Tubeless hål för ventil för att det läcker (finns det ngt fulhack?)

JIllergard

Aktiv medlem
Nybörjare på tubeless sens igår, eller knappt sens igår för fick inte tätt. Misstänker att en anledning är att hålet vid ventilen ser ut så här (tejpat av scott så skyltningen på mig).
Finns det något fulhack eller liknande att göra som gör att man slipper åka till cykelaffär dvs slipper tejpa om?

IMG_1967.jpeg

Kan ju såklart ha fel, men är rätt sker på att det är tejp redan. Men visst, ett alternativ är att tejpa om.

Håller med övriga som säger att det ser ut som ett fälgband och inte tejp, så jag skulle börja där innan jag gjorde något annat. Går det (relativt) lätt att lyfta kanten på den? Eller sitter den rejält fast?

Men om vi antar att det är tejp så skulle jag börja med att blåsa upp däcket och köra ner däck+fälg i ett badkar eller en balkonglåda med vatten för att se exakt var det läcker.

Du ser inte ut att ha haft i någon gucka där? Kan vara så att däcket kräver gucka för att bli tätt. I badkaret visar sig detta genom att det bildas luftbubblor mitt på däcksidan (inte bara i kanten vid fälgen, utan närmre mönstret också).

Det kan också vara så att fälgen är nitad och inte svetsad och då läcker i skarven. Detta kan man testa genom att köra ned däcket i vatten enl. ovan och se om det bara läcker på ett specifikt ställe i fälgen eller kanten mellan fälg och däck. Markera detta stället med t.ex. en däckpenna (lätt att se på svart fälg och svart däck) på både fälgen och däcket, släpp ut luften ur däcket och rotera däcket i förhållande till fälgen så att markeringarna inte är på samma ställe. Blås upp däcket igen och dränk det i vatten igen. Varifrån läcker det? om det är vid markeringen på fälgen kan det bero på en skarv i fälgen där (eller att fälgen har en buckla där). Om problemet är en skarv kan man sätta en bit tubeless-tejp tvärs över fälgen, så den sticker ut på varje sida däcket, om fälgen är bucklig är det bara att plocka fram hammare/tång och böja tillbaka.

Nybörjare på tubeless sen igår, eller knappt ens sen igår för jag fick det inte tätt. Misstänker att orsaken är att hålet vid ventilen ser ut så här (tejpat av Scott så skyll inte på mig).
Finns det något fulhack eller liknande som gör att man slipper åka till cykelaffär, dvs slipper tejpa om?

Visa bilaga 728490
Tubelessventilen skall sitta MOT tejpen, inte som på bilden där den ser ut att sitta under tejpen.
Sen ser det inte ut som att du har gucka i däcket, eller?

Tejpa och se till så att den nya tejpen är tillräckligt bred för att täcka hela fälgens innerbredd även när den är nedtryckt i skåran. Sedan finns det olika metoder att skapa öppningen för ventilen. Jag har haft gott resultat med att skära ett kryss, andra smälter ett hål eller trycker en syl.

Kan ju såklart ha fel, men är rätt sker på att det är tejp redan. Men visst, ett alternativ är att tejpa om.
På bilden visas fälgband. Syns bla på att ventilhålet i bandet inte sitter över fälghålet, dvs inget klister under.

10 cm överlapp rekommenderas för tejp. Bilden visar 3-4 cm vilket är vanligt på fälgband.

Du kan börja med att tejpa över med Gorillatejp antingen hela varvet med överlapp som beskrivits ovan eller bara en 7-10cm bit över hålet och göra ett nytt hål på rätt ställe.
Skulle det inte fungerar så gör alla stegen som beskrivs.

Det är mest sannolikt fälgbandet som du har nu. Se på fogen där änderna smälts ihop med ett "strykjärn" på fabriken och det karakteristiska #####-mönstret. Tejp behöver inte svetsas ihop, den bara klistras till fälgen.

1727156966732.png

Fälgband är inte lufttätt. Det kommer läcka luft/vätska hela vägen runt, inte bara vid ventilhålet.
Ta av fälgbandet och tillämpa rimligt bred tejp.

Det är mest sannolikt fälgbandet som du har nu. Se på fogen där änderna smälts ihop med ett "strykjärn" på fabriken och det karakteristiska #####-mönstret. Tejp behöver inte svetsas ihop, den bara klistras till fälgen.

Visa bilaga 728661

Fälgband är inte lufttätt. Det kommer läcka luft/vätska hela vägen runt, inte bara vid ventilhålet.
Ta av fälgbandet och tillämpa rimligt bred tejp.
Inlägg i tråden 'Tubelesseländet'
https://happyride.se/forum/threads/tubelesselandet.3699261/post-4538965

Tubelesselände, kan stämma in i ordet 😩
Men efter inköp av tejp, ersättare till däckjärnen och tipset om att tejpa skarven så kanske det börjar se någorlunda ut!

Korv i och tätningvätska blandat med lite blod både i och på däcket (pga spill)! Tog smart nog kortet innan påfyllningen dock.

Tack för alla tips! Kanske dags att börja med nästa däck nu? 😅

IMG_1979.jpeg

Tillbaka
Topp