Tubolito

Palle Kuling

Aktiv medlem
Tubolito
God förmiddag!

är det någon som har någon erfarenhet av Tubolito slangar? enligt tillverkaren så är de över 60% lättare än gummislangar och dubbelt så starka. det låter ju väldigt bra på papper men hur funkar det i verkligheten? en fråga som snabbt dök upp för min del är huruvida de håller tätt eller måste man pumpa upp dem inför varje tur eller så? I övrigt såg jag att man bara kan laga punkor med deras egna lagningskitt för 100 spänn. tråkigt men inte hela världen för min del.

för min del låter det väldigt intressant som backupslang till tubelesscykeln och till min hardtail där jag inte vill köra tubeless då jag vill skifta däck hyfsat smidigt. att spara 150g/hjul för 300:-/hjul låter ju helt ok tycker jag.

åsikter, erfarenheter eller andra funderingar? :D

Tubolito
Invigde mina Tubolito på girot idag, det var ju skaplig viktbesparing. 1 hg lättare än mina gummislangar innan! 40 gram!! Helt sjukt ju.

De är lite lustiga att montera, det blir ju som en fyrkantig grej när man pumpat upp dem, så får man bångla den på plats. Men väl på plats är det inga konstigheter. Ventilen är dock lite vek jämfört med den vanliga stålhylsan. Så man får vara lite försiktig när man pumpar, inte överdrivet, men man kan liksom inte bara dundra dit munstycket som förr.

P1040789.jpg

Grymt snygga också, matchar ju hojen perfekt :)

P1040794.jpg

Tubolito
njäe, kolla här, 160 gram :) men det är inga lättviktsslangar å andra sidan. Därför jag tyckte det var helt sjukt med en slang på 40 gram istället, som att möta jesus

Bilagor

• P1040796.jpg
    P1040796.jpg
    86.1 KB · Besök: 197
Tubolito
Sambal Oelek sa:
njäe, kolla här, 160 gram :) men det är inga lättviktsslangar å andra sidan. Därför jag tyckte det var helt sjukt med en slang på 40 gram istället, som att möta jesus
Jo, en slang är ju nästan alltid lättare än två :-)
[Det är väl nästan på det berömda att en av de gamla är lättare än två av de nya :-) ]

Men man blir ju lite betänksam om hur det funkar att ställa hojen i solen med svarta däck om slangen inte ens klarar värmen av fälgbroms... :-)

Tubolito
grymt! ska byta på min MTB sedan också, samt att man borde köpa lagningskitet också så man inte blir strandad om det skulle bli punka. Någon som provat laga en Tubolito?

Tubolito
NickPick sa:
Rockingman sa:
Jimel sa:
Kanske skulle köpa för att ha med som reservslang, ser ju riktig liten ut.

+1 på det. Köpte en och har med mig på turerna, går t.o.m. att ha med i fickan om man inte har ngn väska. Grymt smidigt

Det går ju med vanlig slang också ;)

Frågan är ju bara om man vill se ut som ringaren i Notre Dame eller inte. Det är en jäkla storleksskillnad...

Tubolito
kontorsråttan sa:
NickPick sa:
Rockingman sa:
Jimel sa:

+1 på det. Köpte en och har med mig på turerna, går t.o.m. att ha med i fickan om man inte har ngn väska. Grymt smidigt

Frågan är ju bara om man vill se ut som ringaren i Notre Dame eller inte. Det är en jäkla storleksskillnad...

Tejpa den på ramen då, men jag får hoppas att du aldrig har handskar, väst eller jacka med dig... För det blir ju samma sak om du stoppar det där bak.

Tubolito
kontorsråttan sa:
NickPick sa:
Rockingman sa:
Jimel sa:

Alternativet är att köra med sadelväska eller midjeväska? En fullpackad ryggficka ser snabb och seriös ut, en sadelväska ser ut som VR-motionär alternativt randonör.

Vet vad jag väljer. ;-)

Tubolito
NickPick sa:
Rockingman sa:
Jimel sa:

Kanske om man cyklar landsväg och har ”ryggfickor” på tröjan men att knö ner en vanlig slang i shortsfickorna är ingen lek....

Tubolito
Precis monterat mina på racern, uppgraderade från 23 till 25mm däck samtidigt, blev totalt 60g lättare.

Åkt en provrunda så kan inte säga något om hållbarhet och känslan av mindre roterande vikt kan mycket väl vara placebo. Nöjd så långt i vilket fall.

Tubolito
jag köpte ett par till min 29" hardtailal och har kört ca 20 mil hittills. helnöjd än så länge.

jag upplevde dem som väldigt lättmonterade om man fyller med så mycket luft att de håller formen, då blir slangen rätt så hård och lättarbetad och det känns som att det ska mycket till för att man ska klämma hål på den när man kränger på däcket.

Jag har inte haft något som helst problem med trycket, var över en månad sen jag monterade slangarna och har inte pumpat en gång sen dess

Tubolito
Jag har kört kanske 10 timmar på mina, men det här varit i snällare terräng och med högre tryck än vanligt, så jag kan väl inte säga något direkt mer än att de är lätta att montera och inte går sönder vid första anblicken av en sten.

Återkommer efter några varv i Hellas.

Tubolito
MrBike sa:
BjornR sa:
Hur håller tubolito i tryck? Tomt däck på två dygn som latex?
Håller tryck bra! Bättre än latex och kanske gummi...
får nog instämma där, jag hade inte använt min CX på över en månad när jag tog den idag. Fick fylla upp 0,5-1 bar eller så bara. Det är då 35mm däck där jag använder Tubolito road som är specade för 18-28mm!! Känns ju rätt bra ändå va :)

Tubolito
Vill bara flika in att det verkar som att jag lyckades laga min ena mystiskt pyspunkterade (aldrig cyklad på, hittade inte hålet trots en halvtimme i handfatet med vatten) genom att pysa in lite Vittoria PitStop punkaspray. Inte hunnit köra än men hållit trycket i 2 dygn nu så bådar gott.

