Tunn cykeljacka som är bra mot regn?

Jag kör i denna.
Ska nog knacka lite hål i armhålorna.

De har ett par finare regnjackor men denna duger för mig.
Knacka hål har jag gjort så många gånger att hålpipan börjar bli sliten. Undersida ärmar är det första men jag tar även ryggen och nederdelen av framsidan. Det blir en kompromiss men för mig räcker det långt om axlar och bröstet skyddas.

Jag köpte en 7mesh Synergy-tröja, som ett alternativ till regnjacka. Vindtät framsida och mesh på ryggen, rätt tunn också så man får under lager om man vill. Ska bli roligt att testa den nu under våren.

Hittade åtminstone en review för den jackan valde (Gore C3 GTX Paclite Jacket):

ok, en till men inte så bra utförliga reviews någon av dem

Jaja, nu släpper jag det här, tack för alla kommentarer, bra tråd. :-) Är hyfsat säker på att jackan åtminstone blir tillräckligt bra för mig, som jag skrev tycker jag händer och fötter är en avsevärt större utmaning vid regn.
Nöjd med jackan?

Kört med Gore C3 GTX Paclite jackan (av senaste årsmodell, kan kanske skilja lite) i klart värre väder nu och jag tycker den är bra, åkte på kraftigt regnande ca en timme i söndags och var rätt nöjd med då att jag tagit på mig jacka och skoöverdrag (till skillnad från många andra). ;-)

Andas inte jättebra dock men löses mycket enkelt när det inte regnar genom att helt enkelt dra ner kedjan lite, fixat.

Men jag har väldigt lite att jämföra mot å andra sidan, långt ifrån någon regnjacka expert. ;-)

Så mitt samlade intryck blir nog så här:
Väldigt bra passform för mig, ger ett bra kvalitetsintryck generellt (som Gore oftast gör), bra praktiska fickor även om någon kanske kan tycka att bakfickan är väl liten, den är tunn (men inte supertunn) vilket jag gillar (blir lätt för varmt annars), "tillräckligt" bra regnskydd, minus: andas ganska dåligt, den skrikiga hemska gula färgen gör att man syns vilket är bra när det är grått mulet och regnigt. Tror att den funkar året om vilket också måste anses som ett plus.

Seriösa lvg cyklister (typ: "byta jacka medan man cyklar" och att den ska väga ett minimum) skulle möjligen/sannolikt vilja ha en ännu tunnare modell men mig stör det åtminstone inte. 238 gram är ju inte direkt blytungt men finns säkert lättare och tunnare.

Ingen aning om hur känsligt goretex materialet är mot tvätt, handtvättat/sköljt hittills för att gardera mig något.

Kostade mig ca 1500 under en xxl drive vilket väl är ca en 500 hundring mera jämfört med de som anses mera köpvärda i tusenkronorsklassen, värt det för mig för att få en Gore som jag har bra erfarenhet av tidigare (mtb byxor som jag misslyckas med att slita ut och funkar nästan året om för pendling).

Senast ändrad:
och häromdagen. som vanligt tjatigt torr komfort utan svett med gore windstopper i jackan 7mesh resistance.

en sådan åker nog på när det är dags för mtb ikväll.

och häromdagen. som vanligt tjatigt torr komfort utan svett med gore windstopper i jackan 7mesh resistance.

en sådan åker nog på när det är dags för mtb ikväll.
Ett riktigt bra betyg för din jacka! :-) Torr utan svett under hårt regnande gäller nog långt ifrån alla regnjackor menar jag. Den jag köpte är nog snarare "Tillräckligt torr men med en del svettande". ;-) Det underliga är att jag märker inte direkt obehag under själva cykligen dock men när man kommer hem märker man att man blivit varm/fuktig under. Vet ej om denna värmeutveckling ibland kan vara positiv dock eftersom termperatur går ner under regn, det beror nog lite på vilka grader det är ute (för att röra till ämnet något). Är det varmare sommartemperaturer med regn gissar jag att man kan uppleva obehag.

Är det denna du menar? Är det en äldre/utgående modell, tillverkas den inte längre? Gissar att den ersatts av någon som är lik men i annat namn.

Senast ändrad:
nej den är inte tät en hel dag. men ett par timmar. en bomullströja vid
t ex pendling kan då fuktfläckar. med lycra eller syntet under uppfattar man den dock närmast som tät. och den är luftig.

materialet finns även i andra jackor.

