Tuna Rock Shox Revelation gaffel

cruxet

Aktiv medlem
Jag har precis fått min nya revelation 426 dual air. Jag ska installera den ikväll och nu är den stora frågan hur man ställer in den. Jag har tidigare aldrig haft en rock shox gaffel (bara fox gafflar) och jag har sökt en hel del på nätet om tuning för de här gafflarna men bara hittat ganska knapphändig information. Så nu vänder jag mig till happy som brukar veta det mesta:-)

Som jag fattar det så är den här gaffeln väldigt lik en Pike och det är ju en populär gaffel, det borde alltså finnas många som vet hur man gör.

Det verkar vara ungefär såhär man bör gå tillväga

1. Öppna all dämpning och ställ in lika luft i positiva och negativa kammaren, testa med lite olika tryck tills jag blir nöjd

2. Mixtra med trycket i negativa kammaren tills jag blir nöjd

3. Mixtra med returdämpningen

4. Mixtra med motioncontrol

5. Cykla ett tag och gör sedan om alltihop

Jag låser sällan gaffeln så floodgate är inte så intressant eller påverkar den motion control även när den inte står i låst läge?

Verkar det här rätt?

Jag kände inga andra tuningbehov än att pumpa i rätt lufttryck och ställa in returen som jag vill ha den. Presterar precis som jag vill!

Den känns exakt likadan som en Pike fast lättare så erfarenheter där är klart överförbara.

Ja sådär har det varit med alla mina andra gafflar, att skruva på lågfartskompression eller nåt sånt har bara gjort gaffeln sämre. Men här finns det så många rattar att vrida på och dessutom 2 luftkammare, men det är kanske som du säger, vi får se när jag har provat lite!

Jag har kollat på gaffelbenet och sen tryckt i det psi som är angett för min vikt. Sen har jag kört någon tur med ett buntband på ena innerbenet för att se till att jag får ut allt slag på den utan att den slår igenom.
Man kan släppa ut lite luft i den nedre kammaren för att få några extra mm i slag men den tar upp ojämnheter underifrån bättre med lite mer luft.

Sen är det väl returen man skruvar på undersidan och den är väl ganska individuell hur man vill ha den.

Sen kör jag ofta med gaffeln låst men motioncontrolvredet ganska löst så att gaffeln börjar arbeta vid ganska små slag underifrån men det är jag det.

Jag upplevde min Pike Air som ganska hård om jag inte körde med lite mer luft i negativa kammaren än in den positiva.

Med mer luft i negativa saggar gaffeln även utan belastning så det kan se ut som att den inte går tillbaks till fullt utsträckt läge. Detta är dock normalt.

Annars tycker jag mig ha upplevt att trycket i ena kammaren påverkar trycket i den andra. Kan vara läge att alternera några gånger mellan positiva och negativa när du skall ställa in trycket.

Kompressionsdämpningen har jag nästan aldrig använt (förutom till att låsa gaffel då). Flood-gate:n spelar bara roll när du börjar vrida på kompressionsdämpning (även om jag läst att flood gate:n kan ha en liiiiiiiten påverkan även "utan" kompressionsdämpning).

Mina erfarenheter.

Nissen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag upplevde min Pike Air som ganska hård om jag
> inte körde med lite mer luft i negativa kammaren
> än in den positiva.
>
> Med mer luft i negativa saggar gaffeln även utan
> belastning så det kan se ut som att den inte går
> tillbaks till fullt utsträckt läge. Detta är
> dock normalt.
>
> Annars tycker jag mig ha upplevt att trycket i ena
> kammaren påverkar trycket i den andra. Kan vara
> läge att alternera några gånger mellan positiva
> och negativa när du skall ställa in trycket.
>
> Kompressionsdämpningen har jag nästan aldrig
> använt (förutom till att låsa gaffel då).
> Flood-gate:n spelar bara roll när du börjar
> vrida på kompressionsdämpning (även om jag
> läst att flood gate:n kan ha en liiiiiiiten
> påverkan även "utan" kompressionsdämpning).
>
> Mina erfarenheter.

Jag har liknande erfarenheter.
Cruxet du får väl 'muta' någon granne med en platta öl, som också kör på just den gaffeln, så kan han säkert hjälpa dig ska du se :)

En annan sak jag tycker mig ha upplevt; Rock Shox föreslagna tryck för en viss vikt är lite väl höga tycker jag. Pumpar man i enligt tabellen känns det hårt.

Men det är i alla fall ett säkert startvärde!

Nissen skrev:
> En annan sak jag tycker mig ha upplevt; Rock Shox
> föreslagna tryck för en viss vikt är lite väl
> höga tycker jag. Pumpar man i enligt tabellen
> känns det hårt.
>
> Men det är i alla fall ett säkert startvärde

Kan bara hålla med men jag kör med lite retur dämpning så gaffeln inte packar sig över ojämnheterna då kan den också kännas hård.

Mitt tips är att alltid släppa det negativa trycket helt innan man fyller den positiva kammaren, även vid småjusteringar.

Sitter och kollar på fiskedrag, blir skitförvånad när det sedan är en tråd om tonfisk...

simson skrev:
> Köpes: Enkelkronad gaffel med åtminstone 160 i
> slag
> kolla in RS lyric solo air på crc sommar rea!

Wtf?

PatrikB skrev:

>
> Den känns exakt likadan som en Pike fast lättare
> så erfarenheter där är klart överförbara.

cruxet kör 20mm axel så den är inte enns lättare:)

Nä det där med viktangivelsen var ju lite surt, har i alla fall varit ute och testat en sväng nu, jag hade ganska små förväntningar, nya gafflar brukar man ju behöva köra in.

Jag ville inte vrida på någon skruv överhuvudtaget, jag råkade tom ha i lagomt med luft! Klart bättre än min gamla Fox, styvare och mer följsam, jag gick iofs från 9mm till 20 mm axel också. Men nog märker man att det är lite tyngre, axle to crown är något längre också så lite flackare gaffelvinkel fick jag på köpet. Men vi får väl se jag ska nog hitta något att bli missnöjd med så småningom:-)

Nenja: Kolla min signatur så verkar Simsons kommentar lite vettigare:-)

Senast redigerad av en moderator:
rayy skrev:
> cruxet:
>
> Hann du väga gaffeln innan du monterade den?

Jäpp 2035 g med 20 mm axeln men utan pushlocreglaget.

cruxet skrev:
> rayy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > cruxet:
> >
> > Hann du väga gaffeln innan du monterade den?
>
> Jäpp 2035 g med 20 mm axeln men utan
> pushlocreglaget.

Tackar!

Inte de 1750 gram CRC snackar om med andra ord.. Börjar luta mer och mer åt PIKE istället för rev. för min del (ska användas till dirt, street osv..)

Ja de angivna vikterna är för 9mm av någon anledning.
Hähä då var min lite lättare då, 2004 gram om jag inte minns fel. Men det kanske jag gör =) Det kan ha varit efter jag kapade styrröret. Aja, mycket nöjd hur som!

Jag får väl tömma ut lite olja då:-)

Fast det där med pushlocregalget fattar jag verkligen inte. Det verkar som att det bara går att ställa motion control i helt öppet eller låst läge. Nu kommer jag förmodligen ändå inte skruva så mycket på det där men det känns ändå rätt korkat med tanke på att motion control enligt Rock Shox är superbra. Har jag missat nåt eller?

Tillbaka
Topp