Tubhjul till crossen

Tubhjul till crossen
Klart man ska ha tub på Crossen.
Jag skulle välja Criterium/Ambrosio hjulen.
Jag har själv varit nära att köpa dem, men nu är de på Superlight på semester i två veckor så det är väl bara att vänta. Ambrosio crono fälgarna är lite lättare än Reflex, men frågan är ändå om inte Criterium hjulen väger mer än 1300gr.

Jag har ett par Relex/dura-Ace hjul med DT rev ekrar och de hjulen väger nästan 1550gr.

Tubhjul till crossen
Jag kör Recordnav, DTcompekrar, och Reflexfälg, kolla om du kan hitta någon som bygger sådana billigt. Tror Ambrosio Crono20 fälgen är i vekaste laget :-) T

Tubhjul till crossen
Seiso skrev:
-------------------------------------------------------
> Förlåt om frågan är lite dum, men vad är
> fördelarna med tubhjul?

Avsevärt minskad punkteringsrisk. Du kan åka med lägre tryck och därmed slipper du en allt för stötig cykling = du blir snabbare.
På tävling är det bara tub som gäller, för träning kan man gott åka kanttråd.

Tubhjul till crossen
Öijer skrev:
> Seiso skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Förlåt om frågan är lite dum, men vad är
> > fördelarna med tubhjul?
>
> Avsevärt minskad punkteringsrisk. Du kan åka med
> lägre tryck och därmed slipper du en allt för
> stötig cykling = du blir snabbare.

För tävling håller argumentet, mest då pga. vikten och minska risk för genomslagspunka. Men för träning och alla annan typ av cykling tycker jag tub sög. Inte för att det inte var skönt att cykla på, utan för att däcken gav upp hela tiden = dyrt och betydligt krångligare än att byta slang ute i fält. Ett ihopvikt "reservtubdäck" är inte heller direkt smidigt i ryggfickan.
Körde en höst/vinter/vår på tubdäck och körde slut på 5 tubdäck. 2x Vittoria Evo XG och 3x Tufo (Elite LPS och några andra). I flera fall släppte tuben från resten vilket resulterade i en fin bubbla först innan det sen small till och gick hål i däcksidan eller på nåt annat olämpligt ställe (typ inget som går att laga med lite punkagucka).
För mig som inte tävlar och aldrig kommer att göra det är kanttråd helt klart att föredra. För normalcykling ser jag inga som helst fördelar med tub annat än att man kan stilla ett prylbegär :)

/C

Tubhjul till crossen
glitch: Låter som du behöver prova franska fintuber. Vittorias cxtuber vet jag inte om jag hört något gott om, Tufos är lätta men hårda, FMB mjuka och följsamma men inte lika lätta som Tufo.

Tubhjul till crossen
cerro skrev:
> glitch: Låter som du behöver prova franska
> fintuber. Vittorias cxtuber vet jag inte om jag
> hört något gott om, Tufos är lätta men hårda,
> FMB mjuka och följsamma men inte lika lätta som
> Tufo.

Mycket möjligt, men franska fintuber är inte heller gratis direkt, och där någonstans falnade mitt intresse för CX-tub :)
Nu kör jag Conti CX Speed som allrounddäck i kanttrådsvariant och det har bevisat sig gång på gång som ett supermysigt däck som inte klagade en enda gång på gårdagens tur på "Tour de Retarde"-banan.
Ett riktigt kalasdäck för asfalt/stig/grus. Hållbarheten får tiden utdöma.

Tillbaka
Topp