[Turtips] [Kaktur] Kakbufé på Karmansbo Herrgård 3 augusti

• Trådstartare Trådstartare mzi
  • Start datum Start datum

mzi

Aktiv medlem

I år går kakturen av stapeln 3 augusti. Vi startar från Bålsta 06:36 (Älvsjö 05:46, Karlberg 06:01). Å-Terrassen på Skultuna mässingsbruk (strax över åtta mil) öppnar 11.00, så då borde vi vara framme där. Fika knappt en timme och sedan är det fem mil kvar till Karmansbo, så jag räknar med att vi är där 14:00. Det blir alltså lite audaxtempo, men med skyltspurter och alla-ska-med-känsla.

Vilka blir vi i år?

Senast ändrad:
Najs! Lägger in det i kalendern och hoppas på finväder. :-)

Södra sidan av Mälaren tillbaka för de som ska tillbaka till Sthlm?

Psst, augisti...

Suck! Då missar man den i år också. Får väl fundera på en solotur dit någon helg.

Ser kul ut, hoppas det blir några intresserade från Uppsala så en rookie som jag vågar hänga på!

Crap, funkar inte för mig är bortrest just den veckan, kommer hem 4 aug. Funkar inte den 20 Juli?

izar skrev:
-------------------------------------------------------
> Funkar inte den 20 Juli?

Varför vill alla lägga KAK-turer just de dagar då det är bergsetapper i TdF? :-)

Jag har semester två veckor mitt i juli (och då cyklar jag runt i Sverige, men inte nödvändigtvis vid Karmansbo) och sedan jobbar jag veckan efter det. Så för mig är det här datumet det absolut bästa.

Följer gärna med på en tur, Jag har nog semester den veckan, ska dubbelkolla med sambon att det är lugnt.

Frith skrev:
> Ser kul ut, hoppas det blir några intresserade
> från Uppsala så en rookie som jag vågar hänga
> på!

Vägarna från Bålsta och Uppsala möts strax söder om Örsundsbro, så där kan ni kliva på!

DT skrev:
> izar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Funkar inte den 20 Juli?
>
> Varför vill alla lägga KAK-turer just de dagar
> då det är bergsetapper i TdF? :-)

För att vi ska kunna åka hem öppna chipspåsen och titta på den inspelade reprisen utan dåligt samvetet :-)

Alfsomfan skrev:
> Kul att nån styr upp det här! Mindre kul att jag
> inte kan det datumet.

Som nybliven ordförande för Ludvika-kommittén så får jag väl försöka styra upp en till tur med passande datum? :)

Undrar om man inte ska ta sig i kragen och ta sig en tur från Karlstad till KAK-frossan.

Frith skrev:
> Ser kul ut, hoppas det blir några intresserade från Uppsala så en rookie som jag vågar hänga på!

Jodå, jag ska med i år. Och i fjol (då jag bangade) var Uppsala representerat av SvenC.

Bäst är väl att ansluta vid Gissle-korset en bit SV om Fröslunda kyrka.
http://goo.gl/maps/1dRG1
Dit är det 28 km (lika långt som från Bålsta) så det blir samma starttid. Lämplig mötesplats i Uppsala kan vara Fyrispark eller däromkring.

Men jag åker som sagt hellre i början av juli. Nog finns det väl underlag för två delegationer från Stockholm med omnejd. :-)

Ska väl funka med den tredje augusti (brasklapp för sambons eventuella planer).

Jag kör gärna i juli också...

Två turer är väl dubbelt så kul.

I början av Juli låter bra för min del, då jag är bortrest när mzi:s augustitur går av stapeln. Fördelen med att åka i Juli är att vi har någon timme mer dagsljus, dvs vi kan sitta och mumsa i oss fler kakor än man kan göra i Augusti!

Vad sägs om den 6 Juli?

Jag är från Uppsala och vill med men jag misstänker att jag tar bilen hem till pappa och kör därifrån. Hoppas att Köping/munktorp-gänget kommer med :)
/Svaje

Nu har ju 6e varit, så då är det väl hög tid att börja ladda för nästa tur. För det blir väl en andra tur?
Jag är, till skillnad från den 6e juli, ledig och tänkte cykla från Eskilstuna och sluta upp med er andra i Karmansbro.

Poster för Eskilstunagänget:
b51e2169-8f62-44a1-b6ad-449dfbbcd11a.jpg

Senast ändrad:
Är denna fortfarande aktuell?

Hörde att kakor är bra för cyklister, det är backarna som är problemet

Jag tänkte köra i alla fall, men utan så mycket packning den här gången.

