Tubeless fälgtejp. Ska det vara på detta viset?!

Chengank

Medlem
Slängde på, (enligt stans no tubes officiella instruktioner), tejpen på en helt ny fälg som var ren. Höll den så tight att den skar in i handen, men ändå så verkar den som världens sämsta tejp.
Lossnade flera gånger medans tejpade fälgen, och efter jag satte på däcket så höll den inte tätt och när jag tar av det så har den knöglat sig och sitter skitdåligt.
IMG_9331.JPG
IMG_9330.JPG

Har jag fått en dålig "batch"? Har jag fel mått? Är jag dålig på att tejpa? Eller är det såhär det ska vara kanske?

Är det någon annan som har dålig erfarenhet av stans no tubes tejp?

Tycker oxo "fälgtejp" är helt urkass. Bytte tejp på mina fälgar igår. Passade på att prova med "åldersbeständig byggtejp" som jag klippte till i rätt bredd. Hur bra som helst vart det. Så sjukt mycket enklare å använda. Sen får vi väl se om limmet tål tätningsguckan och tejpen pallar trycket. men det blev då tätt utan däckgucka igår.

https://www.byggmax.se/isolering/tätning/tätningstejp-åldersbeständig-sp-p21029

Senast ändrad:
Zwinto10mm sa:
Tycker oxo "fälgtejp" är helt urkass. Bytte tejp på mina fälgar igår. Passade på att prova med "åldersbeständig byggtejp" som jag klippte till i rätt bredd. Hur bra som helst vart det. Så sjukt mycket enklare å använda. Sen får vi väl se om limmet tål tätningsguckan och tejpen pallar trycket. men det blev då tätt utan däckgucka igår.

Den tejpen håller flera gånger i tvättmaskin.
Brukar lappa arbetsbyxorna ibland med dylik tejp.
Otroligt segt lim. Du kommer ha svårt och få bort tejpen/limresterna i ett senare skede.

La du in slang först och pumpade upp till maxtryck? Det kan få tejpen att fästa bättre. Jag lät mitt hjul vila över natten med slang i och det blev helt tätt.

danky_xv sa:
Zwinto10mm sa:

Den tejpen håller flera gånger i tvättmaskin.
Brukar lappa arbetsbyxorna ibland med dylik tejp.
Otroligt segt lim. Du kommer ha svårt och få bort tejpen/limresterna i ett senare skede.

Hehe snyggt :) Jorå jag vet att den sitter, därav mitt val :). Men hellre det än å jävlas med fälgtejpen. Nån form av lösningsmedel lär väl bita på limmet om jag blir tvungen att byta tänkte jag.

Zwinto10mm sa:

Skeptisk till att den håller för trycket över tid ...men blir gärna motbevisad.

hm sa:
Zwinto10mm sa:

Jag oxo, det lär väl finnas en anledning till att fälgtjep är så jävla dålig kan jag tro :p Men jag håller oxo tummarna :)

Jag rengör alltid fälgbanan med brake cleaner ed. innan jag tejpar för att få bort ev. fett för bättre vidhäftning. Använder DT tape, tycker att den fäster bra och är lätt att jobba med.

Jag tycker tejpen funkar helt OK. Att den släpper medan du jobbar tyder på att du har en smutsig fälg du försöker tejpa. Den ska fastna.

Min har ibland släppt lite i kanterna när jag tagit av däcket men det har aldrig lett till att funktionen försämrats märkbart.

PKJoacim sa:
La du in slang först och pumpade upp till maxtryck? Det kan få tejpen att fästa bättre. Jag lät mitt hjul vila över natten med slang i och det blev helt tätt.

Näej jag gjorde ju inte det. Planerade lite dåligt innan jag satte igång faktiskt. Ska göra det till nästa försök.

tutham sa:
Med rätt bredd på stanstejpen funkar den ju toppen tycker jag. Vilka fälgar har du?

Hope enduro 27.5, får nog göra om och göra rätt.

