Tubeless-fråga kring läckage

• Trådstartare Trådstartare SGS
  • Start datum Start datum

SGS

Aktiv medlem
Ny på tubeless.

Däcken är 2.6 på i29. Använde 70ml gucka per hjul. Lät de stå någon timme med högt tryck innan jag monterade de på cykeln och tog en sväng på ett par hundra meter. De höll då trycket bra båda två.

Lät sedan cykeln stå över natten. Varje däck hade nu minskat trycket med ca 0.2-0.3bar. Antog det var OK och drog en runda på ett par mil på förmiddagen. På eftermiddagen hade framdäcket nästan helt slut på luft medans bakdäcket hållt bra. Fyllde på med luft utan problem och kunde sedan cykla ett par mil till utan konstigheter.

Är ändå fundersam på vad som sannolikt hände. Punka på framdäcket som sedan tätats av guckan? Den ökade belastningen vid mer rejäl cykling orsakade kantläckage? Andra teorier?

Det hela spelar såklart egentligen liten roll nu, men vill ändå lära mig inför framtiden.

Hej och tack för tipset. Tror det hursomhelst är tätt nu då det verkar hållit luften bra sedan sist.

Tänkte egentligen mer på vad som kan ha gått snett kring monteringen, om något. Förstår att det bara blir teorier ändå, men är det normalt med denna typ av läckage? Får liksom inte ihop biten tätt-läckage-tätt igen. Om det inte rörde sig om en punktering helt enkelt.

Senast ändrad:
Inte helt onormalt att det tar en tur eller två innan det håller tätt ordentligt. Särskilt inte om man håller nere mängden vätska som du gjort.

Har nämnts några gånger tidigare på forat, när man bytt däck (eller nyinstallation) så tar det ett par turer innan det håller helt tätt.

Faktum är att jag märker samma fenomen med gamla hederliga slanghjul med. Att trycket sjunker lite snabbare i början men sen när det "lugnat ner sig" så håller det trycket.

Tillbaka
Topp