Om vi justerar starttiden som förra gången med en halvtimme (alltså start 07:06) och vi har lite påklivande på vägen så landar snittet på 23km/h de första åtta milen och lite högre de sista fem (beroende på när vi kommer iväg). Hem är det fri fart och man får prata ihop sig lite med de andra om att bilda klungor. Det är sällan alla som cyklade dit ska samma väg tillbaka.

Mange. skrev:
> Hörde att kakor är bra för cyklister, det är
> backarna som är problemet

Eftersom det är buffé så är det fri backning på kakorna. Backare är alltså inget problem. :)

Tanken är ju att man lägger kartan i turtips och själva eventet i kalendern, då kan man länka in kartan i kalendertråden :-)

Jag hoppas vara med. Fast jag tar nog sovmorgon och försöker cykla ikapp i så fall. :-)

På juli-turen hade vi rullsnitt på 25,? från Bålsta till fikat. Ett ganska långt stopp i Skultuna och två punkteringar på tråkvägen efter Ramnäs gjorde att vi ändå var lite sena till 14.00. På tillbakavägen steg rullsnittet så att det på hela turen blev 27,6 km/h på min mätare. Tilläggas bör att vindarna var väldigt snälla.

Men då fick ni stå och hänga i Skultuna ett tag också för att komma in, va?

Ja, det var som jag skrev ett ganska långt stopp i Skultuna. Ett tag trodde jag att vi skulle komma dit väldigt mkt innan öppningen vid elva, men i slutänden blev det nog inte mer än 15-20 min för tidigt.

Men snitthastighet bryr jag mig inte så jättemycket om, det är bättre att alla får en behaglig resa dit och sedan kan alla köra hem bäst de vill. Ska jag leda en tur så vill jag att det ska vara alla-ska-med-tempo och att det ska gå att köra utan att rejsa även i motvind. Och då behövs det lite slack i tidsplanen.

Vill man köra fort i båda riktningarna så har de öppet varje dag till och med 11:e augusti, det är bara att välja dag.

Vi kom 10:40 till Skultuna, vi hade som sagt väldigt bra vindar. IOM att fam Larsson inte dök upp och vi ville kolla att mzi kom fram kon vi inte iväg förrän typ 12:10 till slut, därav att vi blev lite sena till Karmansbo.

Jo, det var Skultuna-stoppet som ställde till det för oss, inte punkteringarna. ;-)
(Mitt slanghål var förresten cirkelformat efter ekernippeln. En sten hade alltså slagit i botten på fälgen rätt igenom 7,5 bar. Och fälgbanden är i fullgott skick. J-a sk-tväg! :-/ )

Jag hoppar nog över höstvändan. Det blev en så underbar tur i juli, med vind i ryggen både dit och hem, att jag nog måste smälta den till nästa år innan jag tar om. Annars skulle jag bara gnälla hela vägen om hur fint vi hade det senast och att allt var bättre förr.

DT skrev:
> Jag hoppas vara med. Fast jag tar nog sovmorgon och försöker cykla ikapp i så fall. :-)

Du och Tille kan ju ta sällskap och växeldra. ;-D

Tips! Ta med något att bada i till Karmannsbo, själv näckade jag eftersom jag var utan badbrallor och nästan ensam. Doppet var en höjdare i värmen efter cykelturen & kakfrossandet.

Ni som körde från Strägnes förra gången, körde ni via köping eller Kvicksund/Västerås?
Kommer någon från Strägnes köra denna gång också? Och kommer någon från Köpings trakten köra?

^Kul, jag kommer från Eskilstuna och kan kanske sluta upp med Köpingsgänget någonstans.

Hade tänkt hålla mig borta från de stora vägarna och min planerade tur ser/såg ut såhär (om jag inte kör med Köpingsgänget):

http://www.gpsies.com/map.do?fileId=bhzyfukfxqwhztqx

Ni med lite lokalkännedom, hur ser denna sträcka ut? Lite grus gör mig inget.

Vi utgår ofta från Munktorp så troligtvis bör du åka över Kvicksund men vi har inte snackat ihop oss än så vi återkommer senare. Annars ser rutten bra ut men det är en del grusväg.

Då jag är helt oförmögen att förstå mig på hur en kalender fungerar har jag ställt till det för mig genom att vara på fel plats vid fel tid, eller om det var tvärt om?

Men det innebär ju att jag faktiskt kan vara med på KAKturen till Karmansbo!!
(Förutsatt att jag och någon form av cykel är på samma ställe.......)

Någon som åker Pendeltåg från Årstadal?
I såfall vilken tid?

Tillbaka
Topp