Är det denna du menar? Är det en äldre/utgående modell, tillverkas den inte längre? Gissar att den ersatts av någon som är lik men i annat namn.
Som har postats här tidigare är 7mesh Resistance Jacket mkt riktigt en utgående modell i mer än 10 år gamla Gore Windstopper Active Shell. Det verkar de nu ha ersatt med Gore-Tex Infinium Windstopper
Även det Gorematerialet används i många olika cykeljackor från flera olika tillverkare

Jag tillhör de som, liksom med rammaterial, tycker att HUR det är gjort är minst lika viktigt som av VAD.
Baserat på det tipsar jag därför om de i internationella, ffa amerikanska, cykelforum av många hyllade Showers Pass från regniga nordvästra USA
Finns en hemsida i UK: https://showerspass.co.uk/collections/mens-waterproof-jackets
De har ett par modeller som jag tycker verkar intressanta:
Denna 2,5 lager med 6 ventilationsöppningar på 320g och ett pris <2kSEK

eller denna 3-lagers på på förhoppningsvis slitstarkare 420g, men med ett pris >3kSEK

Läs mer om deras regnjackor här
HOW CHOOSE BEST WATERPROOF CYCLING JACKET

Nära ett halft kg jacka känns inte så najs.
Det är där man hamnar även med jackor från andra märken
Undantaget är de mest avskalade modellerna, utan tex all form av komforthöjande detaljer såsom ventilation, fickor o likn, och av de tunnaste materialen.
Jackor i tex Gore-Tex ShakeDry brukar höra till dessa tunna, avskalade modeller utan all form av komforthöjande detaljer. Just Gore-Tex ShakeDry är ju så tunt att det dessutom är mer eller mindre en 1,5-lagers jacka. Inte särskilt slitstarkt och långlivat, tyvärr.
Tyvärr är den typiska Gore-Tex ShakeDry-jackan, trots bristen på komforthöjande detaljer, ovanligt dyr och (än så länge) i oanvändbart svart.
Tyvärr.

Undantaget är de mest avskalade modellerna, utan tex all form av komforthöjande detaljer såsom ventilation, fickor o likn, och av de tunnaste materialen.
Jackor i tex Gore-Tex ShakeDry brukar höra till dessa tunna, avskalade modeller utan all form av komforthöjande detaljer. Just Gore-Tex ShakeDry är ju så tunt att det dessutom är mer eller mindre en 1,5-lagers jacka. Inte särskilt slitstarkt och långlivat, tyvärr.
Tyvärr är den typiska Gore-Tex ShakeDry-jackan, trots bristen på komforthöjande detaljer, ovanligt dyr och (än så länge) i oanvändbart svart.
Tyvärr.
Jackan jag köpte med Gore-Tex Paclite Plus och två fickor med dragkedjor väger 238 gram enligt spec åtminstone. Jag delar dock inte riktigt det som står om andningsförmågan, på gränsen till falsk marknadsföring. Det är helt enkelt inte "extremt bra andningsförmåga" men jag är nöjd med jackan ändå som jag svamlat om ovan några ggr.

Senast ändrad:
Tyvärr.
En regnjacka behöver inte för mig ha så många komforthöjande detaljer.
I andra änden, 146g, med ventilation. Jag är nyfiken på denna.

En regnjacka behöver inte för mig ha så många komforthöjande detaljer.
I andra änden, 146g, med ventilation. Jag är nyfiken på denna.
Tyvärr, helt i svart så går den fetbort.
Det händer att jag kör bil i både regn o mörker, ofta samtidigt! Jag vet hur mkt jag då skulle se av en cyklist helt i svart! Tyvärr
Dessutom är northwavejacken, trots namnet, inte riktigt en helt regntät jacka eftersom den endast skall klara en vattenpelare på 10m enl tillverkaren
10.000mm är väl ungefär som Windstopper och c:a 1/3 av vad Gore-Tex skall klara av.
Northwave själva skriver även att diffusionen ("andningen") är låga 10.000 g/m²/24h vilket även det är onödigt lågt (Gore-Tex verkar ha 20.000-25.000 g/m²/24h)
Läs mer: Waterproof ratings and breathability ratings

Men återkom gärna efter att du har köpt, och använt, den. Verkligheten skiljer sig ju ofta en hel del från sådana här siffror.

