Tune Scandinavias FB-sida

Manofmanymissions

Aktiv medlem
9CA3F795-A2E3-4704-B9E1-247A36644588.png

Följer Tune Scandinavias sida eftersom de har en del intressanta produkter. Har under en tid märkt att de verkar vilja förmedla att det går väldigt bra för dem. Tänker då på att dyra champagneflaskor ofta ”råkar” synas vid sidan av de produkter man gör reklam för. Idag har personen som håller i styret på Sparken Rolexklocka på armen. Jag tycker dessa bilder är lite fåniga och lusten att köpa deras produkter minskar i takt med förekomsten av lyxartiklarna som inte har någon koppling till cykling.

Av ren nyfikenhet, hur reagerar ni på deras reklam?

marr

Moderator
Forumvärd
Jag har mer reagerat på de totalt tvärkassa omdömmena de fått av vissa och följer de inte på något sätt. :p

BjornR

Aktiv medlem
marr sa:
Jag har mer reagerat på de totalt tvärkassa omdömmena de fått av vissa och följer de inte på något sätt. :p

Tänker direkt på dom som beställt hjul och blivit lovade att få hjulen före sin tävling och då har dom haft 2-3 veckor att skicka och slutligen fått avbeställa och hetsleta hjul.

Tune gör fina grejer och jag beställer från tyskarna istället.

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
BjornR sa:
marr sa:

Tänker direkt på dom som beställt hjul och blivit lovade att få hjulen före sin tävling och då har dom haft 2-3 veckor att skicka och slutligen fått avbeställa och hetsleta hjul.

Tune gör fina grejer och jag beställer från tyskarna istället.

Lite så ja. Mest läst tråkiga historier om de skandinaviska.
R2 verkar ju kränga det mesta annars.

Crossmax

Aktiv medlem
Manofmanymissions sa:
Följer Tune Scandinavias sida eftersom de har en del intressanta produkter. Har under en tid märkt att de verkar vilja förmedla att det går väldigt bra för dem. Tänker då på att dyra champagneflaskor ofta ”råkar” synas vid sidan av de produkter man gör reklam för. Idag har personen som håller i styret på Sparken Rolexklocka på armen. Jag tycker dessa bilder är lite fåniga och lusten att köpa deras produkter minskar i takt med förekomsten av lyxartiklarna som inte har någon koppling till cykling.

Att de lägger mer tid på Instagram och kaffedrickande än kundservice. Helt urkassa.

Freddie L

Aktiv medlem
Singular sa:
Synnerligen osnyggt (...och då är ni ändå sunda nog att inte veta vad är det är som är speciellt med den där klockan...).
Jag kan gissa, men jag är dålig på att se sånt. Däremot känner man igen typen från underhållande trådar på klockforum.

NickPick

Aktiv medlem
Singular sa:
Synnerligen osnyggt (...och då är ni ändå sunda nog att inte veta vad är det är som är speciellt med den där klockan...).

För mig hade den lika gärna kunnat vara av märket Regal från ur och penn, men jag vet tyvärr inte bättre.

Vet inte riktigt vad Tune lever på. Man kan inte lova saker man inte kan hålla gång på gång på gång.
Att fota dyra saker, sprit och espresso får dom väl göra för min del. Är väl någon slags profilering.

Manofmanymissions

Aktiv medlem
Singular sa:

Det är väl mycket som är speciellt med klockan. Svårt att veta vad du syftar på. Men priset är sannerligen högt, ca 350 000 kronor, eller är det något annat du menar?

exydo

Aktiv medlem
Hej.
Jag tycker det är tråkigt att läsa när man sågar och verkligen försöker trycka ner ett företag som man kanske inte ens har handlat ifrån.

Jag har handlat från Tune under snart två år och jag kommer fortsätta med det, jag vill stötta svenska butiker så jag i framtiden kan fortsätta besöka en fysisk butik.

