Tur i oturen med Deorenav...

hagdahl

Aktiv medlem
Jaha, då var man klar med lite nattmek...
Orsaken? Jo, jag märkte på senaste turen att framhjulet gick lite trögt och det hjälpte om man släppte lite på quickreleasen. Inför morgondagens vinterepic tänkte jag bara justera spänningen i framnavet en aning för att komma till rätta med problemet. Men när jag lossade framhjulet trillade hela framaxeln ur. Den var rakt av alldeles innanför ena lagerskålen! Då börjar man genast fundera på vad som hänt om allt hade rasat på pannlampsturen i tisdags... Usch. Efter lite funderande och trixande kunde jag flytta över axel och lagerskålar mm från den gamla univegan så nu rullar hjulet fint igen och morgondagens tur verkar åter vara en realitet. Otur att det gått av. Tur att jag upptäckte det innan jag kraschade!

Jag har ju som bekant billiga Deorenav. Nu går jag och funderar på om det är samma axel i tex ett XT-nav eller om kvalitén är bättre även på själva axeln. Hade olyckan kunnat undvikas med ett XT-nav eller har jag bara haft otur? Hjulen står först på uppgraderingslistan, men jag hade hoppats kunna kör längre än 6 månader på Deorenaven...

Dags att sova.

/Per

Låter som ett måndagsex. Deore är det absolut inget fel på och skall hålla bra mkt längre en 6 månader vid normal skogskörning.

Det där med Deorenav är ett kapitel för sig. Jag är som tur är numera Shimanobefriad när det gäller nav. Vad jag tröttnade på var knaster och rostfärgat fett var hundrade mil då tätningarna lämnar mycket att önska, tydligen finns det många andra komplikationer att råka ut för med desa nav. Byt till Chris King, Hope, American Classic, White Industries eller något annat "aftermarketnav" av hög kvalitet. Det lönar sig i längden, tror jag.

Jag har kört med deore-nav. Axeln i framnavet gick av 3 ggr (satte i sprillans ny axel varje gång) och axeln i baknavet 1 gång. XT-naven har inte samma axel, den ska nog hålla bättre.
Iaf tröttnade jag på framnavet å köpte ett hope med 20mm axel, det skal väl hålla iaf.

Håller med oxr. Deore har absolut tillräcklig höjd på kvalitet att man skall slippa dylika problem i förtid. En kompis till mig har plågat sida deore nav i Hellas under många års tid utan problem.

[Freeride] EriC Skrev:
-------------------------------------------------------
> När vi ändå snackar "ickeshimano"-nav så är detta
> något att ha?

Säkert ok. Problemet med DMR är att de är hopplösa att ha att göra med. Tvärvägrar att svara på mejl etc.

/rikard

[edit] framnav, inte singelspeed....

Senast redigerad av en moderator:
Jag sålde just ett Deore baknav+Mavicfälg till en sucker som skulle bygga vinter-SS. HAHA!

(edit: Jag kanske inte skulle ha skrivit detta. Kom just på att jag inte fått betalt än..)

Senast redigerad av en moderator:
förmodligen hade du inte krachat alls. jag körde tränade på en cykel i 3 år med framaxeln av i navet. de brukar hålla ihopp fint :)

Nej, det är rätt Micke – jag insåg också att QR håller ihop hela paketet ganska bra ändå Men det känns ändå lite svajigt...
Dagens långtur med ett "blandnav" bestående av nya Deore- och jättegamla STX-RC-grejer blev i alla fall en höjdare! 4 timmar i strålande sol och 8 minusgrader och med 5 cm pudersnö på frusna stigar...

/Per

rikard Skrev:
Problemet med DMR är att de är hopplösa
> att ha att göra med. Tvärvägrar att svara på mejl
> etc.
>
> /rikard

Vad mystiskt. Jag mejlade dmr i förrgår och fick svar igår. ;) Dmr naven är väl bland de billigaste med maskinlager iaf.

Rikard, du måste haft otur. Jag har haft ganska mkt mailkontakt med DMR i england och har alltid fått mkt snabba och bra svar.

bruno Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har kört med deore-nav. Axeln i framnavet gick
> av 3 ggr (satte i sprillans ny axel varje gång)
> och axeln i baknavet 1 gång. XT-naven har inte
> samma axel, den ska nog hålla bättre.

Barnett kapitel 18 Wheel removal, replacement, and installation, sidan 5;

Broken axles
A broken axle may not show itself until the wheel is removed and the skewer removed from the hub. Under no circumstances can the wheel be reinstalled without replacing the axle! The customer must agree to axle replacement, or accept the bike back in pieces. A broken axle is usually a symptom of a mis-aligned dropout.

På svenska; Axelbrott beror vanligen på sned ram eller gaffel (om man inte hoppat ihjäl dem).

Jag tror inte att mitt axelbrott beror på sned gaffel, snarare på flitigt hoppande. Däremot blir ju jag sned när axeln går av, så det kanske ligger nåt i den teorin i alla fall...

/Per

Ja... jo... det har väl hoppats å droppats en hel del med deore-naven måste jag erkänna =)
Men jag tycker ändå att dom borde hålla.
Jag tror inte axlarna gått av p.g.a. misalignment i gaffeln. Ytterbenen på gaffeln är ju gjuten i magnesium, om det inte är fel på gjutformarna (knappast troligt) så är det ju rakt. Och eftersom magnesium är tämligen sprött så är det ju inte heller troligt att gaffeln skulle vara böjd. Magnesiumet skulle nog spricka innan det fick en så stor plastisk deformation.
Iaf körde jag med XT-nav i samma gaffel ett tag, det höll iaf.

Måste tillägga att 20mm axel är inte dumt alls, styvt och hållbart (och inte märkbart tyngre)!

Tillbaka
Topp