Tunga partier CV

jika

Ny medlem
Tunga partier CV
Har letat lite efter kommentarer kring banan men det allra mesta som skrivs är att banan är alldeles för enkel både tekniskt men att den nästan saknar backar också!

Förutom startbacken vilka partier är viktiga?
Har förstått att ett tyngre parti börjar halvvägs mellan Risberg och evertsberg. Vad är det som gör det tyngre? Hur långt?

Sedan pratas det om partiet innan oxberg med den tillagda lundbäcksbacken. Förstått att det är 2 backar Lundbäck och oxberg. Är det höjdmetrarna som är det jobbiga här eller är det andra saker som gör det värre?

Övriga nyckelpassager man ska hålla koll på där tex klungor spricker upp osv?

Tunga partier CV
Det tangerar väl 900 meter nu med Lundbäcksbackarna?

Beroende på hur de är fördelade, och hur det är däremellan så är det mer eller mindre jobbigt.
Finnmarksturen i år mätte min 510:a till 1012 meter fördelat på 68 km - och det var ingen söndagspromenad iaf...

Skillnaden med CV är att banan faller hela vägen i stort sett, så det blir ju mer utför än uppför. ;)

Senast ändrad:
Tunga partier CV
Startbacken är väl inte direkt så farlig.. Då är man ju pigg o den går på asfalt..
Det som suger lite must ur en är väl från Tennäng o upp till Risberg.

Sen är det efter Vasslan lite uppför i Lundbergsbackarna o strax därefter innan kontrollen i Oxberg.

Jag brukar sen tycka att det går segt upp till Hökberg, men det är egentligen inte så farligt. Korta partiet på gräset innan toppen brukar suga ordentligt dock.

Från Hökberg o hem är det nästan pannkaksplatt. :)

Rent generellt tycker jag det är en lättkörd bana, men farten kräver pigga ben. :)

Tunga partier CV
Backar finns, både upp o nedför... om jag säger som så.. De som tror att det är nedför från Sälen till Mora lär bli rejält besvikna!

Ska du ta placeringar så är det främst transportsträckorna på grusväg som gäller.. kör klunga, hjälps åt...

Och för de som dissar CV...
Ska man in på en respektabel tid, dvs typ 3.30 så är du jävligt trött i mål.. snabbare än så så är du riktigt jävla slut... och sub 3.. det kan mycket väl vara det jobbigaste du gjort någonsin...

Själv är jag mentalt förberedd på sjukt lidande.. men det ska bli kul!

Tunga partier CV
Det enda som är jobbigt är när det blivit lervälling på vissa ställen. Annars är det mest tråkigt mentalt när man cyklar på asfalt.

Tunga partier CV
10% är på asfalt. Visst en del men där kan man upp snittet fint med rätt prylar!
etnica skrev:
-------------------------------------------------------
> Det enda som är jobbigt är när det blivit
> lervälling på vissa ställen. Annars är det
> mest tråkigt mentalt när man cyklar på asfalt.

Tunga partier CV
KungJulian skrev:
> Spricka upp, det är 12 000 cyklister så det
> spricker inte upp. Om du inte åker i första
> startled då.

Nej startar i 2:an, men det borde oavsett startled finnas vissa partier där det är extra viktigt att ligga långt fram i klungan

Tunga partier CV
Dexter skrev:
> Jika, satsa på långt fram i klungan på
> målrakan :-)

Bra tips! Tror dock jag är halvdöd vid det laget så det går nog inte så fort mot mål.

Tillbaka
Topp