Jag har en annan NW rainshield som funkar utmärkt.

Helt tät är ofta inte nödvändigt. Blöt inifrån...

Håller med, high Wis att föredra

Om det där är samma jacka dom för typ 1-2 år sedan så har den väldigt slapp passform. Jag köpte deras variant av en perfetto istället, men den är så mycket sämre än en perfetto.
Nu för pendling har en void "pure rain jacket" dugit bra för 399 eller vad den kostade. Orange är den också!

en situationsrapport från i kväll.efter 3+ timmar mtb i kontinuerligt regnande. innerst bomullströjan på bilden. (jag vet, men jag gillar helt enkelt bomull. skulle dock inte välja det för en heldag i regn). utanpå det en lycrajersey, meshig i sidorna. ytterst 7mesh resistance med windstopper. torr och varm känsla ända hem.

men bomull är ju avslöjande. blöta nerifrån och under ryggsäcken och dess remmar.

men i övrigt snustorrt, ändå rätt ok för en icke regnjacka. men i den här situationen alltså viss överbelastning. ideliga blöta kramar från lövklädda grenar skulle också hanteras..

ser jackan som en vettig regnförsäkring på dryga hundra gram. materialets största förtjänst är det sköna inneklimatet. och skönt slippa kalkylera om man skall bli blötare inifrån än utifrån. B6DAB837-2131-4479-BC69-19DE6B939862.jpegBD59C4FF-B681-421F-B6A6-BED608259F0C.jpeg

Ja, kan tyckas simpelt med ett regnplagg men det beror ju på som ni är inne på.

Visst påverkar gradantal samt hur hårt och länge man kör "upplevelsen" samt värmen/kylan en hel del vilket också påverkar hur man önskar vara klädd/förberedd. Vilken typ av regnplagg men vill ha/behöver. I Sverige är det inte helt ovanligt heller att vädret är osäkert, svårtolkat oavsett vad nu yr.no och smhi säger, ibland bör man gardera sig helt enkelt. Att trycka ner en regnjacka i fickan är simpelt, möjligen är det enklare att "glömma" skoöverdrag vilket också kan vara skönt när det regnar rejält.

En viss skillnad också om man snackar pendling <60 minuter eller lvg turer över >2 timmar kan jag tycka.

Senast ändrad:
Jag undviker ju att cykla när det regnar, så för mig blir det ju mer när man överraskas under ett träningspass eller när det är lopp som jag utsätts för regn. En Vätternrunda spåddes ordentligt regn och det var slagsmål om regnjackorna i Stadium-tältet. Jag funderade att köpa en, men kände ”en tusing för ett lopp, nä tack” så det blev att köra i min vindjacka som tål en del. Jag tyckte det funkade helt ok, visst blir man blöt efter ett tag men så länge man håller igång håller man sig varm. Misstänker att jag med en mer regntät jacka bara skulle bli blöt inifrån istället, så jag nöjer mig med vindjackan för min cykling som till 100% är träningsinriktad.
Kör man däremot mer regelbundet (ex.vis pendling eller turistcykling) i regn, kan jag tänka mig att behovet av en bättre regnjacka är större.

Jag undrar fortfarande varför det inte finns regnplagg i helt vattentätt material, men med mängder av "gälar" (med ordentligt överlapp). Borde vara hur lätt som helst att ordna. Ett sådant plagg kommer naturligtvis inte bli särskilt vindtätt, men helt tätt från vatten utifrån och lär andas bättre än vilket avancerat membran som helst.

Och nej, några slitsar och öppningar på 2-4 ställen räcker inte.

Jag undrar fortfarande varför det inte finns regnplagg i helt vattentätt material, men med mängder av "gälar" (med ordentligt överlapp). Borde vara hur lätt som helst att ordna. Ett sådant plagg kommer naturligtvis inte bli särskilt vindtätt, men helt tätt från vatten utifrån och lär andas bättre än vilket avancerat membran som helst.

Jag misstänker att det blir dålig marknadsföring för Gore-tex. Med ordentliga ok blir det uppenbart för alla att de supertyra och hypade materialen inte är så bra.
Jag tror inte ens man behöver vattentätt på nedre delen av ryggen.

