Tuning bakdämp, Rock Shox Super Deluxe 2018

MickeMud

Aktiv medlem
Har en Rock shocks super delux RC3 2018
Funkar väl hyffsat men….
Har kört fast och tycker det verkar skit. Speciellt med tanke på alla flashiga marketing bullshit namn på teknologier den sägs innehålla. Debon air, rapid recovery bla. bla.
Ställt i sag efter min vikt till 25-30% markeringen. Funkar utmärkt som gungdödare i låsta läget om man vill trampa på.
Men om jag kör i öppna läget och vill ha plushighet och grepp över tätt upprepade ojämnheter (t.ex sex 10cm stockar med 30-40cm avstånd som simulering av lite småstökig stig) måste jag släppa på returdämpningen (rebound) nästan helt. Den blir ganska bra men inte helt nöjd, Gaffeln (Lyric 170-2018) däremot är riktigt bra på detta nu.
Kruxet är att detta läge är snudd på farligt dåligt för övriga stigen. Då får jag väldigt läbbiga returkickar…såklartr den är helt öppen. Ställer jag in returen så att den funkar kanon även i lite dropp och hopp upp till 90cm är den helkass på Katt- och björn-skallarna.
Kan man göra något åt detta, ja annat än att byta?

Packar säkert ihop eftersom han måste köra med öppna spjäll på returen (samt "farligheten" på övriga stigen)

Har du förresten gjort ngt med dämparen i övrigt?
Går ju t.ex att peta i volymreducerande spacers eller gummiband.

Får du mer progression i dämparen så kan du köra med lägre tryck = klarar hårda kompressioner lika bra, och kör man lägre tryck så blir returen också långsammare.

Annars kanske det är läge att shimsa om alt. prova med annan olja i dämperiet för att få en mjukare kompression. Men sånt är över min kunskap så det får andra uttala sig om.

Ett tredje alternativ är ju en lyxdämpare med separat hög-/lågfart

Edit:
Känns det förresten som om cykeln vill "bucka" så kan du kanske pröva att ha snabbare retur på framgaffeln. Så kanske hojen upplevs som lite mer balanserad.

Undrar hur RM egentligen är när de får bekänna färg.
Är det någon som läst någon vettig review där nån som kan åka lite mer offensivt uttalat sig om hur kapabel den är?
Det enda jag läst och hört om RM är här på happy. Typ att den är en killer deal med grymt bra komponenter med faktiskt helt sjuka bang-4-buck-priser.
Men är den en lika grym hoj i skogen eller får man vad man betalar för?

Man tänker ju lite att en modern hoj ska funka oavsett men visst finns det skillnader mellan märken och åkkänsla/kvalitét.

Senast ändrad:
Min retur är helt stängd på super deluxe RCT. Fick shimsa om den hårdare för att öppna upp nålventilen så att man fick tillbaka lite pop i lågfartsområdet.

Du vill ha dämpning som inte existerar. Dämpning ställs in efter ett visst område och väljer du att ställa in det på just detta område så blir det kasst på allt annat. Kompromisser är huvudordet. Hade vi kunnat ställa in dämpning perfekt till allt så skulle proffsen bara behövt ställa in dämpningen på försäsongen och aldrig röra den något mer resten av tiden.

Man får inte klaga på en bakdämpare när man medvetet kör en gaffel som bottnar framhjulet i kronan. Det är sedan gammalt.

jofahjalm sa:
Man får inte klaga på en bakdämpare när man medvetet kör en gaffel som bottnar framhjulet i kronan. Det är sedan gammalt.

Ha ha ..det är nya tider nu :-)
Fenomenet finns på gaffeln men inte alls så markant, här är det svårt att hitta en kompromis.
Eftersom gaffels sväljer det mesta nu har jag returen på bakdämpen så att den funkar i stora hits på bekostnad av plushighetetn, står ju oftast då det är gnarligt. men man vill ju ha hela spannet.