AX3L sa:
Gorillatape är ju en klassiker annars.

Yep. Kommer köra med den om inte stans levererar i andra försöket.

qma sa:
Jag gillar stans-tejpen, men den är rätt styv och alla punkter i specen är kanske inte optimala för att vara tubeless-tejp (men den lär vara väl vald när Stan's spikade sin tubeless-metod). Har är en svenskspråkig spec. (Tesas site funkade inte på min mobil) http://www.grunda.se

Ja man tycker ju att dom valt den av en anledning. Den du länka till, är det sammalikadan som stans använder? Naturgummi som häftämne står det.. kanske det som är the shit? För att slippa rengöra fälgen ifall man tar bort den?

Rattnalle sa:
Jag tycker tejpen funkar helt OK. Att den släpper medan du jobbar tyder på att du har en smutsig fälg du försöker tejpa. Den ska fastna.

Min har ibland släppt lite i kanterna när jag tagit av däcket men det har aldrig lett till att funktionen försämrats märkbart.

Jo kanske. Men jag tyckte att jag rengjorde noga med aceton och lät det dunsta av. Det var liksom det jag reagerade så starkt på, att den kändes gammal och tappat fästförmågan helt.

Det är inte absolut nödvändigt att tejpen är lika bred som fälgen. Problemet är när den är nääääästan tillräckligt bred, för då kommer kanttråden att skava mot tejpkanten vid montering och/eller demontering. Är tejpen smalare så brukar den ligga nere i skåran i fälgen och klara sig bättre, men om det ska hålla tätt så måste den sträckas jävligt hårt och det får absolut inte bli några veck eller bubblor.

Gucka som är ammoniakbaserad (Stans till exempel) har en tendens att lösa upp tejpklistret efter ett tag tyvärr. Brukar synas i änden av tejpen där den sakta men säkert släpper vid överlappet till det undre lagret.

Såsom din tejp ser ut gissar jag att det faktiskt inte är vid skrynklet som det läckt, utan att detta bildats när du demonterat däcket. Vanligast är att det läcker vid ventilen, är min erfarenhet.
Att tejpen inte ville fästa vid montering handlar nog antingen om att du tummat för mycket på klisterytan eller att fälgen inte var kliniskt ren. Tejpen måste också sträckas samtidigt som den trycks ner i botten på fälgen, annars fäster inte klistret där nere och den släpper väldigt snabbt.

Tipset med slang över natten är bra. Då sitter klistret mycket bättre sen, och småskrynklor och bubblor kan elimineras med lite tur:-)

Makten sa:
Det är inte absolut nödvändigt att tejpen är lika bred som fälgen. Problemet är när den är nääääästan tillräckligt bred, för då kommer kanttråden att skava mot tejpkanten vid montering och/eller demontering. Är tejpen smalare så brukar den ligga nere i skåran i fälgen och klara sig bättre, men om det ska hålla tätt så måste den sträckas jävligt hårt och det får absolut inte bli några veck eller bubblor.

Gucka som är ammoniakbaserad (Stans till exempel) har en tendens att lösa upp tejpklistret efter ett tag tyvärr. Brukar synas i änden av tejpen där den sakta men säkert släpper vid överlappet till det undre lagret.

Såsom din tejp ser ut gissar jag att det faktiskt inte är vid skrynklet som det läckt, utan att detta bildats när du demonterat däcket. Vanligast är att det läcker vid ventilen, är min erfarenhet.
Att tejpen inte ville fästa vid montering handlar nog antingen om att du tummat för mycket på klisterytan eller att fälgen inte var kliniskt ren. Tejpen måste också sträckas samtidigt som den trycks ner i botten på fälgen, annars fäster inte klistret där nere och den släpper väldigt snabbt.

Tipset med slang över natten är bra. Då sitter klistret mycket bättre sen, och småskrynklor och bubblor kan elimineras med lite tur:-)

Får väl dränka fälgen i ren etanol nästa gång då, med rätt dimension på tejp.