Tubolito
IMAG04122.jpg

Bifogar bild på två 29"-slangar (1,8"-2,4") och lagningslappar där det i kittet också följde med tvättspritdukar. Min våg visar 88g. Beställde från Rose.

Tubolito
Det stora skälet till att latextuber rullar lättare är inte viktbesparingen utan att de är mer elastiska och har en lägre dämpningskoefficient än butyl.

En recension jag läste en recension av tubolito sa att materialet var väldigt stelt vilket borde ta bort den fördelen.

Tubolito
Henrik_E sa:
Det stora skälet till att latextuber rullar lättare är inte viktbesparingen utan att de är mer elastiska och har en lägre dämpningskoefficient än butyl.

En recension jag läste en recension av tubolito sa att materialet var väldigt stelt vilket borde ta bort den fördelen.

Mja, Tubolito-slangen är extremt tunn och eftersom däcket inte är (särskilt) elastiskt i dragriktning heller, så borde det inte spela nån roll. En tjock slang däremot får ju "dragspänning" i ena ytan när den böjs. Tubolito är av nån slags plast snarare än gummi. Den behåller samma storlek som däcket när man släpper ut luften.

Jag har hittills punkat en slang vid ett hårt genomslag, men hålet blev väldigt litet och ser lättlagat ut (har inte orkat än). I övrigt verkar de klart mer hållbara än vanliga fulslangar av butyl, om jag får gå på egen erfarenhet av genomslag.
De håller inte luften jättebra så är man noga med trycket så är det till att pumpa innan varje tur. Vilket knappast är ett problem.

Tubolito
Glad över att få byta på finhojen, men så läcker en Tubolito i skarven! *suck* jobbigt. Borde få en ny dock.
/edit: fick ny från tillverkaren!

Bilagor

• 20180908_183406.jpg
    20180908_183406.jpg
    93.3 KB · Besök: 167
Senast ändrad:
Tubolito
Punkade i lördags, lagade punkan på plats med lappar, utan att ens ta bort hjulet från cykeln. Smidigt! Dan efter var däcket tomt på luft. Tog ur slangen och lagade ett möjligt ytterligare hål (mikroskopiskt). Pumpade upp, väntade, tomt däck efter en kvart. Tog ur slangen och började läcksöka i handfatet. Inget hål nånstans. Slangen har nu stått med luft i sen igår utan att tappa tryck. Helt obegripligt.

Jag hade samma problem med Schwalbes EVO-slangar. Pyspunka utan att det går att hitta några hål. Misstänker att det antingen är ventilkäglan som inte håller tätt mot ventilröret (som är av plast) eller att laglapparna helt enkelt släpper ut massa luft och sen ändå ser ut att sitta. Man kan ju nämligen inte pumpa upp nåt nämnvärt tryck i endast slangen när den är utanför däcket, och då läcker det inte.

Tubolito
Tubolito
Nu har jag tröttnat. Slangarna funkar skitbra, tills man slår hål på dem. Lagningslapparna sitter nämligen inte kvar utan släpper spontant efter några dagar. Så länge slangen är hel så håller den bättre än en vanlig butyl-dito, och man kan laga och cykla hem. Men man kan inte lita på en lagad slang i längden, tyvärr.

Detta kan bero på att standard MTB-slangen är för liten för stora 2,35-2,4"-däck på breda fälgar, då den sträcks ut väldigt mycket vilket förmodligen gör att klistret på laglapparna skjuvas isär. En lösning är då att köra med plus-slangarna istället, men jag tänker inte prova med tanke på kostnaden.

Tubolito
Samma erfarenhet här. Dock bara med ett håls erfarenhet men med flera lappförsök.

Här var ju Schwalbe Evo bättre och enligt förväntan.

Tubolito
Har kört på ganska ordentligt med mina Tubolito men aldrig fått punka. Mest tur då antar jag. Men ändå. Idag hände det! Kom en sten och piercade sidoväggen precis där det är som tunnast :(

IMG_20200424_162731.jpg

Har slarvat bort mina Tubolito-specifika lagningslappar men använde högst vanliga istället, Topeak rent av, tycker de är riktigt bra. Funkar bra visst, fortfarande stenhårt däck såhär en halv dag senare.

Det är lite jobbiga ventiler på slangen bara. Går inte att gänga på en pump. Lite illa eftersom jag hade just en sådan pump med mig. Men men. Efter ett tag kom jag på att man kan ju täta med något då så borde det funka. Snodde lite eltejp från styret och lade dubbelt och tryckte över ventilen så det blev som en krage där...

IMG_20200424_170025.jpg

Så då gick det rätt ok att pumpa om man håller tryckt mot slangen (det är en liten o-ring i pumpen där inne också vilket hjälper till lite om det bara blir tätt nertill här också.

IMG_20200424_170010.jpg

Ja. Tänkte bara dela med mig av detta värstingtrick! :) kan vara bra att ha läst om man är ute och gravlar Tubolito...

Tubolito
GRVL

Jaha, så äntligen har de kommit i gravel-utförande! Blev en upgrade, iofs tyckte jag mina tunna funkade bra trots fel spec. Men ändå, behövde en ny. Den kvarvarande fick bli reserv.

_1020571.jpg

Tillbaka
Topp