Tubeless där däcket glider mot mitten

Herrbert

Medlem
Hej!
Har idag fälg och däck från Stout/Specialized som är ”2Bliss” ready (haha).

tejp sitter på redan och satt så bra att jag inte velat ersätta den.
ventilen är bytt och slangen borta.
Tänkte vänta med vätskan till fått däcket på följen riktigt.

problemet: när jag ska göra en ökända pumpningen så är det inte tätt (tror jag). Det är precis som att däcket trillar in mot mitten på fälgen på båda sidorna och att springan där blir för stor (högst ovetenskaplig gissning).
Kan tryckluft hjälpa eller behövs andra däck? Skulle det hjälpa att byta ut tejpen och ev ta två varv runt fälgen?
Eller nåt helt annat?

Diskmedel och vatten applicerad friskt runt skarven kan hjälpa.

Ta ur ventilen så kan du pumpa mera volym snabbare.

kompressor eller co2 patron kan ibland behöva för få nog med luftflöde

Buntband kan också hjälpa. Dra fast 5-6st så de håller däcket någorlunda tätt. Börja puma och sedan klippa dom eftersom.

Min erfarenhet är att det hjälper avsevärt att hälla i tätningsvätskan innan man börjar pumpa. De gånger jag har försökt få däcket att sätta sig utan vätska har det gått på röven, men med vätska så sätter det sig varje gång (med vanlig golvpump).

Hej!
Har idag fälg och däck från Stout/Specialized som är ”2Bliss” ready (haha).

tejp sitter på redan och satt så bra att jag inte velat ersätta den.
ventilen är bytt och slangen borta.
Tänkte vänta med vätskan till fått däcket på följen riktigt.

problemet: när jag ska göra en ökända pumpningen så är det inte tätt (tror jag). Det är precis som att däcket trillar in mot mitten på fälgen på båda sidorna och att springan där blir för stor (högst ovetenskaplig gissning).
Kan tryckluft hjälpa eller behövs andra däck? Skulle det hjälpa att byta ut tejpen och ev ta två varv runt fälgen?
Eller nåt helt annat?
Enligt Dodi
skall tubeless däck hålla luften även utan förseglingsvätska. När du pumpat upp däcken utan förseglingsvätska och det ändå slipper ut luft beror det på antingen fel typ av ventil eller så sitter inte tejpen korrekt. Man skall alltid pumpa upp en gång utan förseglingsvätska just för att se om det läcker någonstans. Först därefter trycker man in förseglingsvätska. Se filmen han har bra tips tycker jag.

Undrar hur mycket försäljningen av små kompressorer har ökat de senaste fem-tio åren. Är slanglöst en konspiration mellan kompressorfabrikörer och däcktillverkarna?

Jag har lyckats med ett otal slanglöstmonteringar med vanlig golvpump, ibland lite svettigt men på senare år tycker jag att passningen mellan däck och fälg blivit bättre.

Undrar hur mycket försäljningen av små kompressorer har ökat de senaste fem-tio åren. Är slanglöst en konspiration mellan kompressorfabrikörer och däcktillverkarna?

Jag har lyckats med ett otal slanglöstmonteringar med vanlig golvpump, ibland lite svettigt men på senare år tycker jag att passningen mellan däck och fälg blivit bättre.

Tycker det har skett underverk. Sällan numera som det inte går att lösa hemma med vanlig golvpump. Förr var kompressor obligatoriskt och man drog sig ju in i det sista för att byta däck om man en gång fått det på plats och tätt ?

Hade oxå samma problem med en cykel. "Däcksändarna" drog sig mot mitten o nästan touchade varandra. Försökte med alla tricks inklusive det i videon. Helt jäkla omöjligt! Gick tillbaka till slang efter det missödet och har inte haft en punktering sedan dess...

Jag kör efter Syd och Macky. Petar ner däcket i miten, det är då en glipa till kanten på fälgen som sedan täpps igen. Tar ur ventilkärnan och pumpar upp med fotpump. Pumpar ganska hårt och släpper sedan ut luften. I med gucka (muc off) genom ventilen och pumpa upp igen.

Efter att ha tvättat ur gammal gucka vid byte började däcket att läcka. Tog lite tid för guckan att täta små hål och ett större hål tätade jag med en hederlig lapp från insidan. Nästa gång ska jag prova tubeless-lagning.

Endast provat med nuvarande fälg och två olika däck men med dem funkar det på en gång.

Tycker det har skett underverk. Sällan numera som det inte går att lösa hemma med vanlig golvpump. Förr var kompressor obligatoriskt och man drog sig ju in i det sista för att byta däck om man en gång fått det på plats och tätt ?
Håller med. Men man har ju lärt sig alla småtricks under åren också. Bl.a. sådant som nämns i filmerna ovan. Jag har slutat med att ha i vätska före jag poppar med vanlig pump. Och poppa upp ena kanten med slang i först gör jag alltid numera.

Edit: men nu har jag en kompressor som jag köpte på julas lucköppning, förutom det självklara så kommer det bli underbart att kunna blåsa rent saker!!!

Tillbaka
Topp