Tack för svaren, känns lite bättre nu.

Chengank sa:
qma sa:
Jag gillar stans-tejpen, men den är rätt styv och alla punkter i specen är kanske inte optimala för att vara tubeless-tejp (men den lär vara väl vald när Stan's spikade sin tubeless-metod). Har är en svenskspråkig spec. (Tesas site funkade inte på min mobil) http://www.grunda.se

Ja man tycker ju att dom valt den av en anledning. Den du länka till, är det sammalikadan som stans använder? Naturgummi som häftämne står det.. kanske det som är the shit? För att slippa rengöra fälgen ifall man tar bort den?

Ja det är den sortens Tesa som Stan's säljer som sin tubeless-tejp.
Kanske lite eko-tänk då polypropylen och naturgummi är biologiskt nedbrytbara. :)
En huvudegenskap i specen är att den är extremt dragstark utan att sträckas mycket, det är väl därför den upplevs som styv. Så man kan och bör ta i ordentligt när man tejpar och sträcker den på fälgen.

Den lämnar inga limrester på fälgen för mig i alla fall, men de jag bytt har inte suttit mer än några månader iofs. Jag har en gång tvättat två fälgar efter att ha tagit bort en sorts klassisk fälgtejp (som en av mina cyklar levererades med för inte så länge sen) och det var inte skoj. Omöjligt att torka av trots rikligt med "rätt" lösningsmedel (labeloff), skrapade bort det med stor möda, medans det bildade stora fastklibbande snorkråkor som var jobbiga att samla upp.

Vad finns det för tejper till lite bredare fälgar? 30mm innermått pch uppåt.
Gärna cykelspecifika tejper och var man kan köpa dem till att börja med.
Sen kan vi börja utforska alternativ lösningar.

Jag har tejpat ett par fälgar med Stans tejp. Fick tips att slipa fälgen lite grann med tunt sandpapper för att rugga upp ytan lite.
Sen är det viktigt att det är rent och inte finns fett eller smuts på fälgen. Rengör med t sprit innan. Funkade kanon med slipning. Första gången gjorde jag inte så kliniskt rent. och då fastnade inte tejpen särskilt väl.

Chengank sa:
Jo kanske. Men jag tyckte att jag rengjorde noga med aceton och lät det dunsta av.

om man kör med Aceton bör man hålla koll på vilken variant man använder:

röd flaska = utan olja
Grön flaska = med olja

den med olja kan nog lämna en fet yta efteråt, då fäster nog tejpen sämre

Hoppar in med ytterligare en tubeless fråga. Installerade stans tejp och vätska förra veckan. Framdäcken håller bra, men bakdäcket är i princip tomt varje gång jag går ner till förrådet (varannan, var tredje dag). Dock så höll bakdäcket luft helt okej när jag var ute och cyklade en sväng i skogen, från ca 2,1 bar till 1,95 under två timmars medelhård cykling.

Någon som har tips på felsökning i det läget?

Tesa 4289 finns i olika bredder på ebay för en struntsumma, det är samma som stans använder.
En varmluftspistol gör monteringen enklare.

En helt ny fälg har säkerligen lite olja eller någon sorts smörjmedel på. Stans rekommenderar bromsrengöring för att säkra att det inte är något som försämrar vidhäftningen.

hm sa:
Zwinto10mm sa:

Det blev ett fiasko med byggtejpen. :/

Zwinto10mm sa:
hm sa:
Zwinto10mm sa:

Berätta vad som hände!

Cpt_NoPants sa:
Hoppar in med ytterligare en tubeless fråga. Installerade stans tejp och vätska förra veckan. Framdäcken håller bra, men bakdäcket är i princip tomt varje gång jag går ner till förrådet (varannan, var tredje dag). Dock så höll bakdäcket luft helt okej när jag var ute och cyklade en sväng i skogen, från ca 2,1 bar till 1,95 under två timmars medelhård cykling.

