Tubeless - vilken ventil är bäst för min fälg?

Det är inte en omöglighet. Men det funkar bara om alla komponenter håller helt tätt. Jag ser inte varför man skulle ville göra det, förutom om man inte är säkert om man vill behålla däcket. Man vill ända har vätskan i däcket när man kör, så varför inte slänga in den direkt så att det garanterad håller tät? Utan gucka är inte en bra början, då måste man öppna ventilen eller däcket igen. Jag slänger in vätskan innan jag sätter sista biten av däcket på fälgen.
Vet inte om jag håller med. När jag fick min ventil att sitta bra lossade jag käglan och hällde i guckan. Det är möjligt att den hade tätat sig själv snabbt och enkelt ändå men det här var en smidig gång för mig.

Att hälla i allt och sedan upptäcka att det inte är in närheten av tätt är inget jag önskar mig. Lika bra att kolla av läget innan.

Vet inte om jag håller med. När jag fick min ventil att sitta bra lossade jag käglan och hällde i guckan. Det är möjligt att den hade tätat sig själv snabbt och enkelt ändå men det här var en smidig gång för mig.

Att hälla i allt och sedan upptäcka att det inte är in närheten av tätt är inget jag önskar mig. Lika bra att kolla av läget innan.

Åt ena sidan håller jag med. Men åt andra sidan hjälper det inte att inte använda vätska när vätskan behövs för att täta små hål. Jag har haft problem med ventiler några gånger. Det har alltid löst sig med att dra åt lite hårdare eller/och rotera hjulet så att vätskan kommer på ventilen. Utan vätska hade det inte funkat i sista fallet.

Intressant. Hittade två märken efter lite googlande, 76 projects och Reserve. Dyra rackare men om de fungerar bättre kanske det kan vara värt det. Har konstant problem med min bakventil (Bontrager), trots tvätt så sätter den igen på nolltid. Visst fungerar det att fylla och tömma däcket men nästan omöjligt att finjustera tryck eller mäta tryck.
Nja finns rätt många nu t.ex.
ethirteen https://www.bikester.se/e-thirteen-...ieces-M1036718.html?vgid=G1528454&cgid=266957

mucoff https://www.bikester.se/muc-off-mtb...-80mm-M1089836.html?vgid=G1637339&cgid=266957

peatys https://www.bikester.se/peatys-x-ch...2mm-mm-M926626.html?vgid=G1332790&cgid=266957

enve har också någon variant.

Någon som provat någon av de nya fräcka "high flow" ventilerna?
Jag har Reserve Fillmore på min HT.
Tycker det är stor skillnad mot vanliga, presta är ju varken gjorda för tätningsvätaka, låga tryck, eller pumpar med stor luftvolym.

Av någon anledning verkar dom hålla luft bättre också, men det lär vara en slump som beror på andra faktorer i hjulen.

Blir däremot trist den dagen dom får en smäll eller jag tappar en ventilhatt på stigen :p

Tätt behöver det inte vara, man måste poppa däcken innan man häller i guckan så slipper man stänk. Många däck läcker rakt genom sidoväggen, utan gucka då är det kört.

Jag har precis bytt till Fillmore ventiler, och precis som @N_sandstrom tycker jag att de håller trycket bättre! (Sitter på tre olika hjulpar och det blev bättre på alla, utan att det var dåligt innan.) Och det går finfint att fylla på med gucka genom ventilen. Men... vad tusan tar man med sig på turen för att kunna fylla på om det behövs? Jag inser att man inte kan ta en liten flaska med pip som man gör med en vanlig ventil där man enkelt skruvar ur kärnan.

Jag tycker att skära kryss i tejpen är urdåligt, den spricker upp så att det blir svårtätat.
Bättre är att trycka i en rund syl så att hålet är runt, som ventilen.
På några svårtätade fälgar (ofta smalare äldre) har jag dels rundat kontaktytan i fälgen med en liten fil, så att fälgen inte skär sönder ventiltätningsgummit när man drar åt, och dels skurit ner lite av det gummit på motstående sidor av ventilen så att de inte stoppar mot sidorna av ventilhålet långt innan gummit i mitten kommer i kontakt med fälgen.
Jag menar att ventilen ska hålla tätt utan gucka, och sitta så stadigt att den håller tätt även om man försöker vicka på ventilskaftet.
Jag har gjort hålet med en hålplunch. Det blir bra tycker jag.

Alltså det är ingen som försöker hävda att man ska köra utan gucka!
jag har tidigare berättat om hur jag körde två säsonger utan gucka i vittoria bombolini 29/3,0. mest av nyfikenhet hur det skulle gå.

så småningom uppstod mikroporer i däcksidorna bak, och gucka hälldes i. ungefär samtidigt tröttnade jag på det begränsade våtgreppet hos dessa däck.

Jag har precis bytt till Fillmore ventiler, och precis som @N_sandstrom tycker jag att de håller trycket bättre! (Sitter på tre olika hjulpar och det blev bättre på alla, utan att det var dåligt innan.) Och det går finfint att fylla på med gucka genom ventilen. Men... vad tusan tar man med sig på turen för att kunna fylla på om det behövs? Jag inser att man inte kan ta en liten flaska med pip som man gör med en vanlig ventil där man enkelt skruvar ur kärnan.

Har aldrig fyllt på stigen, sådant gör man väl hemma innan? ?

Det närmsta jag kommit är att bråka med större punkor vid bilen, men ha jag vätska med mig så finns både påfyllare och däckjärn där också.

de flesta har med sig slang för tillfället att guckan inte funkar ute på stigen. och det beror för det mesta på att man inte hållit efter med efterfyllning av tätmjölk. funkar ju för att köra vidare så länge det inte blir hål i däcket. vilket kan ta upp till flera år.

trots att mjölken är torrare än den borde är detta ett griseri likafullt.

bättre enligt mig i det läget fylla på vätska. via urtagbar ventilkägla, via injektionsspruta och rosa nål rätt igenom däckväggen (det tätar snart), eller ta av däckkanten och hälla i så som de flesta gör hemma.

fördel att man då kan få i tätmjölk med mer inslag av grövre fibrer. förutsätter att man lärt sig den ädla konsten att poppa via handpump, eller kör kolsyra och accepterar viss frysning av tätmjölken.

Poppa med handpump är en sak. Göra det med minipump, burpat däck och brutet revben är en annan sak. Slang måste med.... Jag har även med flaska som förhoppningsvis passar ventilen.

On topic så tycker jag DTs ventiler som går ner i hålet verkar riktigt bra. Även jämfört med schwalbe som jag tidigare köpt.

minipump vs mtb; does not compute.

det finns hv-pumpar tänkta för ändamålet, väger väl några tiotal gram mer. och är inte särskilt besvärliga att poppa med om man kan sin sak.

öva hemma:)

så gör de flesta. ha det så kul i kluddet.

men använd gärna den där minipumpen till något bättre ändamål?

Jag har Reserve Fillmore på min HT.
Tycker det är stor skillnad mot vanliga, presta är ju varken gjorda för tätningsvätaka, låga tryck, eller pumpar med stor luftvolym.

Av någon anledning verkar dom hålla luft bättre också, men det lär vara en slump som beror på andra faktorer i hjulen.

Blir däremot trist den dagen dom får en smäll eller jag tappar en ventilhatt på stigen :p
+1 från mig. Jag testade DT Swiss billiga och det var ett j**** helvete.

Tillbaka
Topp