Tubhjulspanik inför VR

Selast

Ny medlem
Tubhjulspanik inför VR
Lämnade in mitt bakhjul till LBS för att limma på ett nytt bakdäck då det gamla var slitet. När jag plockade ner tuberna i garaget var båda tomma på luft men det brukar dom ju vara efter någon veckas inaktivitet. Jag pumpade upp framhjulet till arbetstryck men upptäckte igår eftermiddag att det var helt tomt! Detta har skett på ca 12 timmar. Pumpade upp det igår kväll igen och imorse var det väldigt mjukt igen. Så någon form av pyspunka har tydligen utvecklats i garaget. Sist jag körde på det funkade det U.A. Nu är frågan, med tanke på att det är ont om tid att hinna limma ett nytt däck enligt konstens alla regler innan VR vad ska jag göra? Trycka i en burk Pitstop spray och hoppas att det håller? Paniklimma på reservtuben som är förlimmad?

Däcket som sitter på är ett Vittoria och det sitter en Vittoria ventilförlängare som möjligtvis kan vara boven i dramat, finns det någon möjlighet att kolla detta utan att ta loss däcket?

Tubhjulspanik inför VR
Jag kör tub-tape, tar 10 min att "montera" ett nytt däck, 3-4 min under lite press.
Sjukt opanik :)

Tråkigt om du behöver köra med pyspunka under VR, det "orosmomentet" vill man ju helst slippa...

Enklaste lösningen är väl att köpa ett nytt däck och montera detta själv?

Senast ändrad:
Tubhjulspanik inför VR
pwrdesign skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör tub-tape, tar 10 min att "montera" ett
> nytt däck, 3-4 min under lite press.
> Sjukt opanik :)
>
> Tråkigt om du behöver köra med pyspunka under
> VR, det "orosmomentet" vill man ju helst
> slippa...
>
> Enklaste lösningen är väl att köpa ett nytt
> däck och montera detta själv?

Tejp låter som ett bra alternativ, om jag ska limma och låta limmet torka i 24 timmar mellan påstrykningarna blir det lite tight med tanke på att VR är på fredag/lördag...

Tubhjulspanik inför VR
Stoppa ner hjulet i vatten?
Annars har jag fixat många pystuber med lämplig lagningsvätska typ stans, docblue som även är bra att ha i hela tuber, då det kan rädda dig under loppen

Tubhjulspanik inför VR
hm skrev:
> Stoppa ner hjulet i vatten?
> Annars har jag fixat många pystuber med lämplig
> lagningsvätska typ stans, docblue som även är
> bra att ha i hela tuber, då det kan rädda dig
> under loppen

Ska testa det ikväll, det slog mig idag på jobbet och jag kan inte fatta att jag inte kom på det igårkväll... Möjligtvis hade flaskan vin jag drack igår kväll något med saken att göra... Tack för tipset i alla fall

Tubhjulspanik inför VR
rising skrev:
> Har du kollat att ventlkäglam är iskruvad
> ordentligt (om den är löstagbar)?

:D

Tubhjulspanik inför VR
Det är troligen ventilförlängaren. Använd gängtejp runt packningen runt ventilförlängaren (alltid) innan du skruvar på ventilen. Sedan pumpar du upp däcket ordentligt och lägger det i vatten och kollar ev. läckage.

Att fixa detta utan att ta loss däcket blir svårt om du inte har en liten tång som du kan nyttja för att dra runt gängtejpen.

Annars drar du loss däcket, och limmar bara fälgen och drar på däcket igen utan väntetid.

Senast ändrad:
Tubhjulspanik inför VR
Oskar skrev:
> Vad är fördelen med tubdäck egentligen?

Det är pro. Och lättare.

Tubhjulspanik inför VR
Oskar skrev:
> Vad är fördelen med tubdäck egentligen?

Man får i princip aldrig punka.

Tubhjulspanik inför VR
DT skrev:
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad är fördelen med tubdäck egentligen?
>
> Man får i princip aldrig punka.

Precis, proffsen bara fejkar punka för att få tillgång till EPO-termosen under loppet.

Tubhjulspanik inför VR
grump skrev:
> Meeeh det e ju flera dagar kvar ju. Limma på nya
> contidäck istället!

+1

Panik nu på Onsdag? Lugn nu, det är långt kvar.

Tubhjulspanik inför VR
På med nytt däck, limma fälg, limma däck, limma fälg igen, montera. Tar max 45min och då har du hunnit få i dig en öl under tiden.. Pumpa maxtryck och låt stå över natt, sen är det bara att köra

Tubhjulspanik inför VR
Har det blivit krångligt att limma tuber? På 80-talet när inga alternativ fanns var det på med lim och tub och sen köra vad jag minns... :)

Tubhjulspanik inför VR
Kör flytande punkteringsvätska och häll ner i däcken! Detta minskar luftningen som sker i finare tubdäck otroligt mycket samt skyddar vid punkteringar!