Igår var första gången jag besökte deras butik i Alingsås och som cykelnörd var det grymt att klämma och känna på deras produkter, jag uppskattar få mig en kaffe och kan sen njuta av att prata cykel medans min cykel fixas till. De fixade mina problem som min lbs inte kunde lösa.
Det enda negativa med Tune är i mina ögon att de ligger 30 mil från där jag bor.

Under vintern hjälpte Tune till med att lösa en Clinic med Mattias Wengelin till vår klubb, hela klubben uppskattar det och det visar att man vill hjälpa till inom cykelsporten.

Så innan ni sågar och trycker ner tänk på att det finns människor bakom företagen.

Det är dessutom jag som kund som är ägare av klockan?

Supersonic

Aktiv medlem
För mig som jobbar som alkoholhandläggare har jag mest problem med att deras reklam innehållande alkohol, högst troligt är att bedöma som olaglig. Reklam innehållande alkohol får inte anspela på känslor, vilket liksom är finessen med Tunes reklam där de annonser ut någon cykelpryl och sedan lägger till en egentligen helt orelaterad flaska champagne bara för att anspela på lyx.

Skogling

Aktiv medlem
exydo sa:
Hej.
Jag tycker det är tråkigt att läsa när man sågar och verkligen försöker trycka ner ett företag som man kanske inte ens har handlat ifrån.

Jag har handlat från Tune under snart två år och jag kommer fortsätta med det, jag vill stötta svenska butiker så jag i framtiden kan fortsätta besöka en fysisk butik.

Igår var första gången jag besökte deras butik i Alingsås och som cykelnörd var det grymt att klämma och känna på deras produkter, jag uppskattar få mig en kaffe och kan sen njuta av att prata cykel medans min cykel fixas till. De fixade mina problem som min lbs inte kunde lösa.
Det enda negativa med Tune är i mina ögon att de ligger 30 mil från där jag bor.

Under vintern hjälpte Tune till med att lösa en Clinic med Mattias Wengelin till vår klubb, hela klubben uppskattar det och det visar att man vill hjälpa till inom cykelsporten.

Så innan ni sågar och trycker ner tänk på att det finns människor bakom företagen.

Det är dessutom jag som kund som är ägare av klockan?

Du kanske t.o.m. är delägare?

Henrik_E

Aktiv medlem
Har aldrig haft problem med R2, eller ens hört någon som haft det. Dessutom har jag nog fått minst 1 kg Haribo från dem genom åren.

exydo

Aktiv medlem
Tyvärr är jag inte det, hade blivit bra mycket billigare. Jag förstår tanke men kolla min historik så framgår det ganska snabbt att så inte är fallet?

Cyklist

Aktiv medlem
Blev superglad när de öppnade upp, klart man vill handla i Sverige vilket inte är så lätt alltid när det kommer till high-end eller nischade cykelgrejor.
Men efter klassikern "Absolut, finns i lager, skickar direkt" följt av över 2 veckors leveranstid, Swish-betalning till vad som såg ut att stå i privat namn, få en låda grejor helt utan kvitto där det dessutom saknas pedalbrickor samt en o-ring till ett vevparti för nästan 8k så blev det att gå tillbaka till r2-bike.

Tyvärr visade det sig att även Tune själva i Tyskland hade extremt seg service på reklamationsärende så håller jag mig undan, särskilt sen tyska bekanta säger samma sak. Deras sadelklämma Würger Skyline skulle jag köpa igen bara för att den är så jävla snygg och bra, och eventuellt någon SpeedNeedle (tillverkas dessutom av en annan men säljs under Tune's namn) men sen får det vara nog.

Så hoppas både Tune Sverige och Tune själva styr upp sig på det de får kritik för, det är kul med såna märken på marknaden och något jag gillar att se så synd när det inte sköts helt bra.

Trident21

Medlem
Jag kan bara instämma i kritiken ovan, dålig service. Jag väntar fortfarande på återbetalning efter att jag avbeställde en order för drygt en vecka sen p.g.a seg kommunikation från deras sida.

