Tubelesseländet

Tubelesseländet
Jag visste inte att det finns en ny version. Hur ser man om man har nya versionen? På Contis webbsidan ser det ut som innan, med samma vikt.

Min fru har aldrig haft punka med Terra Speed, åtminstone inte punkor som vätska inte tätade.
De nya är 40 gram tyngre och har rejälare sidor. Jag har ytterst få punkor med butylslang. TPU-slangarna som ogillar tufft grus/sten och rötter. Även de nya TUFO-däcken blev punkade efter andra rundan med TPU-slang..

Tubelesseländet
Så varför kör då en del gravelproffs med TPU då?

Samt, hur kan då min gamla Genesis stålcross rulla mil efter mil med lövtunna 35 mm Conti CX Speeddäck med TPUer i utan att punka?
Jag har inget bra svar. Jag kan bara se till alla punkor jag fått. Något blir knas när jag kört så. Men funkar det för dig så ska du absolut fortsätta köra med TPU!

Tubelesseländet
den är förhållandevis smala, vilket rapporteras minska risken för burp. men saknas inre kanten skall man nog inte onödigtvis gå ned till de lägsta trycken?

mina crest tror jag gen2 bortåt femton år gamla ser ut så här. skönjas en misstänkt inre kant....
Kämpade med att kränga Thunder Burt däck på en familjemedlems 27,5 tums Stans no tubes Crest för något år sedan - det var riktigt tight. Läser följande:

The difficulty usually comes from shallower Drop Channel: To make tubeless inflation safer and more reliable, Stan's deliberately made the drop channel shallower than what you'd find on standard rims . A deeper channel gives you more slack to push the tire bead into the center, making it easier to slip the last bit over the rim. Because Stan's channel is shallow, you have much less wiggle room, which requires more force and technique. Low Sidewalls (no Bead Hook): Rims also have lower sidewalls and eliminate the traditional bead hook . While this improves tire shape and reduces weight, it means the bead has to seat more firmly into the socket. New tires with stiff beads can feel very tight when trying to push them into the correct position.
Tolerance Stacking: The tight fit is also a combination of the rim's exact manufacturing tolerance and the specific tire you are using. Some tire and rim combinations are notoriously difficult, while others slip on more easily .

Tubelesseländet
Kämpade med att kränga Thunder Burt däck på en familjemedlems 27,5 tums Stans no tubes Crest för något år sedan - det var riktigt tight. Läser följande:

The difficulty usually comes from shallower Drop Channel: To make tubeless inflation safer and more reliable, Stan's deliberately made the drop channel shallower than what you'd find on standard rims . A deeper channel gives you more slack to push the tire bead into the center, making it easier to slip the last bit over the rim. Because Stan's channel is shallow, you have much less wiggle room, which requires more force and technique. Low Sidewalls (no Bead Hook): Rims also have lower sidewalls and eliminate the traditional bead hook . While this improves tire shape and reduces weight, it means the bead has to seat more firmly into the socket. New tires with stiff beads can feel very tight when trying to push them into the correct position.
Tolerance Stacking: The tight fit is also a combination of the rim's exact manufacturing tolerance and the specific tire you are using. Some tire and rim combinations are notoriously difficult, while others slip on more easily .
ja, läste sedan att stans crest från och med mark3 tog bort den inre kanten och ersatte den med bredare säte. det möjliggjordes av en något bredare fälg, trots det blev centrala insänkningen av fälgen mindre.

obra enligt mig. mindre säkerhet och svårare montage.

tyvärr när det gäller bontragerfälgen du visade saknar den både inre kant och extra bredd på fälgens däcksäte. det var anledningen till att jag inte skulle våga köra den fälgen slanglöst.

Tubelesseländet
Nu är väl iofs just den här tråden inte den bästa för att diskutera problem med TPU-slangar,
men eftersom diskussionen sker här så fortsätter även jag
Jag har ytterst få punkor med butylslang. TPU-slangarna som ogillar tufft grus/sten och rötter. Även de nya TUFO-däcken blev punkade efter andra rundan med TPU-slang..
Jag har inget bra svar. Jag kan bara se till alla punkor jag fått. Något blir knas när jag kört så.
Det verkar som de allra flesta som använder TPU-slangar för gravelcykling inte får så många punkor som du.

Frågan är ju då vad beror det på?
Det borde inte vara problem med just de däckexemplaren du har använt eftersom du har fått samma problem även med andra däck.
Du har använt rimligt tryck: 2,2-3,0 bar i 45mm däck vid en totalvikt på upp till 105kg
Om din pumps manometer visade tokigt borde du även ha problem med butylslangar

Vad har du för TPU-slangar, kan det vara de?

Jag vet förstås inte vad alla dina punkor kan bero på, men eftersom just ditt fall skiljer ut sig blir jag förstås nyfiken.

Tubelesseländet
Men hur är det då med Tufo-däck?
Förlåt om mitt sidoinlägg blev långt. Efter kontroll hade min nya TPU-slang hål på rullytan på framdäcket. Men när jag plockde av framhjulet, så blev jag väldigt förvånad, då även bakhjulet hade punka! Jag måste ha extrem otur gällande TPU-slang och grusdäck. Som GW säger: "Hata slumpen".

En möjlighet för mig är att välja grusdäck som har extra/förstäkt punkteringsskydd, men de rullar ofta trögre och är tyngre. Då fyller inte TPU-slangen någon funktion längre.

Har nu bytt till stadiga 150grams butylslangar...

PS. Tufo Thundero 44-däcken var en barnlek att montera och demontera. De poppade inte utan gled snyggt på plats(kanske sämre/osäkrare för tubless?). Det gäller att hitta guldkornen i vardagen!

Tillbaka
Topp