Tubolito

Tubolito
Invigde mina Tubolito på girot idag, det var ju skaplig viktbesparing. 1 hg lättare än mina gummislangar innan! 40 gram!! Helt sjukt ju.

De är lite lustiga att montera, det blir ju som en fyrkantig grej när man pumpat upp dem, så får man bångla den på plats. Men väl på plats är det inga konstigheter. Ventilen är dock lite vek jämfört med den vanliga stålhylsan. Så man får vara lite försiktig när man pumpar, inte överdrivet, men man kan liksom inte bara dundra dit munstycket som förr.

Visa bilaga 350141

Grymt snygga också, matchar ju hojen perfekt :)

Visa bilaga 350142
Hur kommer det sig att du valde tubolitoslangar till den cykeln och hjulen? ?

Tubolito
Hej!

Tänkte höra om någon här har haft samma problem som mig med tubolito. Har haft tre slangar nu på 2-3år som inte håller tätt vid ventilen. Det uppstår läckage mellan plasten och metalldelen och då är de bara att kasta. Vet inte om jag har haft otur eller om det är vanligt förekommande, annars en bra produkt.

Tubolito
Tidningen Tour testade 12 olika slangar, inkl två tubolitoslangar, i nr 7-2020 för lvg dvs ~18-28mm bredd. De testade slangarna vägde 22-97g
Det skiljde minimalt i rullmotstånd mellan butylslang på 68-85g och Tubolito Road på 41g,
Tubolito S-Road på 22g var 0,5W bättre men skall inte klara fälgbroms. De fyra latexslangarna hade lägst rullmotstånd, trots vikt på 51-81g
Här finns testet. https://www.tour-magazin.de/komponenten/reifen/wie-gut-sind-leichte-rennrad-schlaeuche/a49079.html
Hela testet kostar 0,99 € att ladda hem, men man kan läsa vilka slangar som testades, testmetod och "Test-Fazit" gratis på den länkade sidan.

Tubolito
Hej!

Tänkte höra om någon här har haft samma problem som mig med tubolito. Har haft tre slangar nu på 2-3år som inte håller tätt vid ventilen. Det uppstår läckage mellan plasten och metalldelen och då är de bara att kasta. Vet inte om jag har haft otur eller om det är vanligt förekommande, annars en bra produkt.
Antingen har jag haft tur, eller andra haft otur, men jag kör Tubolito både i skogen och på vägen (och har gjort det i flera år) och har faktiskt haft noll problem med dem. De håller luften bra, de verkar rimligt tåliga och reservslangarna tar inte upp all plats i sadelväskan. För mig funkar det så bra att jag inte orkar mecka med tubeless, men det verkar som att en del andra upplever dem som sämre än jag.

Tubolito
Kör tubolito på BMX, street flatland och ramp. tillsammans med superlätta KHE-däck, 1 punka på 1,5 år och håller trycket (kör med cirka 65 psi fram o bak), är toppen-nöjd!

Tubolito
Jag har kört Tubolito på lvg en säsong (med gpx 5k). Ingen punka, men det hade jag inte med gpx 4k och vanlig slang heller. Jag tycker att de håller luft ungefär samma som de tidigare slangarna, inte någon uppseendeväckande skillnad iallafall.

Rullmotstånd är jag inte finkänslig nog att märka någon skillnad.

Tillbaka
Topp