Zero

Ny medlem
Tyvärr, tyvärr blir det mer kritik av Tune Scandinavia, inte för klockor & champagne men för kass service.
Jag gillar att köpa cykelgrejer lokalt för att hålla verksamheten i gång i Sverige, men Borås-gänget verkar ha servicetänk och kommunikationsförmåga från Sovjet.
De skickade Tune-hjul med fel body och har konsekvent vägrat att svara på telefon, mejl eller facebook-meddelande i en månads tid. Delen ifråga kostar ändå 1550 kronor + arbetskostnad att få den bytt.
Vet inte heller om jag vågar skicka tillbaka hela ordern och ta tillbaka pengarna?
Händer inget då återstår att polisanmäla och det känns lite drastiskt.
Köp gärna Tune (det är fina grejer) men ett ödmjukt tips är att hålla sig undan från Tune Scandinavia.

eucalyptus

Aktiv medlem
Haha deras instagram kan man ju allt ifrågasätta, om de säljer cyklar eller väskor från Louis Vuitton, vinflaskor och champagne eller andra dyra prylar. Måste ju va skapliga marginaler på allt de kränger om det går så pass bra att flasha på sociala medier när andra LBS knappt får det att gå runt.

R2 känns klockrent. Inga överdrivna priser, extremt bra service, snabb leverans- top notch på allt. Man vet alltid vad man får.

Tricky

Medlem
Det går ju faktiskt att låna in saker för fotograferingar. Skulle tro att dom vill skapa en bild och känsla av lyx och flärd. Det säger jag inte så mycket om.

Jag kan däremot hålla med vissa här att deras servicenivå och svarstider är under all kritik och först efter jag kontaktat tune i Tyskland med min upplevelse av deras "Svenska kontor" där jag ifrågasatte detta som jag fick svar. Så väljer också bort dom.

Jensen

Aktiv medlem
Skulle ha tag i ny bult (dumt nog i alu, tune är nog en av få leftynav tillverkare som envisas me bult i alu) till mitt Lefty framnav så var han intresserad av att sälja en till mig, han passade även på att säga att han ju säljer Cannondale så ville jag köpa sådan så kunde han fixa bra deal. Jag berättade snällt att jag har min butik för sådant på hemmaplan men köpte gärna bulten. Hörde sedan inget, absolut inget, trotts påtryckningar, 2 veckor senare bestämmer jag mig för att kontakta R2, 1 dag senare (!!) är bulten på väg från R2. Ännu 6 månader senare inte hört något från tunt skandinavia. Tack men nej tack, försvinner intresset så fort man inte får sälja massor, så förtjänar de inte mig som kund på något heller.

NickPick

Aktiv medlem
Instagramsidan har gått från blommiga engångsduksstyren och moet till att faktiskt lägga ut fina bilder. Den ser bra ut nu med andra ord.

Företaget har jag ingen erfarenhet av.

kais01

Aktiv medlem
rolex håller nog mer folk borta än attraherar. ungefär som mäklaren som har för dyr bil. då vet man att man betalarar onödigt mycket i arvode.

(ot) innan man lägger någon tiopotens extra för en klocka från denna firma kan man gärna läsa detta. en historia om hur man fuskar med produktionen. och kommer undan med det. hoppas tune gör det bättre.

http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&th=1111726&mid=3889466&rid=0&rev=&reveal=

https://www.timezone.com/2002/09/16/the-rolex-explorer-ref-14270-part-1/

https://www.timezone.com/2002/09/16/the-rolex-explorer-ref-14270-part-2/

Little Stereo

Aktiv medlem
Visa bilaga 347180

Efter mitt senaste köp, värdelösa kundservice, oförmåga att svara på telefon, sms eller mail har jag bestämt mig för att aldrig handla där mer. Det verkar göra precis allt annat än det borde numera. Exempelvis hålla de dom har lovat kunden.

