfiberhjul som tål trycket som ett kanttrådsdäck åstadkommer på fälgkanten, vilket gör att många hjultillverkare väljer att ha en aluminiumfälgkant för detta, vilket naturligvis ökar vikten markant.
Visst finns det lätta kanttrådshjul/däck, men du får ett tubhjul/däck med högprofilsfälg med samma vikt (eller oftast lägre) som ett lågprofilkanttrådshjul/däck. Eftersom aerodynamiska hjul ger mer på platten så väljer proffsen tubhjul/däck.

Senast redigerad av en moderator:
Tubdäck v. kanttrådsdäck
Mycket tradition förekommer nog här tror jag, precis som "förbudet" mot Shimano på italienska ramar osv.
Men i en del fall, så verkar det vara en stor viktskillnad på fälgar för tub, jmf med fälgar för kanttråd, och då till tubdäckens fördel. Framförallt verkar detta gälla carbonfälgar, som på kanttrådsversionerna ofta har aluminiumkant som gör hjulet tyngre.
Om man räknar på ex. Zipp 909 som tempohjul för tubdäck, lägger på ett par väldigt lätta tempotubdäck, så har man en totalvikt på strax över 1800 gram för fram och bakhjul med däck.
Samma hjul i kanttrådsversionen väger med ett par lätta kantrådsdäck strax under 2500 gram för hjul med däck och slang. Skiljer således 700 gram på "samma" hjul.
De andra argument man ibland hör för tubdäck är:
- Man kan fortsätta trampa en kort sträcka med punktering, omöjligt med kanttråd.
- Bättre känsla, svårt att mäta i labb.
Men vad vet jag. Det var så länge sen jag körde med tubdäck så jag har nog glömt. Det jag minns mest från ungdomens racercykel med tubdäck är väl kladdigt lim och dyra däck som alltid gick sönder när man hade ont om pengar Om jag hade mekaniker som bytte mina däck varannan dag och utan kostnad, så skulle jag säkert också ha tubdäck :-o

Tubdäck v. kanttrådsdäck
Tubdäck lär vara mer följsamma, komfortabla och sitter kvar på fälgen vid punka som gör att man tex kan fortsätta rulla till servicebilen kommer fram -man får även nödgrepp utför när man punka där man får "åka på fälgen" med kanttrådsdäck.
Sen blir ju kombon tubfälg/tubdäck lättare en kanttrådsfälg kanttråd + slag, här pratar vi hekton i viktbesparing på lvg cyklar som är relativt billig dessutom :-)
Tubdäck har samma positiva funktion som ust och ger sällan snakebitepunka heller...
Jag har bara tubisar på mina Zipp 404 tävlingshjul eftersom det är meckigt när man punkar utomhus -tävling bryter man ändå eftersom man inte hinner ikapp klungan efter att ha punkat.
Jag fortsätter dock att träna på kanttråd, det finns flera kanttrådsdäck med trevliga köregenskaper bla Michelin ProRace2, Veloflex & Deda3(Dedaccis däck)där Veloflex & Deda använder en stomme som liknar deras tubdäck både till utseende och åkegenskaper !

Tillbaka
Topp