Tubhjulspanik inför VR
DT skrev:
> Lämna hjul och tubdäck till Johan A så fixar
> han det, blir opunkterbart!

Fyller han dom med trolldeg?

Tubhjulspanik inför VR
Rock skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lämna hjul och tubdäck till Johan A så fixar
> > han det, blir opunkterbart!
>
> Fyller han dom med trolldeg?

Vet inte hur han gör, men Johan A punkar aldrig på tubdäck!

Tubhjulspanik inför VR
Hahaha! Tack för alla glada tillrop och bra förslag. Tror Johan As trolldeg går bort men tack ändå. Jag har fått erbjudande om att "låna" ett redan limmat däck av en vänlig själ här på happy så jag tror att jag kör på den varianten.

Mange, menar du att man ska limma två lager på fälgen utan att låta det torka längre tid än det tar att limma däcket? Det låter för en tubnoob som jag lite kort men du menar att det funkar?

Tubhjulspanik inför VR
Är det många knixiga partier på VR så du måste köra med torktider och påstrykningar i flera dygn? Jag trodde att torktider och påstrykningar endast gällde CXtuber som det finns skjuvkrafter på vid tävlingar.

Senast ändrad:
Tubhjulspanik inför VR
johan44 skrev:
> Har det blivit krångligt att limma tuber? På
> 80-talet när inga alternativ fanns var det på
> med lim och tub och sen köra vad jag minns... :)

Moderna tubdäck är sjukt komplicerade att limma vettdu

Tubhjulspanik inför VR
Min gissning, som också föreslagits ovan, är att det är ventilen som läcker av ngn anledning (dåligt iskruvad ventilkägla el ventilförlängare). Nåväl, det tycks ju ha löst sig på ett bra sätt. Lycka till på VR!

Tubhjulspanik inför VR
limmet har ju knappt hunnit torkat än heller , så det går bra att kränga av däcket fixa ventilen och bara sätta tillbaks igen, pumpa upp och limmet biter ihop igen

Tubhjulspanik inför VR
Om Öijer hann med att byta ram, BYGGA ett nytt vevparti och handvulka tuberna timmarna innan race häromdan, så lär du nog hinna kirra en punka på tre dagar va?? ;-)

Tubhjulspanik inför VR
DT skrev:
> Lämna hjul och tubdäck till Johan A så fixar
> han det, blir opunkterbart!

+1
Går aldrig fel!!

Tubhjulspanik inför VR
Mange. skrev:
> På med nytt däck, limma fälg, limma däck,
> limma fälg igen, montera. Tar max 45min och då
> har du hunnit få i dig en öl under tiden.. Pumpa
> maxtryck och låt stå över natt, sen är det
> bara att köra

Jag limmade 2 hjul utan öl på 50min idag, åt en banan under väntan med ;) Smidigt med tub

Tubhjulspanik inför VR
johan44 skrev:
> Har det blivit krångligt att limma tuber? På
> 80-talet när inga alternativ fanns var det på
> med lim och tub och sen köra vad jag minns... :)

+1
Varför har allt som tidigare var den enkla vardagen blivit en vetenskap, typ NASA, i dag?

Tubhjulspanik inför VR
Miss Lycka skrev:
> Någon har läst på Sheldons hemsida och tror att
> det är Den enda sanningen. Annars så handlar det
> möjligtvis om skadestånd och stämningar?

Och kränkningar?

Tubhjulspanik inför VR
Är det skillnad på att limma på kolfiberfälg kontra alufälg? (olika typer av lim, olika egenskaper?)

Tillägg: Alltså avseende torktider mm.

Senast ändrad:
Tubhjulspanik inför VR
LilleNo skrev:
> Är det skillnad på att limma på kolfiberfälg
> kontra alufälg? (olika typer av lim, olika
> egenskaper?)
>
> Tillägg: Alltså avseende torktider mm.

Har inte limmat någon alu fälg, men inbillar mig att rek torktider är ungefär de samma. Det är väl bara att limmet tål värme bättre som skiljer. Båda limerna är väl baserade på någon form av lättflyktigt lösningsmedel.

Tubhjulspanik inför VR
Sådär, då har jag limmat ett nytt däck på ett hjul med. Contis vanliga lim på kolfiberfälg blev de.

GurraG: Finns det fler tillverkare än Vittoria? ;)

Tubhjulspanik inför VR
GurraG skrev:
> Vilka limtillverkare har olika lim för alu- resp
> kolfiberfälgar? Mer än en?

Conti vet jag har ett vanligt lim & ett för kolfiberfälg.

Jag hade en tanke om att att det kanske kunde vara svårare med vidhäftning på kolfiberfälg jämfört med aludito. Men det är kanske likvärdigt. Hursomhelst ägnade inte jag några 24 tim hit eller dit när jag limmade, snarare några 5 - 10 minuter och det tycks fungera bra på alufälg ivf.

Tillbaka
Topp