Jag undviker ju att cykla när det regnar, så för mig blir det ju mer när man överraskas under ett träningspass eller när det är lopp som jag utsätts för regn. En Vätternrunda spåddes ordentligt regn och det var slagsmål om regnjackorna i Stadium-tältet. Jag funderade att köpa en, men kände ”en tusing för ett lopp, nä tack” så det blev att köra i min vindjacka som tål en del. Jag tyckte det funkade helt ok, visst blir man blöt efter ett tag men så länge man håller igång håller man sig varm. Misstänker att jag med en mer regntät jacka bara skulle bli blöt inifrån istället, så jag nöjer mig med vindjackan för min cykling som till 100% är träningsinriktad.
Kör man däremot mer regelbundet (ex.vis pendling eller turistcykling) i regn, kan jag tänka mig att behovet av en bättre regnjacka är större.

Ja precis. Körde i regnet i tisdags t.ex. Hyfsat vindtätt och lite mer under kanske så man inte fryser tycker jag brukar funka hyfsat. Så länge det inte är alltför jävla kallt. Blöt blir man om det regnar om man ska hålla något sånär hyfsad intensitet. Annat med pendling och så såklart.

Jag tror att "gälarna" skulle hamna fel typ hela tiden. Vara i öppet läge vid minsta vinddrag
Bara om de är väldigt långa, men det behöver de ju inte vara. Bara att nypa ihop dem med en söm med ~10 cm mellanrum eller så. Dessutom tänker jag mig som sagt ordentligt överlapp, typ flera centimeter.
Nackdelen är förstås att plagget blir tyngre och tjockare, men om det görs av tunt, plastbeklätt tyg så borde det kunna funka.

Vad Gore skulle tycka om saken är ju tämligen irrelevant. Den som skapar ett fungerande regnplagg kommer sälja multum. Jag skulle gärna arbeta med sånt här om jag hade möjligheten, men det har jag inte.

Bara om de är väldigt långa, men det behöver de ju inte vara. Bara att nypa ihop dem med en söm med ~10 cm mellanrum eller så. Dessutom tänker jag mig som sagt ordentligt överlapp, typ flera centimeter.
Nackdelen är förstås att plagget blir tyngre och tjockare, men om det görs av tunt, plastbeklätt tyg så borde det kunna funka.

Vad Gore skulle tycka om saken är ju tämligen irrelevant. Den som skapar ett fungerande regnplagg kommer sälja multum. Jag skulle gärna arbeta med sånt här om jag hade möjligheten, men det har jag inte.
Du får kontakta Stutterheim och göra en affärsidé av det hela :-) jag har snackat med honom några ggr även om det var länge sedan, trevlig kille. Han har mig veterligen mest traditionella/klassiska plagg om ändå dock i moderna färger och så, en nytänkande regnjacka för sport kanske vore perfekt. ;-)

Bara om de

Fullt så enkelt är det inte, alla kända tillverkare av tech-material kräver godkännande av plagget innan klädestillverkaren får köpa materialet.

har tre cykeljackor med gälar, så helt fritt är inte marknaden från ditt tänk. och för den delen liknande upplägg med blixtlås på två vintersportjackor och ett par dito byxor.

när det gäller cykeljackorna har 7mesh resistance gälar baktill upptill, och är luftig, men har alltså inte helt vattentätt membran.

hoy vulpine har två större gälar vardera baksidor och en upptill på ryggen, men skam att säga jag har inte stressat den i regn närmast alls. hamnat i bakvatten:) då 7mesh:en är så smidig och alltid med. vulpinen åker på nästa regntur med start hemifrån.

sedan en rapha streetaktig jacka, lite tyngre på 2-300g med fickor och delvis foder. små gälar på tvären upptill bakom axlarna. mycket tätt membran, helt ovärt svettig vid minsta fysiska ansträngning, annars kall och fuktig eftersom kroppsfukten kondenserar på insidan. så trots hög prislapp verkligen värdelös till cykling. vilket bottennapp. funderat på att slipa bort membranet för att ha den som 'vanlig' jacka eftersom den är både snyggt skuren och välsydd.

sen äger jag en 7mesh resistance väst som har helt windstoppermembran fram, bak uppblandat med rätt rätt stora ytor halvgles mesh. inte testad ännu pga typisk lvg-grej, och åker det numera sällan, ffa inte i prövande väder.

Tillbaka
Topp