Skaka däcken igen, låt ligga på varje sida, om däcksidorna är lite otäta.

Annars är det ofta ventilen som läcker.
Bra idé är att trycka ner ventilen med tummen samtidigt som man drar åt muttern.

Stewe sa:
Cpt_NoPants sa:

Skaka däcken igen, låt ligga på varje sida, om däcksidorna är lite otäta.

Annars är det ofta ventilen som läcker.
Bra idé är att trycka ner ventilen med tummen samtidigt som man drar åt muttern.
Det med ventilen är smart! Blev tvungen att göra så själv på mitt bakhjul som vägrade sluta läcka just därifrån.

Annars hade jag problem med att däcken inte ville "poppa", har fortfarande lite wobbel bak men det tar inte i kedjestagen i alla fall.

marr sa:

marr, som makten skrev är problemen mindre på på bredare fälgar, det räcker att man med lite marginal täcker hålen. det är verkligen inte svårt att få tätt med tesa 4289 om bara botten på fälgen är jämn. uppstickande öljetter tror jag kan vara ett bekymmer, då bör nog tejpen ha mer marginal och eventuellt gå ut under däcket, alltså ut till fälgkanten. men på t ex 40i fälgar är det onödigt.

men ts har alltså problem med att kanten på tejpen ligger just där däcket kommer att vila. då kan det säkert vara svårt att få tejpkanten att sitta.

för övrigt har jag kört ett tag nu med tretums bomboloni och helt utan tätgucka, har funkat helt ok. ibland burpar det om man har riktigt lågt tryck typ 0,8. men då är det bara att pumpa igen. ingen punka hittills.

Jag har kört gorillatejp tidigare som funkat klockrent.Vet inte vad du har för fälgar men på mina nya stans Crestfälgar kör jag dock stanstejp och det funkar kanon tycker jag. Gorilla eller byggtejp skulle jag aldrig ha på stansfälgar då sån tejp är så tjock och bygger onödigt mycket på fälgen. Däcken sitter tajt nog ändå då stansfälgar ju är kända för tajt passform.
Tvätta ordentligt med t doja eller isopropanol. Du behöver inte dra i tejpen för kung och fosterland, räcker med att ha den ordentligt sträckt samtidigt som man masserar fast den i mittskåran först och jobbar utåt kanterna . Min tejp sitter kanon bra.

tutham sa:
Gorilla eller byggtejp skulle jag aldrig ha på stansfälgar då sån tejp är så tjock och bygger onödigt mycket på fälgen.

På en del kombinationer av fälgar och däck kan det faktiskt vara en rejäl fördel att tejpen är tjock, då det blir lättare att poppa upp däcket utan kompressor. Men har man exempelvis snortajta Schwalbedäck som är närapå omöjliga att montera redan från början, så riskerar man istället att det går hål på tejpen när man river och sliter;-)

Kan varmt rekommendera Gorillatejp om man står ut med att den är tung. Klistret tål guckan bra och den går att riva till precis lagom bredd för vilken fälg som helst. Tjockleken gör också att det tätar fint kring ventilen utan att man behöver dra åt för kung och fosterland.
En liten varning för (internt) olackade kolfiberfälgar dock. När man väl tar dän tejpen så sitter den såpass att man kan få med sig små fiberflarn från ekerhålens kanter!

kais01 sa:
marr sa:

marr, som makten skrev är problemen mindre på på bredare fälgar, det räcker att man med lite marginal täcker hålen. det är verkligen inte svårt att få tätt med tesa 4289 om bara botten på fälgen är jämn. uppstickande öljetter tror jag kan vara ett bekymmer, då bör nog tejpen ha mer marginal och eventuellt gå ut under däcket, alltså ut till fälgkanten. men på t ex 40i fälgar är det onödigt.

men ts har alltså problem med att kanten på tejpen ligger just där däcket kommer att vila. då kan det säkert vara svårt att få tejpkanten att sitta.

för övrigt har jag kört ett tag nu med tretums bomboloni och helt utan tätgucka, har funkat helt ok. ibland burpar det om man har riktigt lågt tryck typ 0,8. men då är det bara att pumpa igen. ingen punka hittills.