BjörnR, Det förstår jag att man måste kompromissa, men här är det så stora diffar. Har ju sysslat en del med RR och där är det ett jäkla pillande på dämperiet mellan banor och även bara olika temperaturskillnader/väderförhållanden eller däcktryck, byte av shimsstackar m.m. och då snackar vi släta asfaltbanor och klistriga slicks.

Felet ligger kanske i för hård och okänslig kompresionsdämpniing, som indirekt påverkas av returdämpvreden. När jag tänker efter brukade det vara just det fenomenet på halvavancerade bakdämpare till mc, dom som bara hade en komp och en rutur justering.

Byta shims kanske eller Hög/lågfarts komp uppgradering?

Nä, returen är helt skild från kompressionen. Samma teknik i din dämpare som top tier mc-dämpare, bara färre vred.

Ryck ut shimstacken och justera det du vill. Om du gjort detta innan så borde du veta hur du ska justera?

Ett förslag är ju att hyra en shockwiz och se vad den säger och sen byta shims alternativt lämna bort till lämplig dämparmek. Om man nu har svårt att verkligen känna vad den där diffusa känslan säger, om det är comp lr rebound som spökar?

Manitou McLeod sen har man inga problem ställbar kompression i 6 lägen steglös retur dämpning sväljer allt.

BjornR sa:
Nä, returen är helt skild från kompressionen. Samma teknik i din dämpare som top tier mc-dämpare, bara färre vred.

Ryck ut shimstacken och justera det du vill. Om du gjort detta innan så borde du veta hur du ska justera?

Jag var inte på den nivån att jag höll på så och lämnade bort mina ben och bakdämp men när Öhlins kom med ttx teknologin kunde du byta stackar för komp och retur utifrån på minuter. Då blev det valigare även i lägre nivåer.

Cykeldämpen har ingen nitrogengas så det borde man greja. Får forska lite.

Vad kör du för lufttryck i däcken? Testa att köra på ett lägre tryck så kommer du att känna en markant skillnad utan att släppa upp rebounden till farlighetsnivå. Brukar köra på 1,3 där jag känner "mjuka moln" till skillnad från rodeokänslan på 2,0.
Con: inte riktigt en dämparjustering, kanske punka om du är o-smooth.
Pro: Gratis

Annars go all in:
https://vorsprungsuspension.com/pro...ive-valve-tuning-system-rockshox-monarch-plus
Con: $310
Pro: skrytfaktor.

Det där med låga tryck är trevligt på promenadcykling och skogstouring men funkar sådär när det blir lite tuffare klippor och även när det går lite fortare på smotha stigar och det ska svängas. 1.8-2 bar nånstans på High roller 2,4 bak.

Är det värt att lägga pengar på¨den. Lite pyssel och uppgraderingar hamnar snabbt runt halva nypriset av en Crane Creek IL fjäderdämpare?

MickeMud sa:
Det där med låga tryck är trevligt på promenadcykling och skogstouring men funkar sådär när det blir lite tuffare klippor och även när det går lite fortare på smotha stigar och det ska svängas. 1.8-2 bar nånstans på High roller 2,4 bak.

Är det värt att lägga pengar på¨den. Lite pyssel och uppgraderingar hamnar snabbt runt halva nypriset av en Crane Creek IL fjäderdämpare?

Låter högt, vad väger du?

Jimel sa:
MickeMud sa:

Vad har du för casing är oxå relevant i frågan?

Ok, jag tror inte jag sysslar med "skogstouring" och har kört på en och annan tuff klippa utan att hjulen imploderat på 1,3, men det har ju såklart att göra med förarvikt och smoothness. Det jag menade var att det är ganska enkelt att släppa ut lite luft och känna skillnad istället för att investera så mycket pengar utan att veta att du bara ger dig in i ett nytt justerhärke. Jag har meckat oändligt mycket med främst foxdämpare, med shimstuning, luftvolymer, IFP tryck och fan och hans moster, men det slår mig ändå gång på gång att man kan hålla på att byta brickor och pumpa luft och byta burkar och fjädrar till höger och vänster men de där sista "in the mmmm-zone"-justeringarna alltid faller på att hitta rätt däckstryck.
Dock är vi säkerligen jätteolika i körstil, stigar och preferenser.

