Tunna Gore-Tex handskar

pean

Aktiv medlem
Tunna Gore-Tex handskar
Jag söker ett par tunna men vattentäta handskar. Alla Gore-Tex handskar jag hittar är även fodrade men jag har varma händer men tröttnat på dyngsura handskar vid blött väder. Med tunna menar jag "inte fodrade", normaltjock handske vore utmärkt, jag är även öppen för andra membran än Gore-tex men vill gärna ha en handske ämnad för cykling.
 
Tunna Gore-Tex handskar
Jag har ett par vantar jag hittade på Cykelexperten på Söder, Stockholm. Pearl Izumi.

Osäker på både det ena och andra... Vad de heter t.ex. Vindtäta är de, tunna, utan foder. De är gjorda i något fancy hi-techmaterial, men huruvida de är vattenbeständiga skall jag inte svära på. Har nog klippt bort lappen som kunnat ge ett namn för googling...

Säkert till jättestor hjälp? ;)

Edit: Hittar dem inte på Pearl Izumis hemsida, men det beror nog på att de redesignats till 2010. Köpte mina förra hösten, nämligen. Sitter som en smäck dock, så märket kan du ju kolla upp tänker jag...
 
Senast redigerad av en moderator:
Tunna Gore-Tex handskar
Både tunna och vattentäta
l_7332494422918_20586536.jpg
 
Tunna Gore-Tex handskar
Det finns inga helt vattentäta handskar i ***tex material. Jag kör med vanliga handskar och har ett par diskhandskar i storlex 10 som jag drar utanpå vid regn. Tar lite plats och är billiga
 
Tunna Gore-Tex handskar
http://www.pearlizumi.com/publish/c...men/ride/accessories/0.-productCode-8770.html

Dessa kanske? Lite oklart dock om de är stoppade eller ej. Men de ser hyfsat tunna ut tycker jag?

Om jag någonsin kommer igång med höst/vintercykling så kommer jag lite att ställas inför samma sak tror jag. Vill inte ha för tjocka vantar, men fryser ganska lätt om händerna... Tänker att en tunn vante kan kompletteras med en linervante vid behov?
 
Tunna Gore-Tex handskar
Jag har nyligen inhandlat nya hanskar som är tjockare än vanliga cykelhandskar men ändå ganska s
smidiga. Märket är specialized och de är både windstopper och goretex, blöt blir jag hursomhelst dock, om det är innifrån eller utifrån vet jag inte men gissar innifrån då jag inte varit ute i skyfall.
 
Tunna Gore-Tex handskar
De kanske kan vara något. Står visserligen att de är för kallt väder men de ser ganska tunna ut och det framgår inte riktigt hur de är fodrade men de ser sköna ut.
 
Tunna Gore-Tex handskar
Mina är som sagt ruskigt bra passform på, men det beror ju för bövelen på hur man är skapt också... lovar att titta lite närmare på dem när jag kommer hem efter jobbet. Men de jag länkade till är de enda jag kan hitta med likadan karborremoj över handleden. Dock har inte jag de där prickiga handflatorna... mer något syntetläder... Skaffade dem också för vindskyddet i lite lägre temperaturer, inte för vattenskydd.

Försäljaren sade dock att han körde med precis de handskarna även när det var snö. Jag hade kallväder i åtanke enbart, eftersom regn gör att jag stannar inne. Fega apa!
 
Tunna Gore-Tex handskar
Bra idé, det ska jag göra. Längdskidåkarhandskar har ofta lämpliga förstärkningar i tumgrepp och handflata liknande cykelhandskar så de ska nog hålla också.
 
Tunna Gore-Tex handskar
Handskar är roligt! Det är glädje när man hittar rätt - varma, torra händer är hög mysfaktor. Hade ett par Hestra för länge sen. Tror de hette XT. Verkar stå XT på många Hestrahandskar nuförtiden dock. De här verkar väl vettiga?


czone.JPG ht=350

http://www.hestragloves.com/#/sv/handskar/bike-mtb/bike_czone/

Har ett par liknande såna här, men typ inte årets...:
lobster.JPG ht=334

...men de är oftast för varma har jag märkt. Det måste liksom vara -10 för att man inte ska bli övervarm i de...

Passar på att tipsa om extremities som jag tycker håller hög kvalitet.
Har själv dessa. Mastigt pris och kanske inte optimala för cykling men lädret i handflatan känns som att det kommer hålla länge länge...
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=41707
x2.JPG ht=465


Kanske kan dessa vara nått annars?
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=EXTREMITIESWINDYDRYLITEGLOVE
x1.JPG ht=262



Tror dock att det är ett tufft mål att försöka hitta ett par handskar som inte läcker in vatten alls men som ändå kan andas tillräckligt... Säg till när du hittar dom! :)

/M
 
Tunna Gore-Tex handskar
Hestras finger XT hade jag ett tag för några är sedan, de var usla. När man tog av sig dem och var lite svettig om händerna så drog man ut hela fodret. Sen gick det inte att få på sig dem igen.
 
Tunna Gore-Tex handskar
rekrej skrev:
-------------------------------------------------------
> Hestras finger XT hade jag ett tag för några är
> sedan, de var usla. När man tog av sig dem och
> var lite svettig om händerna så drog man ut hela
> fodret. Sen gick det inte att få på sig dem
> igen.

+1, eller nja, de är helt okej så länge man inte tar av dem.
 
Tunna Gore-Tex handskar
rekrej skrev:
-------------------------------------------------------
> Hestras finger XT hade jag ett tag för några är
> sedan, de var usla. När man tog av sig dem och
> var lite svettig om händerna så drog man ut hela
> fodret. Sen gick det inte att få på sig dem
> igen.

så...du använde de bara en gång alltså? ;)

/M
 
Tunna Gore-Tex handskar
Äger ett par Hesta Czone fingerhandskar. Dom funkar kalas nu under hösten, använt dom hela veckan vid pendling. Dom klarar lite regn som i torsdags morse, men ett skyfall klarar dom inte av. Därfär har man ett par diskhandskar stl XL, som man drar över vid ösregn.

Ursäkta om jag är tjatig men erfarenheten från 3 års pendling året runt har lärt mig att endast galon/gummi är _riktigt_ vattentätt...


red: Czone-hanskarna är verkligen tajta, Beställde först i stl 8 som jag har på andra handskar, de passade min dotters händer perfekt. Lobsterhanskarna är också bra. Frun har dom vid sin vinterpendling.
 
Senast redigerad av en moderator:
Tunna Gore-Tex handskar
Fast med vattentätt menar jag väl det som de flesta tillverkare benämner som vattentätt, inte det som faktiskt är 100% tätt.

Det jag vill ha är alltså en handske som är tunn, tight och smidig som en sommarhandske, men har någon slags membran som inte släpper igenom vatten. Lite läckage i sömmar en några timmar i regn är ok.

Jag var ute häromdagen och det är ju lite blött ute. Min handskar var konstant genomsura, som två disktrasor. Trots att det bara kom ner lite duggregn, utövades ett slangbyte och kanske någon markkänning.

XT-handskarna ser för tjocka ut, men Pearl Izumi-handsken kanske kan vara något.
 
Tunna Gore-Tex handskar
Har ett par Tenson med windstopper. Tunna och de passar mina händer ganska bra. Var ruskigt billiga oxå. De är förstärkta i greppet. Jag har gått i gatan med dom en gång så den ena är sliten men det talar ju för att de tål en del.

De är tyvärr inte vattentäta dock.. Har kört med dom i regn och även om man blir blöt skyddar de ju mot avkylning ganska bra.

;~)
 
Tillbaka
Topp