Tubeless hjul med slang?

steff_

Medlem
Tubeless hjul med slang?
Som rubriken antyder, är det möjligt att köra tubless hjul med slang och vanliga däck. Funderar på att köpa ett par ztr crest till min 29 er. Som jag fattat det så ska man kunna köra med antingen tubless däck eller med slang och vanliga däck. Någon nackdel med det sistnämnda alternativet?

Tar tacksamt emot tips och synpunkter
Steff

Tubeless hjul med slang?
Du får alla nackdelar med slang och inga fördelar med slanglöst om du kör med slang. Annars är det väl inga nackdelar.

Tubeless hjul med slang?
Vet inte riktigt, satte i slang efter en punka (flow + wtb-däck) sen var det ett elände att få isär när jag skulle stansa om. Hela tubeless konceptet bygger på att tillverkare töjer på industrstandader åt olika håll och olika mycket för att få det tätt, då blir det ibland svårt att få isär och få ihop grejjerna.

Tubeless hjul med slang?
Kör med vanliga däck och slang på min Mavic Crossmax ST vilka ju är anpassade för att köras slanglöst. Inga problem att kränga på och av vanliga däck.

Tubeless hjul med slang?
Beroende på fälg så kan det vara svårt att få däcket att "sätta sig" korrekt. Man kan behöva pumpa upp däcket riktigt hårt för att få det att poppa på plats. Fungerar mindre bra med handpump om du är ute ur verkstan.

Tubeless hjul med slang?
mtbkr skrev:
-------------------------------------------------------
> Beroende på fälg så kan det vara svårt att få
> däcket att "sätta sig" korrekt. Man kan behöva
> pumpa upp däcket riktigt hårt för att få det
> att poppa på plats. Fungerar mindre bra med
> handpump om du är ute ur verkstan.
--------------------------------------------------------
Det fixar man lätt med lite stans på fälgkanten och en kolsyrepatron om handpumpen mot all förmodan skulle vara otillräcklig :-) T

Tubeless hjul med slang?
Jag kör ZTR Crest med slang, men i 26"-versionen. Funkar kanonfint tycker jag. Nackdelen med fälgen är att det är lite svårare att kränga av och på däcket än vanligt. Mitt i fälgen finns ett dike där fälgen har en lite mindre diameter. Man får se till att utnyttja diket och hela tiden se till att placera kanttråden på den bit av däcket man redan lyckats kränga på här. Annars är det nog nära omöjligt att få på sista biten. Sedan krävs det också hyfsat högt tryck för däcket att ploppa ut och sätta sig ordentligt på fälgen. Jag fick pumpa upp till ca 4 bar innan däcket satte sig, och då med en ljudlig smäll. Sedan är det bara att sänka till komforttryck igen.

De här nackdelarna är visserligen inte beroende på om man kör slanglöst eller inte. Möjligen att man kan undvika några punkteringar om man kör utan slang dock.

Tubeless hjul med slang?
Lånar tråden lite...Summa summarum, man kan alltså köra slang + däck på ett par tubhjul? (Där man limmar däcken. (T.ex. Zipp 303)? :)

Senast ändrad:
Tubeless hjul med slang?

Alltid lika rolig.
schwalbe evotube ftw:-)

Tillbaka
Topp