Får kolla trycket lite nogrannare ikväll, känns bra och inte skumpigt.
77-80kg i mässingen.
MAXXIS HIGH ROLLER II 3C EXO 27,5*2,4

Säg nu bara inte jag har fel däck också ;-)

Låter som att vi är ganska lika. 76kg i födslodressen. Kör HR 3C MT 2,5 fram och Ardent 2C 2,35 bak, så du borde ha lite marginal kvar.

mikipedia_ sa:
Jimel sa:
MickeMud sa:

Så sant
MickeMud sa:
77-80kg i mässingen.

EXO är väl förstärkta?
Tror du kan köra 1,5 utan problem bak, jag väger ungefär lika och kör 1,4 oftast.

Nu tycker trådstartaren att gaffeln fungerar precis som den ska, men min erfarenhet sen min första heldämpade cykel 1992 (en Scott) är att om man aldrig får ordning på bakdämparen så är det gaffeln som är felinställd och bakdämparen får kämpa förgäves för att korrigera för detta. Jag skulle ta ett varv till med både kompression och retur i gaffeln först innan jag började bygga om bakdämparen. Det finns spaltmeter om detta fenomen på nätet. Jag ska se om jag hittar några av mina gamla favorittexter.

Jimel sa:
mikipedia_ sa:
Jimel sa:
MickeMud sa:

Så sant
MickeMud sa:
77-80kg i mässingen.

EXO är väl förstärkta?
Tror du kan köra 1,5 utan problem bak, jag väger ungefär lika och kör 1,4 oftast.
Mycket beror ju på körstil. Jag väger tio kilo mindre och klarar mig inte under 1,6 bak numera. 1,7-1,8 om det ska gå fortare.

Rattnalle sa:
Jimel sa:
mikipedia_ sa:
Jimel sa:
MickeMud sa:

Så sant
MickeMud sa:
77-80kg i mässingen.

EXO är väl förstärkta?
Mycket beror ju på körstil. Jag väger tio kilo mindre och klarar mig inte under 1,6 bak numera. 1,7-1,8 om det ska gå fortare.

+1

Gaffeln är klart softare än bak, står jag på pedalerna och rullar och gungar sjunker gaffeln lite mer och snabbare än bak.
Men sänker jag trycket bak blir sagget för mycket>35% och den bottnarför lätt. Skulle behöva rampa upp den med tokens.
Till gaffeln följde det med men inte till bakdämpen.
Borde gå lika bra med selleri...silikon mena jag ;-)

Gaffeln går ju oftast att köra med snabbare retur utan att det blir obehagligt.

Men så länge du har en konstant returdämpning spelar det ingen roll hur mycket du vrider. Det är ren fysik, komprimeras dämparen x mm och lastas med din vikt kommer det ta y sekunder att återgå till normalläge. Om det under denna tid dyker upp ett nytt hinder kommer dämparen att upplevas hårdare och/eller börja packa ihop. Enda lösningen är snabbare retur. Men om den retur som känns lagom i ditt fall känns olagom vid andra tillfällen får du kompromissa.

Nå. Frågan är då om du upplever problem i skogen med en något trögare retur? Uppenbarligen blev ju resultatet inte perfekt när du justerade efter dina stockar. Kanske är det testuppställningen som är fel?

Helt rätt H, men jag har fått för mig att bättre dämpare (eller bättre justerad) ska klara av att skijla på vad som händer.
Vid korta snabba rörelser och typ öpnna upp komp och retur och vid större långre hårdare och betydligt snabbare kolvhastighet bromsa både komp och retur. Det är ju ändå 2018 nu :-)

Eftersom jag måste ställa in den så den klarar större slag och dropp är är den hård och stötig bak när det är stökigt precis som på min simulerade stockbana.
Det är ju inte så att man sitter på sadeln när man kommer till en rotmatta eller stenparti med bumlingar, man står ju vilket minskar trycket på bakdämpen jämfört med en normal saginställning sittandes som självklart gör ekvationen ännu svårare för bakdämpen att klara snabba småbulor.