Little Stereo

Aktiv medlem
Låter ju inte så oerhört premium

Tänker att det inte borde vara så svårt att svara på mail om kunden undrar vart beställningen har tagit vägen efter nästan 2 två månader, eller fråga kunden om det är okej att skicka hjul med en annan fälg när det rör sig om produkter i 20-tusen kronors klassen.
Hjulen blev bra, men själva principen att skicka lite vad man vill känns inte direkt premium.

Berk

Aktiv medlem
Tänker att det inte borde vara så svårt att svara på mail om kunden undrar vart beställningen har tagit vägen efter nästan 2 två månader, eller fråga kunden om det är okej att skicka hjul med en annan fälg när det rör sig om produkter i 20-tusen kronors klassen.
Hjulen blev bra, men själva principen att skicka lite vad man vill känns inte direkt premium.

Det blir väl inte mer premium än personal adviser som väljer det bästa för dig utan att störa dig!

Spindelbenen

Aktiv medlem
Samma här. Jag drog ett PM till honom efter några dagars tystnad på mailen och fick faktiskt en jättebra dialog till slut.
Men, som företag och med kontaktuppgifter som pekar på två olika mailadresser så borde han nog kolla där minst en gång per dag.

Paderstedt

Medlem
Samma här. Jag drog ett PM till honom efter några dagars tystnad på mailen och fick faktiskt en jättebra dialog till slut.
Men, som företag och med kontaktuppgifter som pekar på två olika mailadresser så borde han nog kolla där minst en gång per dag.
Det får jag ju hoppas är då men just nu har han lagt locket på helt. Han har dessutom min cykel som har inte får klar och svar inte på när jag ska få tillbaka den.

Paderstedt

Medlem
Jag vet att det är en gammal tråd men jag kan starkt avråda ifrån att handla på Tune Scandinavia. Jag köpte min 3T Exploro där och det var problem från första stunden. Så nu efter 1 år och massa bedrövelser så har jag fått rätt hos ARN i ett ärende mot Erik på Tune. Inga stora summor i sammanhanget. Han har givetvis inte svarat på något och gått under jorden och blockat mig överallt. Kontentan är att han inte följer konsumentköpslagen så OM du mot förmodan vill/måste handla där se för guds skull till att du inte betalar något föränn du har rätt grejer och synat dem ordentligt innan. Blir det fel så blir det långdraget och du kan inte förvänta dig någon vidare service. Var noga och låt Tune inte lova något.
Jag är otroligt besviken och numera så får min cykel all kärlek på annat håll för den fick en jäkla tuff start.

Skogling

Aktiv medlem
Jag vet att det är en gammal tråd men jag kan starkt avråda ifrån att handla på Tune Scandinavia. Jag köpte min 3T Exploro där och det var problem från första stunden. Så nu efter 1 år och massa bedrövelser så har jag fått rätt hos ARN i ett ärende mot Erik på Tune. Inga stora summor i sammanhanget. Han har givetvis inte svarat på något och gått under jorden och blockat mig överallt. Kontentan är att han inte följer konsumentköpslagen så OM du mot förmodan vill/måste handla där se för guds skull till att du inte betalar något föränn du har rätt grejer och synat dem ordentligt innan. Blir det fel så blir det långdraget och du kan inte förvänta dig någon vidare service. Var noga och låt Tune inte lova något.
Jag är otroligt besviken och numera så får min cykel all kärlek på annat håll för den fick en jäkla tuff start.

Verkar ju helt sjukt. Varför får den där Erik fortsätta atta vara ÅF i Sverige?

Är det han som lägger upp Champagne och dyra bilar också?

kais01

Aktiv medlem
det är konstigt att tune deutschland låter detta fortgå.

är annars nöjd tuneanvändare. när jag behövde en ny sk ratchet ring med tillhörande klackar var det dock inte så lätt att hitta. blev från en mindre firma i tyskland, de stora var hjälplösa i detta ärende. båda produkterna gjorda i titan, så åtminstone gramjakten är seriös:)

Topp