Bomboloni?

IMG_0523.JPG

fin bild på donuts, Oskar:)

fast vittorias namn på däcken är lite missvisande, så feta är dom inte. men robusta i mina händer, hyggligt lättrullande. bra i stenig terräng t ex hellas, men lite för hård gummiblandning för vinterbruk. här en bild från storhogna precis innan snön föll

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    438.9 KB · Besök: 115
99.jpg
danky_xv sa:
Zwinto10mm sa:
hm sa:
Zwinto10mm sa:

Berätta vad som hände!

Såhär blev det efter cirka 1 dygn. Så över tid blir det nog ännu mindre najs, det ena paret höll trycket utan gucka men det andra gled nästan all tejp ner i spåret, på mina stans fälgar är det nå sort dräneringshål i kanten så tejpen måste gå ända ut.

Bilagor

• 88.jpg
    88.jpg
    198.9 KB · Besök: 119
Se till att följa Stans instruktioner, jag har för mig att de även tipsar om att putsa dem lite med sandpapper.
Rengöring är a och o.

Ja precis. Det kräver lite teknik och tålamod. Belöningen är att man slipper göra om det "igen" om man gör det bra en gång. Teoretiskt sett räcker det att tejpen täcker hålen som sagt.

För bred tejp kan vara lite lurigt också. Man vill ju sträcka den "rak" och rakt, få ner den i botten av fälgen och samtidigt ha den perfekt från sidorna mätt.

Rengöring och lite lätt putsande med någon slags lätt slipande duk brukar göra det enklare.

Jag har kört B.O.R vit tejp på de senaste 3 hjulparen som funkat klockrent. Har torkat av fälgen med Isoprop-blablabla vad det nu heter.

På mina Arch Ex som har 25mm innerbredd täcker tejpen inte hela vägen till fälgkanten men inget problem.
Stanstejp har jag haft svårt med. Ett hjulpar var tejpat från ÅF, ena höll, andrs kröp inåt och blev inte bra förrän jag tejpat om.

Stanstejpen är också ömtåligare att hantera än BOR tejpen.

Är du säker på att "dräneringshålen" verkligen är hål igenom? På mina fälgar var det små gropar men inte genomgående hål.

Kan erkänna att mina Envehjul var ett litet helvete att tejpa. Varken stans eller schwalbes tejp ville fästa på fälgen så jag fick spänna upp tejpen ett helt varv runt och fästa den på föregående varv tejp.

Joe's tape satt som en smäck på mina (nu sålda) 29" alufälgar.
Gjorde inte rent för femöre innan jag slängde på tejpen.

En teori kan ju också vara att många helt enkelt drar på tok för hårt i tejpen vid montage. Som jag nämnde tidigare så har jag bara hållit tejpen sträckt och masserat ner den i mitten och utåt. Man vet ju hur en vanlig hushållstejp blir om man tagit i så pass hårt att den deformeras, den blir ju lika vågig i kanterna som en simmande sjögurka....

det där låter rimligt, tutham. man behöver verkligen inte dra särskilt hårt i tesa/stanstejpen iaf. det räcker att den följer böjen på fälgen nätt och jämt.

när man sträcker tejp är det bra om sista lilla biten är närmast osträckt, annars rullar änden lätt upp sig.

brukar använda sträckt tejp vid limning, det kan vara en trasig skål, en trasig stol, en skosula eller en bänkskiva. då sträcker man ofta lite hårdare, beroende på hur mycket kompression man vill ha:)

Fast det går typ inte att med handkraft deformera Stan's-tejpen så. Om du inte är riktigt stark.
Jag gillar att ta i när jag sträcker den, men det är relativt, säg 10 kg dragkraft eller nåt.
Schysst analogi med sjögurkan dock. ;)

Tillbaka
Topp