Tubeless som börjar tappa luft?

JockeS

Aktiv medlem
Gjorde mina X-King slanglösa tidigt i vår och allt har varit frid och fröjd.
Tills nu.
När jag skulle köra Billingen och kom fram efter 2 timmar, tar ner cykeln och känner att däcket är nästan tomt!?!?!

Det enda jag gjort med däcket sedan det blev tätt är att fylla på 0,3 bar kvällen innan Billingen.

Sedan dess har det läckt ca 1,5 bar i veckan.

Varför?

Såhär såg det ut imorse när jag tittade till cyklarna.

image.jpeg

Senast ändrad:
Rekommenderar inte de flesta tillverkarna av gucket att du byter ut/fyller på det var 1-6e månad beroende på hur varmt cykeln lagas? Stans tror jag säger att du ska skaka hjulet och lyssna varannan vecka, och att det är okej så länge det skvalpar.

Har tubeless sen jag köpte cykeln och inte gjort det själv och är inte så insatt! Hur fyller man på vätska? Finns något man kopplar på ventilen eller?

En vag gissing är att du fyllde på med högre tryck än vad du hade när däcket var tätt och därmed "sprängde" alla små porer i däcksidan som vätskan lyckats täta från början....

hm sa:
En vag gissing är att du fyllde på med högre tryck än vad du hade när däcket var tätt och därmed "sprängde" alla små porer i däcksidan som vätskan lyckats täta från början....

+1

dessutom, att byta eller fylla på vätska beror på två saker:

vätskan torkar och klumpar ihop sig över tid.

den vätskan som skvalpar runt i däcket och ska täta vid en eventuell punka tappar tydligen sin tätande förmåga efter nått halvår och "fungerar" inte längre, även om det skvalpar när man skakar däcket.

(har jag läst)

Senast redigerad av en moderator:
Du kan skruva ur käglan i ventilen och där häller du i vätska. Prioriter du punkatätning hade jag inte snålat >1dl annars får du prova med lite och pumpa, är det tätt så är det men troligen inte att täta vid punka igen

Blir väl att helt enkelt byta ut vätskan i däcket då istället..
Är så jäkla kladdigt bara.. men ändå.. då får man en anledning till att öppna garageölen :)

Är det inte så att continental och stans lirar dåligt ihop också?
Eller har conti blivit bättre..?

Ser ju ut som du har vätska i på dom vita pärlorna.

Senast ändrad:
hm sa:

Ingen aning om hur dessa lirar ihop, men jag skulle vara förvånad ifall det inte skulle lira.

Dom vita pärlorna är vätska, så det är helt korrekt..
Så fort jag torkar däcksidan med en fuktig trasa så kommer dessa prickar ut direkt nästan.

hm sa:

Det är min erfarenhet också. Köpte ett Cykelvasa-paket med Conti RaceKing förra sommaren. För 3-4 veckor sedan försökte jag få dem att täta slanglöst med Stans. Nu börjar de äntligen hålla luft, verkar krävas att man ska cykla lite på dem för att de ska täta ordentligt.

Bör väl kanske tillägga att mina fälgar inte brukar rekommenderas att köra slanglöst med, men det har funkat kanon med alla Schwalbe-däck jag prövat hittills.

Ju tunnare och lätta däck är desto fortare torkar de ut. Jätteskillnad på ett XC-race däck o ett 1 kilos DH/endurodäck.

I höstas läste jag om en engelsman som blandade ut glitter i guckan när han skulle köra Trans Savoie och började fundera på det.
Nu har ju Stans kommit ut med Racevarianten med mera tätande partiklar och jag läste nyss denna artikeln: http://reviews.mtbr.com/stans-notubes-and-ethirteen-discuss-glitter-in-tire-sealant med glitterdiskussion o upplysningen att Ethirteen använder mald svartpeppar.

Pandora har glitter i 3 storlekar, 0,3mm , 06 o flake. Men hur får man lämplig malningsgrad på svartpeppar? Kaffekvarn? Någon som provat glitter eller peppar?

/S

Kör 60g i mina däck och är inte så noga med att täta genom att skaka... Men då får jag fylla på luft lite då och då :) oftast inför varje cykeltur, man vill ju ha koll ändå...

Schwalbe håller trycket bättre än specializeddäck. Conti har mycket negativ kritik om sig så dom tänker jag inte ens testa. :)

NickPick sa:
Schwalbe håller trycket bättre än specializeddäck. Conti har mycket negativ kritik om sig så dom tänker jag inte ens testa. :)

jag har både schwalbe, specialized och conti slanglöst, alla tre funkar bra för mig.
men man måste vara noga med att välja respektive tillverkares TL easy variant.

senaste jag köpte var Conti x-king Racesport, tätade direkt och håller trycket bra.
(tidigare conti var ganska porösa men racesport är ett rejält fall framåt)

Kung_Gustaf sa:
BTW är det protectionvarianten?

Nope det är RaceSport-varianten.
Men som sagt, jag körde med exakt samma modell förra året, slanglöst, och hade inte detta problemet.

Jag känner mig rätt säker på att det är Stans-guckan som är boven i dramat då jag körde med Bontrager-gucka förra året till samma modell av däck.

Precis som på min RoRo. Tröttsamt. Jag har ändå kört den nästan hela förra säsongen. Fyllt på gucka så det vägen som en slang...

Bilagor

• RoRo.jpg
    RoRo.jpg
    163.9 KB · Besök: 66
Bör tilläggas att jag rätt enkelt, via ventilen, fyller på med min kospruta. Det är bara det att ex. mattel kör en säsong utan läckage. Är det bara för att han tror på gud som det funkar för honom? Han kör också RoRo...

Och ja. Det står "TLR" på däcken. ;)

Tillbaka
Topp