Om gaffel hade upplevts hård skulle jag hålla med om att bakänden skulle få ta dela av smällarna från framhjulet. Man tänker sig första bumlignen träffar fram, slår in gaffeln lite men viss del av kraften vill vrida cykeln bakåt kring vevpartiet då kommer nästa bumling fram och o.s.v. tills bakhjulet träffar första bumlingen och vill vrida cykeln frammåt o.s.v.
Nu är gaffeln mjukare vilket borde underlätta för bakdämpen.

Jag tycker snarast att cykeln måste vara lite mjukare bak än fram annars dyker den ju ihop över allt. Lite chopper-känsla däremot gör inte alls lika mycket. Min gaffel är klart åt det styva hållet även om den är följsam.

MickeMud sa:
Gaffeln är klart softare än bak, står jag på pedalerna och rullar och gungar sjunker gaffeln lite mer och snabbare än bak.
Men sänker jag trycket bak blir sagget för mycket>35% och den bottnarför lätt. Skulle behöva rampa upp den med tokens.
Till gaffeln följde det med men inte till bakdämpen.
Borde gå lika bra med selleri...silikon mena jag ;-)
Gaffeln skall även hålla i mot stötdämparens kickar och har inte gaffel stötdämpare ett samspel så blir det jobbigt i skogen.

Rattnalle sa:
Jag tycker snarast att cykeln måste vara lite mjukare bak än fram annars dyker den ju ihop över allt. Lite chopper-känsla däremot gör inte alls lika mycket. Min gaffel är klart åt det styva hållet även om den är följsam.

Gaffeln är styv men följsam, bakdämpen är hård och går inte få mjukare och följsammare utan att tappa höjd, sjunka för mycke sag.
Kalla gaffeln hård men då är bakdämpen stenhård.

Jag tänker såhär, Hellre mjukare fram än bak. Framhjulet tar ju stötarna först och du måste ta allt i armarna och överkropp.
Det var väl så det började med HT.
Bra om bakfjädringen tar upp stötarna också men det är andra förutsättningar med större belastningsvariationer så det är en klart svårar uppgift att kunna vara plushig vid lätta och upprepade laster med högre frekvens och även klara big hits. Men tycker det borde gå att få till lite bätte.
Servicekillen på JBP ansåg att det är svårt med luftdämpare, min dämp har tre friktionsytor invändigt som ska både täta och glida lätt. Han tipsade om att smörja upp packningarna som kunde vara lite snålt med fett från fabrik.

By the way så tog jag en tur på Cambern igårkväl efter att trampat enduron senaste sex turerna/dagarna, med fastaförtter och lättrullande hjul, satan vad det går på stigen, man blev nästa farträdd :-)
Man accelererar upp farten utför snabbare och får med sig farten på ett annat i nästa motlut. Endurocyklingen har gett självförtroendet och teknik i branterna och staka ben så det gick galet fort även utför lokala branterna, kvicksvängd som en vessla med liten massa att vrida runt och låg rotationsmassa i fram med lätta hjul/däck. Taskit grepp i snabba emellanå såklart, svår att få allt.

LasseB sa:
Ok, jag tror inte jag sysslar med "skogstouring" och har kört på en och annan tuff klippa utan att hjulen imploderat på 1,3, men det har ju såklart att göra med förarvikt och smoothness. Det jag menade var att det är ganska enkelt att släppa ut lite luft och känna skillnad istället för att investera så mycket pengar utan att veta att du bara ger dig in i ett nytt justerhärke. Jag har meckat oändligt mycket med främst foxdämpare, med shimstuning, luftvolymer, IFP tryck och fan och hans moster, men det slår mig ändå gång på gång att man kan hålla på att byta brickor och pumpa luft och byta burkar och fjädrar till höger och vänster men de där sista "in the mmmm-zone"-justeringarna alltid faller på att hitta rätt däckstryck.
Dock är vi säkerligen jätteolika i körstil, stigar och preferenser.
+100000047

Tillbaka
Topp