tullavgifter

bredbar

Medlem
tullavgifter
någon som har erfarenheter av tullavgifter när ni handlat ifrån amerikans förentastater?
skall köpa på mig lite delar och hela cyklar.
har listat ut att ett påslag på 14% tillkommer vid förtullningen. är det typ momsen/skatten?
måste varorna tullas?

tullavgifter
Summan det räknas på är både det du köper och frakten. Du kommer få betala moms (25%) och tull på detta. Det är inte alltid affären blir så bra som man tänkt sig.

Tullen på delar är ca 4% och tullen på hela cyklar är nog den du hittat.

tullavgifter
saken är den att jag ett ab så jag kommer ju undan momsen. verksamheten är cykel förknippad så borde jag komma runt dom värsta avgifterna på nått sätt.

tullavgifter
På hela klabbet (dvs även frakt av någon anledning) tillkommer först tullavgiften. Därefter får man betala moms på detta. Men 14% låter mycket, har för mig att det ligger runt 4.7% för åtminstone ramar, men det kan ju vara annorlunda för delar och kompletta cyklar.

Och ja, varorna måste tullas. Däremot så händer det ibland att tullen missar grejorna, men det är inget man bör räkna med iskallt. Plockar man fysiskt med sig varorna hem själv och försöker gå genom "inget att förtulla"-gången kan man torska och får då betala straffavgift (utöver ovanstående tullavgift + mums) om jag inte har helt fel.

Summan av allt är att en dollar (även om den är billig just nu) blir att "kosta" ungefär lika mycket som en europeng, så det lönar sig inte alltid just nu att välja Amerikat före t.ex. fultyskland :)

Jag tror jag fick till det. Någon som kan instämma eller korrigera? :)

tullavgifter
ostkaka skrev:
-------------------------------------------------------
> Och ja, varorna måste tullas. Däremot så
> händer det ibland att tullen missar grejorna, men
> det är inget man bör räkna med iskallt. Plockar
> man fysiskt med sig varorna hem själv och
> försöker gå genom "inget att förtulla"-gången
> kan man torska och får då betala straffavgift
> (utöver ovanstående tullavgift + mums) om jag
> inte har helt fel.

Alla stora etablerade fraktfirmor förtullar själva nuförtiden, så ytterst lite slinker igenom längre.

Tar man med sig prylar i bagaget på flyget så är det extremt sällan tullen kollar nåt. Det är även fritt att ta hem prylar med ett värde av upp till 1700 spänn från resa.

tullavgifter
ah, vem har sagt att det skall vara enkelt?
det är ju nästan löjligt. I min värld så kan jag beställa, betala för att
senare cykla. varför skall tullen in å peta min mina saker? är dom så rädda för att missa några stålar till stadskassan!?

tullavgifter
Tull in i EU är samma i hela EU och har inte så mycket med svenska statskassan att göra.

Tull på t. ex. Enduro ceramiska lager är mest till för att skydda Svensk o Tysk verkstadsindustri.

Tull på bananer är till för att skydda Franska koloniodlingar.

tullavgifter
Man får kolla att dom lagt på rätt avgift. Posten, som tydligen sköter tullhanteringen av en del paket, hade lagt på tull på min Garmin vilket dom inte alls skulle göra och dessutom lagt på för mycket moms. Man hade gått efter vad grejen kostar i Sverige. Jag gnällde hos tullverket och fick så småningom tillbaka 600 spänn.

Tillbaka
Topp